Større kendskab til gratis kommunal alkoholbehandling efter ‘Respekt-kampagne’

Del
25 kommuner melder om flere henvendelser til de kommunale alkoholbehandlinger, efter at Alkohol & Samfund og TrygFonden i januar gennemførte kampagnen ‘Det giver respekt at gøre noget ved sit alkoholproblem’, og antallet af borgere, der er bekendte med kommunernes gratis behandlingstilbud er steget fra 27 pct. før kampagnen til 50 pct. efter kampagnen.

Kampagnen bestod af en film, som blev vist på tv og i lokale biografer, plakater ved busstoppesteder, webannoncer, foldere og en hjemmeside, hvor man kunne læse om de kommunale tilbud om alkoholbehandling og desuden teste sine egne alkoholvaner.

Respekt-kampagnen stod på i tre uger i januar 2015, og en efterfølgende undersøgelse viser, at næsten dobbelt så mange danskere svarer, at de kender til kommunernes gratis alkoholbehandling efter at have set kampagnen.

Kommunerne har selv en del af æren for det gode resultat. I alt 36 kommuner deltog aktivt i idé-udviklingen af kampagnen, og 70 kommuner brugte kampagnematerialerne lokalt, blandt andet på kommunernes plakatstandere, info-skærme og andre offentlige steder. Og meget tyder på, at budskabet er kommet ud. Kampagnefilmen blev set mere end 150.000 gange online, og hjemmesiden havde 80.184 besøg under kampagnen. I alt 6.661 personer gennemførte alkoholtesten på hjemmesiden. 4.380 personer søgte efterfølgende mere viden på hjemmesiden www.hope.dk/alkohol.

Baggrunden for kampagnen er, at for få dansker kommer i alkoholbehandling. Sundhedsstyrelsen oplyser at 140.000 danskere er alkoholafhængige, men af dem er kun omkring 14.000 i gennemsnit i behandling om året. I 2013 var der således 15.420 i offentligt finansieret alkoholbehandling.

En ny rundspørge foretaget af Magasinet RUS viser desuden, at en række af de kommunale behandlingssteder i nogle af landets største byer de senere år har oplevet en nedgang i antallet af nye patienter, og lederne af behandlingsstederne vurderer, at årsagen til faldet er manglende kendskab til de gratis kommunale tilbud.

For yderligere information om selve kampagnen og baggrunden for den:

  • Allan Jonas, projektleder i Alkohol & Samfund. Mobil 2679 7949. E-mail: ajo@alkohologsamfund.dk
  • Mette Meldgaard, områdechef for sundhed i TrygFonden. Tlf. 2058 5645

Resumé

Alkohol & Samfund og TrygFonden gennemførte i januar 2015 en landsdækkende oplysningskampagne om alkoholbehandlingsgarantien. Kampagnen bestod af en national mediekampagne udført af reklame-, PR og mediebureau og lokale kommunale kampagner, hvor kommunerne benyttede en digital materialepakke, der blev stillet gratis til rådighed for landets 98 kommuner. Målet med kampagnen var at øge kendskabet til alkoholbehandlingsgarantien og dermed få flere borgere med alkoholproblemer til at søge rådgivning og behandling i deres lokale kommunale alkoholbehandling.

Kampagnens overordnede budskab var ”Det giver respekt at gøre noget ved dit alkoholproblem”. Når der kommunikeres til borgerne om alkohol, er det oftest med fokus på de negative effekter ved et overforbrug af alkohol. Kampagnen fokuserede på de positive effekter ved at gøre noget ved problemet. Og i samme ombæring kvalificere kendskabet til, hvad alkoholbehandling reelt er.

Kampagnens primære målgruppe var mænd med alkoholproblemer i alderen 35-65 år.

Den nationale kampagne blev afviklet fra d. 13. januar - d. 29. januar, altså i alt over 17 dage.

Resultater, kort

• 36 kommuner bidrog med viden om deres lokale kampagner (Del-din-viden Dage)
• 70 kommuner benyttede elektroniske kampagnematerialer i lokale kampagner
• 25 Landsforeningen Lænken lokalafdelinger omdelte kampagnematerialer
• Den nationale kampagne blev set af 1.553.324 personer i alderen 30-70 år
• Der blev i kampagneperioden bragt artikler om kampagnen i mere end 70 forskellige medier
• Kampagnefilmen blev set mere end 150.000 gange online
• 80.164 besøg på kampagnehjemmesiden (4.716 besøg i gennemsnit pr. døgn)
• 71.213 personer besøgte kampagnehjemmesiden (4.189 personer i gennemsnit pr. døgn)
• 6.661 personer gennemførte AUDIT alkoholtesten på kampagnehjemmesiden
• 4.380 personer søgte yderligere informationer på hope.dk/alkohol net-rådgivningen
• Før kampagnen havde 27 % af danskerne hørt om, at alle har ret til gratis alkoholbehandling gennem kommunen. Efter kampagnen var dette tal steget til 50 %
• Ud af 44 adspurgte kommunale alkoholbehandlinger, svarer 25 at de har oplevet flere eller mange flere henvendelser i kampagneperioden. 19 svarer uændret antal henvendelser og ingen svarer færre henvendelser

Effektmåling kommuner

Oplevede jeres kommune flere henvendelser til alkoholbehandlingen i kampagneperioden, sammenlignet med ugerne op til kampagnen?

44 deltagere

Mange flere

Lidt flere

Uændret antal

Lidt færre

Meget få

 

2

23

19

0

0

Assens Kommune

   

   

Billund

 

     

Bornholm

 

     

Esbjerg

   

   

Faxe

   

   

Fredensborg

   

   

Fredericia

   

   

Frederiksberg

 

     

Furesø

 

     

Faaborg-Midtfyn

   

   

Gladsaxe

   

   

Gribskov

   

   

Haderslev

 

     

Herlev

   

   

Herning

       

Holbæk

 

     

Horsens

   

   

Hvidovre

 

     

Ikast

 

     

Kalundborg

 

     

Kerteminde

 

     

Kolding

 

     

København

 

     

Lemvig

   

   

Lolland

   

   

Lyngby-Taarbæk

 

     

Næstved

 

     

Odder

 

     

Odense

       

Roskilde

   

   

Silkeborg

 

     

Skive

   

   

Slagelse

   

   

Solrød

   

   

Sorø

 

     

Svendborg

 

     

Thisted

 

     

Tønder

   

   

Vallensbæk

   

   

Veje Kommune

 

     

Vesthimmerland

 

     

Viborg

 

     

Vordingborg

 

     

Aabenraa

   

   
 

Mange flere

Lidt flere

Uændret antal

Lidt færre

Meget få

 

2

23

19

0

0

Information om Alkohol & Samfund

Alkohol & Samfund



http://www.hope.dk

Følg pressemeddelelser fra Alkohol & Samfund

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Alkohol & Samfund

Danskerne kender ikke kommunernes behandlingsgaranti13.1.2015 11:20:51 CET | Pressemeddelelse

Størstedelen af de danskere, der drikker for meget, lever et aktivt liv med job, familie og venner. Men bag den ofte pæne facade hersker et uforudsigeligt kaos, hvor hjælpen kan synes meget langt væk. Og selv om alle siden 2007 har haft ret til et skræddersyet behandlingsforløb gennem deres kommune, kender 78 procent af danskerne i alderen 30-70 år, ifølge en ny meningsmåling, ikke til kommunernes behandlingsgaranti - ligesom der hersker fordomme og uvidenhed om hvad behandlingen går ud på. Derfor skyder Alkohol & Samfund og TrygFonden nu for første gang en landsdækkende kampagne i gang, for at få flere til at benytte kommunernes behandlingstilbud. På den anonyme net-rådgivning http://www.hope.dk/ kan man fra den 13. januar i år læse mere om kampagnen, finde information om de kommunale behandlingscentre og lave en anonym test der viser, om man drikker for meget alkohol.

Ny kampagne skal få flere danskere i alkoholbehandling13.1.2015 09:00:00 CET | Pressemeddelelse

De fleste personer med for højt alkohol forbrug lever et tilsyneladende normalt liv med familie, job, hus - men med et skjult og skadeligt overforbrug af alkohol. Det koster også arbejdsgiverne dyrt, for personer, der drikker over genstandsgrænserne, har sammenlagt 325.000 ekstra sygefraværsdage om året. Og selv om alle siden 2007 har haft ret til et skræddersyet behandlingsforløb gennem deres kommune, kender 78 procent af danskerne i alderen 30-70 år, ifølge en ny meningsmåling, ikke til kommunernes behandlingsgaranti. Derfor skyder Alkohol & Samfund og TrygFonden nu for første gang en landsdækkende kampagne i gang, for at få flere til at benytte kommunernes behandlingstilbud. På den anonyme net-rådgivning http://www.hope.dk/ kan man læse mere om kampagnen og finde information om de kommunale behandlingscentre.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye