290 forskellige økologiske øl

Danske forbrugere kan nyde 290 forskellige økologiske øl, hvis de vælger en øl fra et af Bryggeriforeningens medlemmer.

Hvis danske øl-nydere udelukkede vil skænke økologiske bryg i deres glas, har de rigeligt at vælge imellem. En opgørelse blandt Bryggeriforeningens medlemmer viser, at de tilbyder hele 290 forskellige økologiske øl.

De 290 økologiske øl findes inden for alle øltyper, lige fra syrlige frugtøl til sorte portere. Der er flest lyse lagerøl, primært Pilsner og Classic, nemlig 69. Men tæt efter følger India Pale Ale, som der er 65 af på butikshylder og fadølsanlæg.

”Flere af vores medlemmer har vanskeligt ved at skaffe økologisk humle, fordi interessen for at brygge øko-øl overstiger udbuddet af økologisk humle, der også er meget sårbar over for vind og vejr samt plantesygdomme. Men det er godt at se, at udvalget af økologisk øl alligevel er både rigt og varieret”, siger Bryggeriforeningens direktør, Nick Hækkerup.

En række danske bryggerier har lagt om til 100% økologi. Det gælder blandt andre Herslev Bryghus, Ørbæk Bryggeri, Bryggeriet Skands, Svaneke Bryghus, Nørrebro Bryghus, Skanderborg Bryghus, Birkerød Bryghus og Egholm Bryghus.

Lys Lager:                                     69

Mørk Lager:                                  32