DSK - De Samvirkende Købmænd

Forbrugerne ønsker lavere fødevaremoms

Del
3 ud af 4 danskere mener, at momsen på fødevarer er for høj. 4 ud af 5 ønsker lavere moms på frisk frugt og grønt og andre nøglehulsmærkede fødevarer. Det viser en meningsmåling gennemført af analyseinstitut Norstat for De Samvirkende Købmænd.

Resultatet glæder John Wagner, der er adm. direktør i De Samvirkende Købmænd (DSK).

”Alle andre EU-lande har differentieret moms og ingen andre EU-lande pålægger deres fulde sortiment af fødevarer landets almindelige moms-sats. Tiden er kommet til, at vi også i Danmark gør os erfaringer med lavere moms på fødevarer. Politikerne med vores ”madminister” Dan Jørgensen i spidsen bør nedsætte momsen på fødevarer til tysk (9 procent), ja, ”bare” svensk niveau (12 procent) eller i det mindste på frisk frugt og grønt. Politisk kan man samtidig tage et opgør med de EU-bestemmelser, som forhindrer Danmark i en lavere moms på økologiske og/eller nøglehulsmærkede fødevarer, hvad der virkelig ville være en »revolution«”, siger John Wagner og fortsætter:

”Differentieret moms vil styrke salget af sundere varer, økologi og kvalitet i det hele taget. Det er sundhedspolitisk, fødevarepolitisk, miljøpolitisk og socialpolitisk den helt rigtige vej at gå. Man kan spørge sig selv, om der i dag ved vedtagelse af et skattesystem ville kunne opnås politisk flertal for en særlig afgift på 25 procent på det livsnødvendige daglige måltid – betalt af indkomst, som i forvejen er beskattet?” 

Om undersøgelsen

Kilde: Analyseinstituttet Norstat for De Samvirkende Købmænd, DSK, i juli 2014 med i alt 1005 gennemførte internetbaserede interviews blandt et repræsentativt udsnit af den voksne danske befolkning

Spørgsmål: Danmark har med 25% Europas højeste moms på fødevarer (frugt og grønt, kød og pålæg, mejeri, drikkevarer, brød mv.) Mener du, at 25% moms på fødevarer er:

Svar:

 For højt  76%
 Passende  19%
 For lavt  0%
 Ved ikke  5%

Spørgsmål: Vi nævner herunder en række forskellige varegrupper. Vi vil gerne have din holdning til, om momsen i Danmark bør sænkes for de pågældende varer: 

Svar:

 Varegruppe  Ja  Nej  Ved ikke
 Bleer  51%  30%  19%
 Bøger  28%  58%  14%
 Børnetøj/børnesko  45%  41%  14%
 Elektronik  27%  60%  13%
 Frisk frugt & grønt 87%   8%  5%
 Fødevarer med Nøglehullet  81%  11%  7%
 Hotelovernatninger  25%  60%  15%
 Isenkram  20%  65%  15%
 Kød og pålæg  68%  25%  7%
Legetøj 18% 67% 14%
Mad på restauranter 36% 51% 13%
Mejerivarer 76% 17% 6%
Sportstøj og sportsudstyr 25% 62% 13%
Voksentøj/sko 27% 61% 13%
Økologiske varer 75% 16% 9%

Om momsen i andre lande

Blandt samtlige 28 EU-lande er Danmark det eneste land, der ikke arbejder med differentierede momssatser. Samtlige differentierede momssatser i resten af EU indbefatter lavere moms på alle eller udvalgte fødevarer.

Kommisssionen udarbejder løbende en oversigt, der viser de aktuelle momssatser i samtlige EU-lande. Den seneste udgave er opdateret pr. 1. juli 2014 og kan ses her:

http://ec.europa.eu/taxation_customs/resources/documents/taxation/vat/how_vat_works/rates/vat_rates_en.pdf

I Tyskland er fødevaremomsen 9% og i Sverige er den 12%. Nogle EU-lande har nedsat moms på udvalgte varegrupper som f.eks mejerivarer.

Yderligere oplysninger om undersøgelsen kan fås hos vicedirektør Claus Bøgelund Nielsen, cbn@dsk.dk, tlf. 23 45 30 59 og politisk kommentarer hos adm. direktør John Wagner, jw@dsk.dk, tlf. 20 23 26 16.

DSK repræsenterer 1.300 købmandsejede supermarkeder, discountbutikker, nærbutikker og convenience-butikker i kæder som f.eks. SPAR, SuperBest, REMA 1000, 7-Eleven, Løvbjerg, KIWI, ABC Lavpris, LetKøb, Go’on og Dagrofa S-Engros. Læs mere på www.dsk.dk.

Information om DSK - De Samvirkende Købmænd

DSK - De Samvirkende Købmænd
DSK - De Samvirkende Købmænd
Islands Brygge 26
2300 København S

3962 1616http://www.dsk.dk/

Vi passer godt på de danske købmænd.

Med De Samvirkende Købmænd har danske købmænd en slagkraftig brancheorganisation, der sætter mange "fingeraftryk" i dansk erhvervslovgivning.

Medlemskredsen omfatter ca. 1.500 supermarkeder, discountbutikker, nærbutikker og convenience. DSK har også samtidig et tæt samarbejde med de to grossister i den frie sektor: Dagrofa og REMA Distribution.

I daglig tale siger vi, at DSK’s formål er at passe godt på den danske købmand. Mere formelt formuleret, så er DSK’s erklærede formål at skabe de bedst mulige vilkår for selvstændige forretningsdrivende i dansk dagligvarehandel.

Følg pressemeddelelser fra DSK - De Samvirkende Købmænd

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra DSK - De Samvirkende Købmænd

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye