3F: Nytænkning nødvendig i det offentlige

Faglighed, tillid og forebyggelse skal fremmes, både i den offentlige sektor og i samarbejdet med den private, mens ringe arbejdsmiljø og nedslidning skal fjernes

Kommentar fra 3Fs formand Per Christensen til Socialdemokratiets udspil til en reform for den offentlige sektor:

- Det er rigtigt positivt og nødvendigt, at Socialdemokratiet igen vil sætte faglighed, tillid til medarbejderne og forebyggelse i centrum i den offentlige sektor.

- Vores medlemmer har oplevet en blind fokus på ”lidt billigere næste år,” der eksempelvis på rengøringsområdet har ført til et meget nedslidende arbejdsmiljø.

- Nytænkningen bør også omfatte det privat-offentlige samarbejde. Udlicitering med fokus på kortsigtede besparelser har ført til den absurde situation, at ansvarlige virksomheder siger nej til at byde på offentlige opgaver, fordi de ikke kan løses ansvarligt i forhold til kvalitet og arbejdsmiljø for medarbejderne. I stedet er der skabt et vækstgrundlag for plat og svindel og social dumping.

- Her bør der også ses nøje på samspillet mellem den offentlige folkeskole, og de sociale opgaver der forventes løst her, og skatteydertilskud til privatskoler, som i langt mindre omfang bidrager til at løfte bl.a. integrationsopgaverne.

For yderligere kommentarer kontakt 3Fs pressetelefon 8892 8892

Enig hovedbestyrelse i 3F anbefaler et ja til de indgåede forlig3.5.2018 11:41pressemeddelelse

Hovedbestyrelsen i Danmarks største fagforening, 3F, har besluttet, at de bakker op om de overenskomster, der blev forhandlet på plads i Forligsinstitutionen i sidste uge. - Vi fik opfyldt vores to altafgørende krav: At sikre reallønsfremgang for alle vores medlemmer. Og at få en ordning, der garanter, at de offentlige lønninger følger de private. Det er et godt resultat, og jeg er glad for, at hovedbestyrelsen bakker massivt op, siger Ellen K. Lykkegård, der er formand for Den Offentlige Gruppe i 3F. Det var en enig hovedbestyrelse, der torsdag gav deres opbakning til forligene. Udover den samlede stigning i lønrammen på 8,1 procent glæder 3F sig over, at der i overenskomsterne for første gang er åbnet for, at lavtlønnede medarbejdere skal have et særligt lønløft. Det er en vigtig principiel sejr for 3F, der netop organiserer mange lavtlønnede faggrupper, siger Lykkegård. På kommunernes og regionernes område er der desuden sat penge af til at løfte kompetence- og uddannelsesniveauet,