L&F

Madbloggere samarbejder med virksomheder

Del
Danske madbloggere mener, at de er mere troværdige end journalister. Men hver fjerde har faste aftaler med virksomheder, og mere end halvdelen modtager penge, gaver og produkter. Det viser en ny undersøgelse af danske madbloggere, som er foretaget af foodculture.dk, Landbrug & Fødevarers fødevaremedie.

Undersøgelsen, der i dag bliver præsenteret på Dansk Kommunikationsforenings konference FødevareAgenda på Axelborg, viser et interessant indblik i den voksende fremvækst af madbloggere.

Ifølge eksperter findes der omkring 600 madblogs i Danmark. 123 af dem har deltaget i foodculture.dks undersøgelse.

Heri svarer knap halvdelen af madbloggerne (46 %) at deres madkommunikation er på niveau med eller bedre end indhold skrevet af journalister og andre kommunikationsuddannede.

I uddybende kommentarer forklarer flere af bloggerne, at de i højere grad skriver personligt, er fortrolige med læserne og har større troværdighed.

Som en af madbloggerne udtrykker det:

"Gennemslagskraften er større, da læserne lærer mig at kende og fatter tillid til mig og anser mig som værende mere troværdig end en tilfældig journalist fra et medie.”

Redaktionschef på foodculture.dk Marianne Søndergaard finder resultaterne meget interessante, når undersøgelsen samtidig viser, at hver fjerde (26 %) har faste aftaler med virksomheder og mange derudover oplyser, at de samarbejder mere løst med bl.a. virksomheder og markedsføringsbureauer.

"Vores undersøgelse peger på, at madbloggerne brænder for at videreformidle deres tanker, oplevelser og erfaringer omkring mad og har bygget deres blogs op om tillid og moral. Derfor overrasker det mig, at så mange alligevel sætter sig i en position, hvor de risikerer at lave skjult reklame og miste brugernes tillid”, siger Marianne Søndergaard.

Foodculture.dk bringer i dag et tema om madbloggere, som fødevarevirksomheder i fremtiden vil gøre større brug af i deres markedsføring.

”Madbloggere har mange markedsføringsfordele. De er meningsdannere med meget personlige profiler. Man kan kalde dem for en slags ”mini-celebrities” inden for små segmenter. Hvis en virksomhed opnår gode samarbejder med bloggere, kan madbloggerne i bedste fald fungere som ambassadører for virksomhedens produkter og nå ud til specifikke målgrupper. Og det er guld værd,” pointerer Katrine Emme Thielke, der er ansvarlig for digital og social markedsføring i Advice A/S over for foodculture.dk

Ifølge Katrine Emme Thielke er virksomhederne i stigende grad ved at få øjnene op for de fordele, der er ved at samarbejde med madbloggere.

”Samarbejdet med bloggerne har slet ikke nået sit klimaks endnu, for virksomhederne er ikke så vant til den type af social markedsføring. Vi oplever dog en stigende interesse,” siger Katrine Emme Thielke.

Den stigende interesse opleves også af madbloggerne selv, idet et flertal af dem i undersøgelsen svarer, at deres besøgstal er stigende.

Nøgleord

Information om L&F

L&F
L&F
Axeltorv 3, 1. sal
1609 København V

3339 4000http://www.lf.dk/

Landbrug & Fødevarer er erhvervsorganisation for landbruget, fødevare- og agroindustrien. Med en eksport på 156 milliarder kroner årligt og med 169.000 beskæftigede repræsenterer vi et af Danmarks vigtigste eksporterhverv. Ved at nytænke og synliggøre erhvervets bidrag til samfundet sikrer vi vores medlemmer en stærk placering i Danmark og globalt.

Følg pressemeddelelser fra L&F

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra L&F

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye