L&F

Kyllingebranchen laver nyt dansk mærke

Del
Fra i dag kan du se på din ferske kylling, om den er dansk. Den danske kyllingebranche er gået sammen om et nyt ”Dansk Kylling” oprindelsesmærke til den danske detailhandel.

Nu bliver det langt nemmere at se, om den kylling du køber er dansk. En række virksomheder under brancheforeningen Dansk Slagtefjerkræ er gået sammen om et nyt mærke, der fortæller forbrugerne, at de sætter tænderne i dansk kylling.

Næsten en fjerdedel af danskerne har nemlig svært ved at se, hvor indkøbte kyllinger stammer fra, men det håber brancheforeningen at mærket ændrer på. 

-Vi har i en række forbrugeranalyser fundet ud af, at danskerne gerne vil have, at deres kylling er dansk. Desværre synes en del af forbrugerne, at det er svært at se, hvilket land kyllingen kommer fra, så derfor har vi skabt ”Dansk Kylling” mærket, så det bliver lettere finde den danske kylling i køledisken, siger sektorchef for Dansk Slagtefjerkræ, Birthe Steenberg.

For at få ”Dansk Kylling” mærket skal kyllingerne være født, opvokset, slagtet og udskåret i Danmark. Kødet har ikke på noget tidspunkt været udenfor landets grænser.

- Kylling er en populær spise i Danmark, og i den danske kyllingeproduktion har vi en meget høj grad af fødevaresikkerhed, et lavt forbrug af antibiotika og en god dyrevelfærd. Det er vi lidt stolte af, og vi vil gerne have, at forbrugerne også kan genkende vores produkter i supermarkedet, så derfor er mærket en oplagt løsning, siger Birthe Steenberg.

Ud over at kunne se det nye ”Dansk Kylling” mærke på pakkerne i køledisken, kører der en kampagne på TV og på Facebook, ligesom en særlig ”kyllingevogn” er til stede på en række fødevareevents for at gøre danskerne opmærksomme på det nye mærke.

-Vi har valgt at introducere det nye mærke til forbrugerne både i butikkerne, ved fødevareevents rundt om i landet og gennem forskellige reklamer for mærket. Vi vil ikke bestemme, hvad forbrugerne skal vælge, når de står i supermarkedet, men vi vil gerne hjælpe dem med at genkende den danske kylling, og til at vide hvad det rød-hvide mærke betyder, når de køber ind, siger Birthe Steenberg.

Hun håber, at forbrugerne vil tage mærket til sig og kigge efter det, når de køber ind.

De fjerkrævirksomheder, der er med i ”Dansk Kylling” mærket er:

•HKScan/Rose Poultry

•Danpo

•De 5 Gårde

•Himmerland Kylling

•Rokkedahl Kylling

For mere information:

Birthe Steenberg, sektorchef for Dansk Slagtefjerkræ på tlf. 24631673, mail: bsb@lf.dk

Marie Grabow Westergaard, pressekonsulent i Landbrug & Fødevarer, tlf. 30178871, mail: mgw@lf.dk

Nøgleord

Information om L&F

L&F
L&F
Axeltorv 3, 1. sal
1609 København V

3339 4000http://www.lf.dk/

Landbrug & Fødevarer er erhvervsorganisation for landbruget, fødevare- og agroindustrien. Med en eksport på 156 milliarder kroner årligt og med 169.000 beskæftigede repræsenterer vi et af Danmarks vigtigste eksporterhverv. Ved at nytænke og synliggøre erhvervets bidrag til samfundet sikrer vi vores medlemmer en stærk placering i Danmark og globalt.

Følg pressemeddelelser fra L&F

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra L&F

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye