30 år siden Grønland tiltrådte Børnekonventionen

Torsdag 11. maj er det 30 år siden Grønland tiltrådte FN’s Børnekonvention. I Grønland har ratificeringen af Børnekonventionen betydet, at færre børn i dag vokser op med oplevelser af misbrug, vold og krænkelser end for bare få årtier siden, ligesom der er udarbejdet en handlingsplan med et progressivt børnesyn.

Underskrivelsen af Børnekonventionen i Grønland i 1993 betød, at landet tilsluttede sig de rettigheder, der er særligt gældende for børn og dermed øger mulighederne for et bedre børneliv.

30-årsdagen bliver fejret i Nuuk, hvor UNICEF i Grønland torsdag 11. maj inviterer til et arrangement i kulturhuset Katuaq. Til arrangementet er inviteret bl.a. Mimi Karlsen, Naalakkersuisoq (ministeren) for børn, unge, familier og sundhed, ligesom Susanne Dahl, generalsekretær i UNICEF Danmark deltager og holder tale.

Dagen er en fejring af de forbedringer, som Børnekonventionen har medført, men er samtidig også en påmindelse om de forhold, der fortsat truer trivslen og forringer opvækstvilkårene for børn i Grønland.

”Vi ved, at mange børn stadig kæmper med lavt selvværd og med selvmordstanker. Vi ved, at flere har svært ved at finde motivationen til at gå i skole, med mobning og med omsorgssvigt. Derfor fortsætter UNICEF ufortrødent arbejdet for at give dem bedre muligheder”, siger Susanne Dahl.

NAKUUSA – at stå stærkt sammen

UNICEF Danmark har arbejdet i Grønland siden 2011 og har haft kontor i Nuuk siden 2019. UNICEF Danmark og det grønlandske selvstyre indgik i 2011 et samarbejde under navnet NAKUUSA.

NAKUUSA betyder ”at stå stærkt sammen” og samarbejdet blev startet med den hensigt at udbrede kendskabet til børns rettigheder i Grønland og sørge for, at børn i Grønland, bliver involveret i spørgsmål, der vedrører dem.

”Noget af det, vi har været med til at få indført er, at 26 folkeskoler i Grønland har etableret rettighedsråd, hvor børn arbejder med deres rettigheder ud fra FN’s Børnekonvention og laver indsatser, som er med til at forbedre trivslen på skolen. Herudover har NAKUUSA oprettet kommunale børneråd”, siger programchef for UNICEF i Grønland, Maliina Abelsen, og fortsætter:

”Sammen med den grønlandske regering, Naalakkersuisut, er vi nu klar til at tage skridtet videre og sikre endnu bedre børneliv i Grønland.”

Progressiv handlingsplan

Den grønlandske regering, Naalakkersuisut, har udarbejdet en handlingsplan for efterlevelse af Børnekonventionen. Handlingsplanen slår fast, at der skal udarbejdes et børnesyn, som indeholder strategiske mål for børneinddragelse i alt, hvad Naalakkersuisut foretager sig, som berører børn.

Derudover skal NAKUUSA’s børneråd styrkes, ligesom der skal udarbejdes en lovgivning, som sikrer inddragelse af børn.

”Det er ambitioner, som vi i UNICEF selvsagt bakker op om og som vi meget gerne vil bidrage til at realisere. Når obligatorisk børneinddragelse bliver en realitet, har Grønland taget et syvmileskridt for inddragelsen af børn”, siger Susanne Dahl.