
Interessen for brætspil boomer

Julen nærmer sig, og alt tyder på, at der i år kommer til at ligge endnu flere pakker med brætspil under juletræet end de foregående år. Brætspil er nemlig populære som aldrig før, fortæller spileksperter, forhandlere og producenter.
Salget af brætspil stiger år for år, og samtidig udvikles der stadig flere nye typer af spil med brikker, kort og terninger både herhjemme og i udlandet.
”Der er helt klart en stigende interesse for brætspil i Danmark,” siger spileksperten Thomas Vigild, som gennem en årrække har fulgt og skrevet om det danske brætspilsmarked.
”Man ser tendensen mange steder. For eksempel inddrager lærere og pædagoger brætspil i nye læringsformer, mens bibliotekerne i stigende grad har fokus på brætspil,” siger Thomas Vigild.
Digitale spil øger interessen
At mulighederne for at spille digitale spil på mobiltelefoner, tablets og andre gadgets er eksploderet de seneste år, har ikke mindsket interessen for de analoge brætspil – snarere tværtimod.
”De digitale spil har gjort det mere legitimt at spille og er med til at øge interessen for spil generelt. Med brætspil har vi i højere grad mulighed for at samle familie eller venner om et spil, og vi har behov for at komme væk fra skærmen og bruge nogle andre sanser, som man netop gør i brætspil,” siger Thomas Vigild.
Nye brætspil på banen
I Danmark kommer der over 400 nye typer af brætspil på markedet om året. Blandt de nyeste spil i år finder man så forskellige titler som selskabsspillet ”Fifty Shades of Grey”, der bygger på den erotiske succesroman af samme navn, og familiespillet ”Woof”, der er verdens første brætspil, hvor familiens hund også kan deltage.
”Woof” er udviklet i Danmark af Peter Beim og Rasmus Perstrup, der sammen står bag firmaet Board Game. De er en del af et voksende miljø af professionelle danske brætspilsudviklere og satser nu på at erobre verden med det nye spil.
”Der er en voksende interesse for brætspil verden over, fordi brætspillene bygger på de sociale elementer, som man savner i de digitale spil,” siger Peter Beim fra Board Game, som allerede har fået hundespillet ud på det britiske marked.
Øget salg i Danmark
Der findes ikke samlede tal for salget af brætspil herhjemme, men boghandlere og legetøjsbutikker melder om et øget salg og et større udbud af spil.
”Vores salg af brætspil har været jævnt stigende de seneste fem år, og også i år forventer vi, at det samlede salg kommer til at ligge noget højere end sidste år,” siger Andreas Nordkild Poulsen, kommunikationschef i boghandlerkæden Arnold Busck.
Hos konkurrenten Indeks Retail, der omfatter Legekæden og tre boghandlerkæder, mærker man også tendensen.
”Vi har haft en lille fremgang i salget de seneste måneder i forhold til samme periode sidste år. Ugerne op til jul er den helt store sæson, og julehandlen med brætspil tegner godt i år,” siger Morten Li-Nielsen, kategorichef i Indeks Retail og formand for Legetøjsbranchens Fællesråd.
Kontakter
Yderligere information:
Spilekspert, leder af Vallekilde Game Academy, Thomas Vigild
Mobil 23 25 53 17
Mail: vigild@gmail.com
Direktør i Board Game ApS, Peter Beim
Mobil: 28 96 61 40
Mail: pb@boardgameaps.com
Billeder

Information om methamedia

Følg pressemeddelelser fra methamedia
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra methamedia
Afslør din indre gudinde – for dine venner3.12.2014 09:14:56 CET | Pressemeddelelse
Den erotiske succesroman Fifty Shades of Grey, er nu kommet som brætspil og kan blive årets pikante julegave.
Verdens første brætspil for hunde26.11.2014 09:10:19 CET | Pressemeddelelse
Woof er et nyt, dansk brætspil for hele familien – også din hund. Og pas på: Den kunne ske at vinde over dig.