300 elever diskuterer klima til Børnetopmøde i FN Byen

I dag samles elever og personale fra 43 skoler til UNICEFs børnetopmøde i FN Byen i København. Her skal de diskutere klimaforandringer og børnerettigheder. Mødets talere tæller blandt andre den unge klimaaktivist Selma de Montgomery, der er ny klimaforkæmper for UNICEF.

Hvad kan man som barn gøre for at sikre et bedre klima, og hvordan kan børn få en stærkere stemme i klimadebatten? Det er nogle af de spørgsmål, cirka 300 børn og 100 lærere, skoleledere og pædagoger i dag vil diskutere, når de i dag samles til UNICEFs årlige børnetopmøde i FN Byen i Københavns Nordhavn.

Mødet har klima og børnerettigheder som tema, og 43 UNICEF Rettighedsskoler fra hele landet er repræsenteret. Skolerne arbejder aktivt med børns rettigheder og trivsel til hverdag, blandt andet i regi af såkaldte rettighedsråd. Det er elever og voksne fra de rettighedsråd, der i dag samles om klimaspørgsmålene.

Generalsekretær i UNICEF Danmark, Susanne Dahl, glæder sig over den store tilslutning og ser frem til selv at deltage til børnetopmødet:

”Børn har ret til at blive hørt og inddraget i forhold, der vedrører dem. Det gør klimaet i høj grad. De beslutninger, der træffes i dag, påvirker børn i morgen, og rigtig mange børn bekymrer sig for verdens fremtid. Netop derfor er det vigtigt, at børn bliver taget med på råd, når vi taler klima. Børnetopmødet giver de deltagende børn mulighed for at lægge konkrete handlingsplaner for at gøre deres hverdag og skole mere bæredygtig. Herudover får de øvelse i og inspiration til at tage del i klimadebatten fremover,” siger hun.

En undersøgelse foretaget af Epinion for UNICEF Danmark viste i november 2021, at børn i Danmark ser klimforandringerne som det problem, det er vigtigst at finde løsninger på lige nu. I samme rundspørge svarede 43 procent af de adspurgte børn, at verden i øjeblikket udvikler sig i en negativ retning. Kun 11 procent ser en positiv udvikling.

Taler fra unge klimaaktivister

På børnetopmødet vil flere talere indtage scenen for at inspirere eleverne til klimahåb og -handling. Det gælder blandt andre influenceren Rasmus Koble (Lakserytteren) og de unge klimaaktivister Martha Palving (Fridays For Future) og Selma de Montgomery. Sidstnævnte er netop blevet UNICEF Danmarks første klimaforkæmper – en rolle hun har påtaget sig for at hjælpe med at sprede viden om klimakrisens konsekvenser for børn.

”Klimakrisen truer børn og unges rettigheder verden over. Allerede nu lider børn under konsekvenserne af en klimakrise, de ikke er ansvarlige for at skabe. Derfor er det centralt, at ungdommen har en stemme og plads ved bordet, når beslutninger definerende for vores fremtid træffes,” siger Selma de Montgomery, der selv er 17 år gammel.

Børnetopmødet afsluttes med en optræden fra vinderen af børnenes Melodi Grand Prix 2020, Liva, der vil synge sin klimasang ’Ingen plan B’. Herudover præsenteres nye medlemmer i Det Nationale Rettighedsråd (DNR), der er talerør for alle UNICEFs rettighedsskoler, og som i forbindelse med mødet udarbejder en klimaresolution med anbefalinger til skoler, såvel som politikere og virksomheder.

”Hvis klimaet ikke har en lys fremtid, har børn det heller ikke. Derfor hænger klima og børns rettigheder sammen. Jeg er med i Det Nationale Rettighedsråd for at sætte et aftryk og være en del af noget større end min egen skole alene. Til børnetopmødet bliver det virkelig interessant at se, hvordan de andre skoler bruger rettigheder i undervisningen. Jeg håber, det kan give god inspiration,” siger Oskar Lind Andersen, der er 14 år og nyt medlem af DNR.

FAKTA: UNICEFs Børnetopmøde

• UNICEFs børnetopmøde er en årligt tilbagevendende begivenhed, hvor børn og skoleledere, lærere og pædagoger diskuterer skiftende udfordringer for børns rettigheder. Mødet afholdes i år for sjette gang.
  • Ca. 300 elever og ca. 100 voksne fra UNICEFs rettighedsskoler deltager på mødet i FN Byen. De deltagende elever er en del af deres skoles rettighedsråd, hvis vigtigste opgave er at sætte rammen for skolens arbejde med børnerettigheder i hverdagen. På mødet vedtager rettighedsrådene handlingsplaner for deres videre arbejde.
  • Børnetopmødet er delvist finansieret af Antoniusfonden. Se hele programmet for dagen her: https://www.conferencemanager.dk/40788f35b6554b09abb731dd6e82e4c3/program-for-dagen og læs mere om UNICEF’s rettighedsskoler og rettighedsråd her: https://www.unicef.dk/boern-skole/rettighedsskoler/

Svanemærkede julekort og julesanghæfter fra StineStregen x UNICEF – nye juleprodukter til fordel for arbejdet for alle verdens børn9.12.2022 08:17:12 CET | Pressemeddelelse

Produktnyt 09.12.2022: Årets fineste og mest finurlige julekort og julesanghæfter findes i år på UNICEFs webshop. For i år samarbejder verdens største børneorganisation med den danske illustrator StineStregen om otte motiver, der får smilet frem og varmer hjertet. De otte motiver findes både som julekort og julesanghæfter, der alle er svanemærkede og produceret med miljøet for øje, og hvor alt overskud går til UNICEFs arbejde for verdens mest udsatte børn.

En ny vandflaske til gavn for dig, vores planet og alle verdens børn7.12.2022 14:28:58 CET | Pressemeddelelse

Produktnyt 07.12.2022: Danske AYA&IDA, der producerer bæredygtige og genanvendelige drikkeflasker, termokopper mm., lancerer nu en ny smuk drikkeflaske i samarbejde med verdens største børneorganisation UNICEF. Danske forbrugere kan nu købe drikkedunken, produceret i førsteklasses fødevaregodkendt rustfrit stål, der ikke blot er produceret med øje for vores planet - den bidrager også til arbejdet for verdens mest udsatte børn.