
FDM kritiserer Bil Importørernes elbils-tal
”Vi er bekendt med, at en række organisationer regner afgiftstabet på en Tesla på den pågældende måde – dvs. et milliontab i afgifter pr. Tesla. Denne metode har FDM dog ved flere lejligheder opponeret imod, da vi mener den er misvisende.” Lyder det i en officiel udtalelse til Tesla fra FDM's Økonomisk og Politisk Sekretariat.
Ekstrabladet.dk tog søndag sagen op, og stiller spørgsmål til både BI's udregninger og FDM's intentioner. FDM føler sig dog ifølge Ekstrabladet citeret uden for rette sammenhæng, og ser ifølge FDM's Torben Kudsk gerne endnu flere incitamenter til elbiler:
http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article5035846.ece
I forbindelse med artiklen på Ekstrabladet.dk udtaler Teslas skandinaviske kommunikations chef Esben Pedersen: "Det er manipulation af værste skuffe, hvis man udnytter sin position som vagthund til at påvirke andre til at drage forkerte konklusioner."
Dansk Elbil Alliance udtaler: ”Det er misvisende at sige, at en elbil genererer et afgiftstab svarende til en fuld afgiftsbelagt bil med forbrændingsmotor i samme prisklasse. Man bør i stedet tage udgangspunkt i, at en elbil maksimalt kan komme til at betale det samme i registreringsafgift, som det den mest energieffektive hybridbil betaler. Dermed vil elbilen ende på minimumsafgiften, som er 20.000 kr.” fortæller Lærke Flader, Branchechef, Dansk Elbil Alliance.
Tesla mener. at det er positivt, at FDM bekræfter, at afgiftstabet er langt mindre end Bil Importørerne hævder, men opfordrer samtidig FDM til at melde klart ud omkring, hvilken beregningsmodel de benytter. Det må være i vagthundens interesse, at forbrugerne bliver informeret korrekt. Et er at FDM i en mail til Tesla lægger afstand til BI's model, men forbrugerne mangler gennemsigtighed i processen.
Helt overordnet toppede de danske registreringsafgifter i 2007, hvor de indbragte 24.2 milliarder kr. To år senere i 2009, var indtægten halveret på grund af afgiftslettelser til bl.a. minibiler og leasing operatører. Tallet er dog igen på vej op. 2010 var året, hvor de første "moderne" elbiler kom i handlen, og trods et stigende elbils-salg indbragte registreringsafgiften i 2013 hele 15 milliarder kroner, hvilket er næste 2 milliarder mere end i 2010. Der er således ikke noget statistisk belæg for at hævde, at salget af elbiler på nuværende tidspunkt har negativ effekt på den samlede indtægt fra registreringsafgifter.
Information om Tesla Motors
Følg pressemeddelelser fra Tesla Motors
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Tesla Motors
Tesla bakker op om politisk forslag til tilskud til elbiler12.9.2016 12:56:30 CEST | Pressemeddelelse
I pressen fremgår det, at man fra politisk side overvejer at indføre et kontant tilskud til køb af elbiler, efter sigende ud fra en model, hvor staten betaler den ene halvdel og producenten betaler den anden halvdel af tilskuddet.
Berlingske Business: Elbilsforhandlinger foregår på forkert grundlag9.10.2015 14:00:56 CEST | Pressemeddelelse
Ny rapport pointerer en række fejl i SKATs udregninger, der konkluderer, at det vil koste 650 mio. kroner at holde elbilerne afgiftsfri i 2016. Tallet er mindst 330 mio. kroner skudt over målet, skriver business.dk
Ny rapport fra Copenhagen Economics undsiger SKAT8.10.2015 17:19:09 CEST | Pressemeddelelse
SKAT holder i de igangværende forhandlinger om elbiler fast i, at en fortsættelse af afgiftsfritagelsen for elbiler vil betyde mistede indtægter for 650 millioner kr. Nej siger Copenhagen Economics. Prisen er maksimalt det halve.
Verdenskendt dansk designpris til Tesla27.8.2015 21:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Tesla teknologi tog førstepladsen i INDEX: Award, som er verdens største og mest betydningsfulde konkurrence for bæredygtigt design.
Brian Mikkelsen: Elbiler gavner Danmark20.8.2015 14:55:53 CEST | Pressemeddelelse
Det vil være til gavn for hele vores energipolitik, hvis vi får flere elbiler i Danmark. Ifølge DR foreslår Brian Mikkelsen bl.a. at forlænge afgiftsfritagelsen for elbiler i mindst to år, så der bliver skabt ro på markedet. Læs Teslas kommentar.