3F: Nytænkning nødvendig i det offentlige

Faglighed, tillid og forebyggelse skal fremmes, både i den offentlige sektor og i samarbejdet med den private, mens ringe arbejdsmiljø og nedslidning skal fjernes

Kommentar fra 3Fs formand Per Christensen til Socialdemokratiets udspil til en reform for den offentlige sektor:

- Det er rigtigt positivt og nødvendigt, at Socialdemokratiet igen vil sætte faglighed, tillid til medarbejderne og forebyggelse i centrum i den offentlige sektor.

- Vores medlemmer har oplevet en blind fokus på ”lidt billigere næste år,” der eksempelvis på rengøringsområdet har ført til et meget nedslidende arbejdsmiljø.

- Nytænkningen bør også omfatte det privat-offentlige samarbejde. Udlicitering med fokus på kortsigtede besparelser har ført til den absurde situation, at ansvarlige virksomheder siger nej til at byde på offentlige opgaver, fordi de ikke kan løses ansvarligt i forhold til kvalitet og arbejdsmiljø for medarbejderne. I stedet er der skabt et vækstgrundlag for plat og svindel og social dumping.

- Her bør der også ses nøje på samspillet mellem den offentlige folkeskole, og de sociale opgaver der forventes løst her, og skatteydertilskud til privatskoler, som i langt mindre omfang bidrager til at løfte bl.a. integrationsopgaverne.

For yderligere kommentarer kontakt 3Fs pressetelefon 8892 8892

3F Byggegruppen indleder OK20-forhandlingerne9.12.2019 06:00:00 CETPressemeddelelse

I dag indleder 3F Byggegruppen og Dansk Byggeri overenskomstforhandlinger med et fælles pressemøde. Gruppeformand for Byggegruppen, Claus von Elling, glæder sig over, at de to parter sammen åbner OK20: - Vi er i Byggegruppen rigtig glade for, at vi holder fast i, at vi åbner forhandlingerne sammen på den her måde. Det er et positivt og fremadrettet signal. - Vi har på mange måder et godt og stærkt samarbejde baseret på gensidig respekt. Og respekt for det, vi sammen skal forhandle os frem til – nemlig en ny aftale for bygningsfolk på det danske arbejdsmarked. Vi er heldigvis enige om, at den model, vi er en del af – den danske model – er vigtig og stærk. Claus von Elling understreger, at det ikke bliver nemme forhandlinger, men at han håber på en god aftale til sine medlemmer: - Vi oplever et arbejdsmarked, der i stigende grad er presset af udfordringer med udenlandsk arbejdskraft. Så for os er det fx vigtigt, at vi denne gang lander en fornuftig og holdbar aftale, der rummer løsninger

3F tager skarpt afstand fra overenskomststridige arbejdsnedlæggelser2.12.2019 11:48:58 CETPressemeddelelse