Tesla Motors

FDM kritiserer Bil Importørernes elbils-tal

Del
Gratisavisen MetroXpress satte forleden FDM i uheldig forbindelse med en undersøgelse, hvor Danske Bilimportører (BI) fejlinformerer om værdien af elbilers afgiftsfritagelse. BI hævder i undersøgelsen, at elbiler som Tesla påfører samfundet store økonomiske tab. FDM kalder beregningsmetoden misvisende

”Vi er bekendt med, at en række organisationer regner afgiftstabet på en Tesla på den pågældende måde – dvs. et milliontab i afgifter pr. Tesla. Denne metode har FDM dog ved flere lejligheder opponeret imod, da vi mener den er misvisende.” Lyder det i en officiel udtalelse til Tesla fra FDM's Økonomisk og Politisk Sekretariat.

Ekstrabladet.dk tog søndag sagen op, og stiller spørgsmål til både BI's udregninger og FDM's intentioner. FDM føler sig dog ifølge Ekstrabladet citeret uden for rette sammenhæng, og ser ifølge FDM's Torben Kudsk gerne endnu flere incitamenter til elbiler:
http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article5035846.ece


I forbindelse med artiklen på Ekstrabladet.dk udtaler Teslas skandinaviske kommunikations chef Esben Pedersen: "Det er manipulation af værste skuffe, hvis man udnytter sin position som vagthund til at påvirke andre til at drage forkerte konklusioner."

Dansk Elbil Alliance udtaler: ”Det er misvisende at sige, at en elbil genererer et afgiftstab svarende til en fuld afgiftsbelagt bil med forbrændingsmotor i samme prisklasse. Man bør i stedet tage udgangspunkt i, at en elbil maksimalt kan komme til at betale det samme i registreringsafgift, som det den mest energieffektive hybridbil betaler. Dermed vil elbilen ende på minimumsafgiften, som er 20.000 kr.” fortæller Lærke Flader, Branchechef, Dansk Elbil Alliance.

Tesla mener. at det er positivt, at FDM bekræfter, at afgiftstabet er langt mindre end Bil Importørerne hævder, men opfordrer samtidig FDM til at melde klart ud omkring, hvilken beregningsmodel de benytter. Det må være i vagthundens interesse, at forbrugerne bliver informeret korrekt. Et er at FDM i en mail til Tesla lægger afstand til BI's model, men forbrugerne mangler gennemsigtighed i processen.


Helt overordnet toppede de danske registreringsafgifter i 2007, hvor de indbragte 24.2 milliarder kr. To år senere i 2009, var indtægten halveret på grund af afgiftslettelser til bl.a. minibiler og leasing operatører. Tallet er dog igen på vej op. 2010 var året, hvor de første "moderne" elbiler kom i handlen, og trods et stigende elbils-salg indbragte registreringsafgiften i 2013 hele 15 milliarder kroner, hvilket er næste 2 milliarder mere end i 2010. Der er således ikke noget statistisk belæg for at hævde, at salget af elbiler på nuværende tidspunkt har negativ effekt på den samlede indtægt fra registreringsafgifter.


Information om Tesla Motors

Følg pressemeddelelser fra Tesla Motors

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Tesla Motors

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye