I orden med særrettigheder til medlemmer

Højesteret har i dag afsagt en vigtig principiel dom, der betyder, at det er i orden for fagforeninger at forhandle særlige rettigheder for sine medlemmer. Rettigheder, som ansatte, der ikke er medlem, går glip af. ”En retfærdig dom”, siger LO’s næstformand Lizette Risgaard.

Højesteret har stadfæstet Vestre Landsrets dom fra 2014, der afgjorde, at to medlemmer af den gule fagforening Fagforeningen Danmark (Det Faglige hus) ikke var berettiget til en særligt høj ”sygeløn”, der var aftalt i overenskomsten mellem virksomheden DS Smith Packaging A/S og 3F.

– Vi er meget tilfredse med Højesterets afgørelse. Selvfølgelig må arbejdsmarkedets parter aftale særlige fordele for medlemmerne af den overenskomstbærende fagforening, siger Lizette Risgaard.

– Det betyder så også, at hvis man ikke ønsker at være en del af fællesskabet – herunder at betale kontingent til en rigtig fagforening – har det nogle konsekvenser. Det er jo et valg, man træffer. Et valg, hvor man så ikke kan være sikker på at få del i alle overenskomstens goder. Sådan er Den Danske Model, siger Lizette Risgaard.

Skulle have været medlem i tre måneder
Sagen går helt tilbage til 2011 og 2012, hvor de pågældende to medlemmer af den gule fagforening begge var langtidssygemeldte. De var kun berettiget til sygedagpenge og ikke til en højere ”sygeløn”. I overenskomsten er det nemlig aftalt, at man skal have været medlem af 3F i tre måneder for at kunne opnå den højere ”sygeløn”.

Læs Højesterets dom her

Læs Vestre Landsrets dom fra 2014 her

Kontakt: Pressekonsulent Anette Bindslev, tlf. 23 38 42 14.