3F: Arne-pensionen skal udvikles og udvides

Pensionskommissionens forslag om en lempelse af indekseringen i pensionsalderen er et skridt i den rigtige retning, mener 3F’s forbundsformand.

Pensionskommissionens forslag om en ændret indeksering af pensionsalderen er et godt skridt i den rigtige retning, mener 3F.

”Det er naturligt, at vi skal arbejde længere, når vi lever længere. Men den stigning, der er vedtaget i velfærdsforliget, er helt ekstrem. Jeg vil gerne rose til Pensionskommissionen, for at tage hånd om det,” siger 3F’s formand Henning Overgaard.

Pensionskommissionen foreslår, at indekseringen lempes efter 2040, således at et ekstra leveår ”kun” udløser et halvt ekstra arbejdsår. I velfærdsforliget fra 2006 var det aftalt, at et ekstra leveår skulle udløse et helt ekstra arbejdsår.

”Det er et godt forslag, at indekseringen lempes. Men vi skal ikke glemme, at selv om indekseringen lempes i kommissionens forslag, betyder det en stigning i pensionsalderen. Det sker blot i et lidt langsommere tempo,” siger Henning Overgaard.

”Hvis pensionsalderen fortsat skal stige, så skal Arne-pensionen udvikles og udvides, så der bliver en værdig mulighed for tilbagetrækning for folk, der er startet tidligt på arbejdsmarkedet, og som har de fysisk hårdeste jobs. Rigtig mange af mine medlemmer, for eksempel murere, rengøringsassistenter og brolæggere, kan ikke arbejde til de er 70 eller 72 år, så de skal have mulighed for at gå tidligere på pension på ordentlige vilkår. De lever i gennemsnit omkring syv år kortere end for eksempel akademikerne, men lægger flere år på arbejdsmarkedet. Jeg mener, det er helt retfærdigt, at de får mulighed for at gå tidligere på pension,” siger Henning Overgaard.

Kommissionen slår fast, at pensionssystemet skal opfattes som et samlet system, der både omfatter de førtidige tilbagetrækningsordninger og folkepensionen med dertil målrettede ydelser og de opsparingsbaserede ordninger.

”Jeg vil gerne kvittere for kommissionens fokus på ulighed i tilbagetrækning og levevilkår på tværs af grupper i samfundet, og på hvor afgørende de førtidige tilbagetrækningsordninger er, for at korrigere den ulighed, der er. Det så de borgerlige partier fuldstændig bort fra, da de rundbarberede efterlønnen for år tilbage. En efterløn på fem år var ellers netop en betingelse for 2006-velfærdsreformen og den stigende pensionsalder. Vi er derfor glade for, at både seniorpension og Arne-pensionen er kommet, for de korrigerer de uligheder, der ligger i tilbagetrækningen i dag – at ufaglærte og faglærte starter tidligere på arbejdsmarkedet, typisk har hårde fysisk arbejde, men også at de lever kortere end folk med lange uddannelser – og lægger flere år på arbejdsmarkedet samtidig. Jeg vil ikke lægge mig fast på de præcise forbedringer af for eksempel Arne-pensionen, men det er naturligt at udvide ordningen i takt med at pensionsalderen stiger. I dag er det tre år før pensionsalderen, man kan gå på tidlig pension. I fremtiden kan det være fire eller måske fem år,” siger Henning Overgaard.

En afgørende sejr for platformsarbejdere i EU24.4.2024 14:22:06 CEST | Pressemeddelelse

I dag tager EU et afgørende skridt mod bedre vilkår for de medarbejdere, der arbejder på platformsvirksomhederne. Endelig er det lykkedes EU at vedtage et fælles regelsæt, der beskytter platformsarbejderne. Det er noget 3F har arbejdet aktivt for de sidste fire år. I dag har et stort flertal i Europa-Parlamentet vedtaget platformsdirektivet https://bit.ly/4b3HsYd. Efter lange forhandlinger mellem EU’s medlemslande lykkedes det endeligt at godkende platformsdirektivet. "Det er en stor sejr, at - vi får vedtaget europæisk lovgivning, der pålægger platformsvirksomhederne arbejdsgiveransvar for arbejderne og dermed beskytter de platformsansatte," siger formand for 3F Transport, Jan Villadsen, der er 3F’s EU-politisk ansvarlige. "Platformsvirksomheder har i dag alt for stor mulighed for at lave alternative forretningsmodeller og fiksfakserier, der fastholder medarbejdere i uanstændige løn- og arbejdsvilkår." "Det her har potentialet til at gøre en reel forskel for de platformsansatte i Danm