Coca-Cola

Isbjørne løs i Aarhus og København

Del
Morgentravle danskere fik her til morgen to-go-kaffen galt i halsen, da de på deres vante færd til arbejde blev mødt af en flok hjemløse isbjørne. Isbjørnene var i bybilledet for at minde danskerne om, hvor alvorlige konsekvenser klimaforandringerne har for deres liv i Arktis, og hvor vigtigt det er at gøre noget NU – hvis isbjørnen fortsat skal have et hjem. Bag morgenens opsigtsvækkende syn står Coca-Cola og WWF Verdensnaturfonden.
Tag en selfie med Isbjørnen - før den måske forsvinder
Tag en selfie med Isbjørnen - før den måske forsvinder

Hjemløse isbjørne med skilte som ’Isbjerg søges’ og ’Hjælp mig, mit hjem smelter’ vakte her til morgen opsigt på Rådhuspladsen i Aarhus og uden for Hovedbanegården i København, for her kunne forbipasserende se de store, hvidpelsede dyr sidde på trappetrin, ligge sovende på liggeunderlag, lede efter mad i skraldespande og uddele isbjørneavisen ’Polar Tidende’.

Der var dog ikke tale om vaskeægte isbjørne, men blot statister i lånte dragter. Den opsigtsvækkende event markerer begyndelsen på en kampagne, der skal skabe opmærksomhed om, at isbjørnen er truet, da dens hjem i Arktis smelter bort med alarmerende hast, hvorfor flere og flere isbjørne søger mod byerne i jagten på føde.

Bag eventen står WWF Verdensnaturfonden og Coca-Cola:

”Når isen i Arktis smelter, bliver isbjørnenes levevilkår meget vanskelige, og vi er nødt til at gøre noget, inden det er for sent. Derfor har vi i samarbejde med Coca-Cola valgt at vække danskerne med denne lille happening, der forhåbentligt får folk til at forstå problematikken og hjælpe os med at bevare isbjørnene og deres hjem i Arktis,” forklarer Gitte Seeberg, der er generalsekretær hos WWF Verdensnaturfonden.

 Isbjørnens rige smelter bort – hurtigt

Isbjørnen er kongen af Arktis. Men faktum er, at hvert år smelter og forsvinder mere og mere af isbjørnens snehvide rige. Klimaforandringerne har medført, at temperaturen i Arktis er steget dobbelt så meget som i resten af verden, og det påvirker både havisen og indlandsisen – og dermed også isbjørnens levevilkår.

Men WWF Verdensnaturfonden arbejder benhårdt for at sikre, at vi også i fremtiden vil kunne opleve isbjørnen i dens naturlige omgivelser:

”Jeg er netop kommet hjem fra Østgrønland, hvor jeg har samlet de seneste observationer om isbjørnens velbefindende – og det er helt sikkert, at klimaforandringerne påvirker dem negativt. Efter interviews med de lokale måtte jeg desværre konstatere, at antallet af isbjørne, der kommer ind til byerne på jagt efter føde, er kraftigt stigende. Det er trist, for isbjørnens hjem er på havisen – ikke i byerne. Så hvis isbjørnen skal overleve i Arktis, kræver det en stor og målrettet indsats,” fortæller Charlotte M. Moshøj, der er arktisk biolog hos WWF Verdensnaturfonden.

  Din støtte fordobles

Dagens happening er, ud over at være en opmærksomhedsskabende gimmick, startskuddet til den internationale kampagne ’Arctic Home’, som indsamler penge til WWF Verdensnaturfondens fortsatte arbejde i Arktis. Hvis du støtter kampagnen, vil Coca-Cola fra i dag og seks uger frem matche dit donationsbeløb.

Men i dag er din støtte dobbelt så meget værd!

Alt, hvad du donerer i dag, vil Coca-Cola matche dobbelt. Så giver du 100 kroner, giver Coca-Cola 200 kroner, hvilket betyder, at din donation støtter isbjørnene med 300 kroner.

Og støtten fra Coca-Cola har stor betydning for WWF Verdensnaturfondens arbejde i Arktis: 

”Støtten fra Coca-Cola og vores mange medlemmer gør en kæmpe forskel for os. Deres støtte er med til at drive vores forskning og arbejde, så vi forhåbentlig kan sikre, at vi også langt ud i fremtiden vil kunne finde isbjørnen i dens naturlige element i Arktis,” lyder det fra Gitte Seeberg.

Hvis du heller ikke kan forestille dig en verden uden isbjørne, kan du støtte isbjørnen og dens hjem via MobilePay på 31 70 28 27 eller gå ind på arctichome.dk.

Du kan opleve isbjørnene foran Hovedbanegården i København og ved Åen i Aarhus igen mellem kl. 15-17.30

Nøgleord

Kontakter

Sofie Lockhart, Essencius, sjl@essencius.dk, +45 26 14 13 22
Kristina Rasmussen, Essencius, kr@essencius.dk, +45 24 22 57 88
eller
Rune Langhoff, WWF Verdensnaturfonden, r.langhoff@wwf.dk, + 45 31 47 11 34

Billeder

Tag en selfie med Isbjørnen - før den måske forsvinder
Tag en selfie med Isbjørnen - før den måske forsvinder
Download
Havisen smelter. Det gør det svært for isbjørnen at finde et hjem og finde føde
Havisen smelter. Det gør det svært for isbjørnen at finde et hjem og finde føde
Download
Isbjørnene blev hjulpet af frivillige fra WWF, der delte Polar-Tidende ud
Isbjørnene blev hjulpet af frivillige fra WWF, der delte Polar-Tidende ud
Download

Information om Coca-Cola

Coca-Cola
Coca-Cola



Fakta om Arctic Home • Kampagnen ’Arctic Home’ er en del af et globalt samarbejde mellem Coca-Cola og WWF Verdensnaturfonden, der blev indgået i 2007. I 2012 rejste kampagnen over to millioner dollars i USA og Canada til WWF Verdensnaturfondens arbejde for at bevare isbjørnens hjemsted i Arktis, og i 2014 rulles kampagnen ud i en stribe europæiske lande - heriblandt Danmark. • Coca-Cola vil matche donationerne igennem hele kampagneperioden op til én million Euro. Fem dage vil der være dobbeltdonationer, hvor der matches dobbelt. Disse dage er d. 9. september, 26. september, 6. oktober, 10. oktober, og d. 20 oktober. • WWF Verdensnaturfonden arbejder for at beskytte den unikke arktiske natur, som allerede i dag påvirkes af klimaforandringerne. Ud over WWF Verdensnaturfondens globale klimaarbejde arbejder WWF Verdensnaturfonden med specifikke arktiske problemstillinger i lande som USA, Canada, Grønland og Rusland. • WWF Verdensnaturfonden og Coca-Cola arbejder sammen om projektet ’Den sidste is’ eller ’Last Ice Area’. Projektet sætter fokus på et område i Nordgrønland og Canada, hvor der også i fremtiden vil være sommerhav-is. Dette område kan blive et fremtidigt kerneområde for isbjørnen. • Den europæiske Arctic Home-kampagne kører i blandt andet Storbritannien, Holland, Belgien, Finland og Danmark. • WWF Verdensnaturfonden har arbejdet med at beskytte Arktis og det arktiske dyreliv i over 20 år – og Coca-Cola har støttet arbejdet økonomisk siden 2007. • Isbjørnen har i mange år været en del af Coca-Cola reklameuniverset, og Coca-Cola giver én million euro hvert år i de næste to år for at hjælpe WWF Verdensnaturfonden med at beskytte isbjørnenes hjem. Derudover iværksætter Coca-Cola en lang række øvrige aktiviteter, der skal sætte fokus på området og inspirere til at bidrage til WWF Verdensnaturfondens arbejde for at sikre isbjørnens fremtid. • Isbjørnen er truet af, at havisen, hvorfra den jager, smelter hurtigere end tidligere. • De penge, der rejses i kampagnen, vil blive brugt til WWF Verdensnaturfondens arbejde for at bevare isbjørnens levesteder, og det vil ske i samarbejde med lokalbefolkningen i Arktis. • Du kan læse mere om kampagnen her www.arctichome.dk

Følg pressemeddelelser fra Coca-Cola

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye