300 elever til børnetopmøde i FN Byen

Elever fra hele landet mødes fredag den 1. oktober til UNICEF børnetopmøde i FN Byen i København. Under overskriften ’børns rettigheder online’ vil elever og skoleledere, lærere og pædagoger fra 43 UNICEF-rettighedsskoler diskutere grænser og tryghed på nettet. Den 12-årige rapper KARLA optræder på mødet med en ny sang om digital mobning og god stil online, der er lavet i samarbejde med UNICEF.

En stor del af børn og unges sociale liv foregår på nettet, men hvordan er man egentlig en god onlineven, og hvad kan skolerne gøre for at støtte eleverne til et trygt onlineliv?

Det diskuterer flere end 300 elever og ca. 100 lærere, skoleledere og pædagoger i dag til UNICEF børnetopmøde i FN Byen i København. 43 UNICEF-rettighedsskoler er repræsenteret til mødet, der i år har børns rettigheder online som tema.

”Det er et fedt emne, for vi bruger meget tid på sociale medier, og nogle gange bliver der talt lidt grimt. Måske fordi folk glemmer, at det er mennesker, der sidder bag skærmen. Jeg håber, at vi på børnetopmødet kan få en masse idéer til, hvordan vi kan gøre det rarere at være online og skabe bedre trivsel på vores skoler,” siger 15-årige Alberte, der er elev på en rettighedsskole og sidder i UNICEF’s nationale rettighedsråd.

Generalsekretær i UNICEF Danmark, Karen Hækkerup, glæder sig over den store interesse for børnetopmødet.

”Børn er eksperter på deres eget liv. Derfor er det enormt vigtigt at lytte til deres tanker om, hvordan det kan blive trygt og sjovt at være på nettet sammen. Samtidig vil vi med børnetopmødet gøre børn og unge opmærksomme på, at deres rettigheder fra Børnekonventionen også gælder online. For hvis børnene ikke ved det, vil de alt andet lige have sværere ved at sige fra eller bede om hjælp fra en voksen, hvis rettighederne krænkes”, siger hun.

Ny sang om god stil online får debut

Det er langt fra tilfældigt, at børns rettigheder online er omdrejningspunkt for børnetopmødet. Den hårde tone på de sociale medier har det seneste år fået både X-Factor-deltagere, influencere og statsministeren til at råbe vagt i gevær. Og for nylig viste en undersøgelse lavet af Gallup for UNICEF og Institut for Menneskerettigheder, at tonen afholder knap hvert tredje barn fra at dele deres holdninger i f.eks. chatfora eller debatter og på måde at bruge deres ytringsfrihed online.

Dagens tema danner også afsæt for et helt særlig indslag på børnetopmødet. Her vil den 12-årige rapper KARLA nemlig optræde med en ny sang om digital mobning og god stil online for første gang. Sangen ’All Right’ er inspireret af KARLAs deltagelse i UNICEFs projekt af samme navn, hvor influencere bliver uddannede og certificerede som gode online rollemodeller for børn online.

”All Right” handler om, hvordan man håndterer haters og dumme kommentarer på de sociale medier. Om at sige fra på den fede måde. Jeg oplever tit, at folk sletter deres negative kommentarer eller ligefrem undskylder, når jeg svarer på en positiv måde. Som jeg siger i sangen: “Du ka’ ikk’ lokke en hater frem i mig, nej, vender den om, thumbs up den anden vej”. Budskabet er egentlig meget simpelt: Tag det med et smil og spred god energi online – for “god stil kommer tilbage som en boomerang,” siger KARLA.

Julie Kauffmann, Pressemedarbejder i UNICEF Danmark. Tlf. 23 71 18 64. E-mail: JRKauffmann@unicef.dk.

FAKTA: UNICEFS BØRNETOPMØDE

• UNICEFs børnetopmøde er en årligt tilbagevendende begivenhed, hvor børn og skolefolk diskuterer skiftende udfordringer for børns rettigheder. Mødet afholdes i år for femte gang.
  • Ca. 300 elever og 100 voksne fra UNICEFs rettighedsskoler deltager på mødet. De deltagende elever er en del af deres skoles rettighedsråd, hvis vigtigste opgave er at sætte rammen for skolens arbejde med børnerettigheder i hverdagen.
  • På Børnetopmødet præsenteres også medlemmerne af det nationale rettighedsråd, der er talerør for alle UNICEFs rettighedsskoler, og som i forbindelse med mødet udarbejder en resolution med input til skoler og andre børn, såvel som til politikere og virksomheder.
  • Se hele programmet for Børnetopmødet.
  • Læs mere om All Right projektet og om UNICEFs rettighedsskoler.
  • Lyt til KARLAs nye sang ’All Right’.