Scandinavian Tobacco Group A/S

Ny tobaksfabrik fastholder arbejdspladser på danske hænder

Scandinavian Tobacco Group forventer fortsat at øge sin eksport af rulletobak til Europa. En ny, dansk fabrik til ekspanderet rulletobak giver virksomheden ekstra konkurrencekraft inden for den kategori, der globalt er hurtigst voksende. Virksomheden eksporterer i dag mere end 80% af sin rulletobak. Tallet forventes at stige.

Det kom frem under dagens indvielse af virksomhedens nye fabrik til ekspanderet rulle­tobak i Holstebro.

Koncernchef Anders Colding Friis, Scandinavian Tobacco Group, siger: ”Vi har siden 2007 oplevet en vækst på 25% inden for rulletobak fra vores fabrik i Holstebro og eksporterer i dag ikke kun til Norden, men til flere end 70 lande i primært Europa. Det nye ekspansionsanlæg i Holstebro bringer os frem i førerfeltet og giver os konkurrencekraft i særligt det tyske marked for rulletobak, der er verdens største.”

Med den nye fabrik i Holstebro er Danmark fortsat sikret omkring 100 arbejdspladser i Holstebro og eksportkroner.

”Vi har valgt at bygge i Holstebro, fordi vi her har ekspertisen, og fordi vi med nye investeringer kan sikre vores konkurrencekraft. Umiddelbart giver den ny fabrik ikke nye arbejdspladser, men vi fastholder arbejdspladser i Danmark,” siger Anders Colding Friis.

Scandinavian Tobacco Group har 9.200 medarbejdere globalt og har siden 2010 øget antallet af medarbejdere i Danmark med 17%, så den i dag beskæftiger 500 på sit hovedkontor i Søborg og sine fabrikker i Nykøbing Falster, Assens og Holstebro.

Ifølge Danmarks Statistik er Danmarks samlede eksport af tobaksprodukter (ekskl. cigaretter) vokset 40% siden 2008 og har i dag en værdi af 1,2 mia. kr.

Fakta om
Ekspanderet tobak: Tobak, der i en styret kulde-varme proces udvider sin massefylde, så forbrugeren bruger mindre tobak pr. hjemmerullet cigaret. Processen kan sammenlignes med at lave popcorn. Ekspanderet rulletobak er den hurtigst voksende kategori i tobaksmarkedet.

Scandinavian Tobacco Group Holstebro: Virksomheden harproduceret tobak i Holstebro siden 1930’erne og ligger i dag i Holstebros bymidte. Den ældste del af fabrikken er fra 1886 og var oprindeligt et bryggeri. Den nye fabrik uden for byen er på 9.400 kvm. og huser i første fase produktionen af ekspanderet tobak.

Yderligere oplysninger kommunikationsdirektør Kaspar Bach Habersaat, tlf. 7220 7152 eller kaspar.bach@st-group.com.

Information om Scandinavian Tobacco Group A/S

Scandinavian Tobacco Group A/S
Sydmarken 42
2860 Søborg

39556200http://www.st-group.com/
Om Scandinavian Tobacco Group - Verdens største producent af cigarer og pibetobak Nr. 1: - på det amerikanske marked for håndrullede cigarer - på det europæiske marked for maskinfremstillede cigarer - på det globale marked for pibetobak - på det amerikanske og det nordiske marked for ’fine cut’ - 9.200 ansatte i Den Dominikanske Republik, Honduras, Nicaragua, Indonesien, Europa, New Zealand, Australien, Canada og USA Scandinavian Tobacco Group er ejet 51% af de danske fonde, Augustinus Fonden og Det Obelske Familiefond, der begge har været beskæftiget sig med tobak i mere end 250 år. 49% af Koncer-nen er ejet af Swedish Match, som er noteret på OMX i Stockholm. Læs mere: www.st-group.com.