
Madbloggere samarbejder med virksomheder
Undersøgelsen, der i dag bliver præsenteret på Dansk Kommunikationsforenings konference FødevareAgenda på Axelborg, viser et interessant indblik i den voksende fremvækst af madbloggere.
Ifølge eksperter findes der omkring 600 madblogs i Danmark. 123 af dem har deltaget i foodculture.dks undersøgelse.
Heri svarer knap halvdelen af madbloggerne (46 %) at deres madkommunikation er på niveau med eller bedre end indhold skrevet af journalister og andre kommunikationsuddannede.
I uddybende kommentarer forklarer flere af bloggerne, at de i højere grad skriver personligt, er fortrolige med læserne og har større troværdighed.
Som en af madbloggerne udtrykker det:
"Gennemslagskraften er større, da læserne lærer mig at kende og fatter tillid til mig og anser mig som værende mere troværdig end en tilfældig journalist fra et medie.”
Redaktionschef på foodculture.dk Marianne Søndergaard finder resultaterne meget interessante, når undersøgelsen samtidig viser, at hver fjerde (26 %) har faste aftaler med virksomheder og mange derudover oplyser, at de samarbejder mere løst med bl.a. virksomheder og markedsføringsbureauer.
"Vores undersøgelse peger på, at madbloggerne brænder for at videreformidle deres tanker, oplevelser og erfaringer omkring mad og har bygget deres blogs op om tillid og moral. Derfor overrasker det mig, at så mange alligevel sætter sig i en position, hvor de risikerer at lave skjult reklame og miste brugernes tillid”, siger Marianne Søndergaard.
Foodculture.dk bringer i dag et tema om madbloggere, som fødevarevirksomheder i fremtiden vil gøre større brug af i deres markedsføring.
”Madbloggere har mange markedsføringsfordele. De er meningsdannere med meget personlige profiler. Man kan kalde dem for en slags ”mini-celebrities” inden for små segmenter. Hvis en virksomhed opnår gode samarbejder med bloggere, kan madbloggerne i bedste fald fungere som ambassadører for virksomhedens produkter og nå ud til specifikke målgrupper. Og det er guld værd,” pointerer Katrine Emme Thielke, der er ansvarlig for digital og social markedsføring i Advice A/S over for foodculture.dk
Ifølge Katrine Emme Thielke er virksomhederne i stigende grad ved at få øjnene op for de fordele, der er ved at samarbejde med madbloggere.
”Samarbejdet med bloggerne har slet ikke nået sit klimaks endnu, for virksomhederne er ikke så vant til den type af social markedsføring. Vi oplever dog en stigende interesse,” siger Katrine Emme Thielke.
Den stigende interesse opleves også af madbloggerne selv, idet et flertal af dem i undersøgelsen svarer, at deres besøgstal er stigende.
Nøgleord
Information om L&F
Landbrug & Fødevarer er erhvervsorganisation for landbruget, fødevare- og agroindustrien. Med en eksport på 156 milliarder kroner årligt og med 169.000 beskæftigede repræsenterer vi et af Danmarks vigtigste eksporterhverv. Ved at nytænke og synliggøre erhvervets bidrag til samfundet sikrer vi vores medlemmer en stærk placering i Danmark og globalt.
Følg pressemeddelelser fra L&F
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra L&F
Foreningen Biogasbranchen: Danmark er foregangsland med 25 pct. biogas i 202226.4.2018 12:17:54 CEST | Pressemeddelelse
Regeringen lægger i sit oplæg til det kommende energiforlig op til en fortsat udbygning på biogasområdet, og at eksisterende biogasanlæg kan fortsætte på de nuværende vilkår en årrække.
L&F om energiudspil: Biogas er cirkulær bioøkonomi, når det er bedst26.4.2018 10:11:36 CEST | Pressemeddelelse
Landbrug & Fødevarer er i hovedtræk positive over for regeringens energiudspil. Særligt de fire mia. kr., der er afsat til biogasudbygningen, vækker optimisme. En udbygning af biogas er afgørende for, at Danmark fortsat kan være i front på genanvendelse og genbrug af vores restprodukter.
L&F: ’Made in Denmark’ åbner døre i Mexico23.4.2018 07:12:36 CEST | Pressemeddelelse
Med weekendens nyhed om en ny og forbedret handelsaftale mellem EU og Mexico, er tidspunktet ideelt, når Landbrug & Fødevarer de kommende dage er hovedarrangør af et eksportfremstød til Mexico. Fremstødet begynder i dag.
Nye anbefalinger sætter maden i centrum20.4.2018 07:10:24 CEST | Pressemeddelelse
Advisory Board for mad, måltider og sundhed overdrager i dag deres anbefalinger til regeringen repræsenteret ved fem ministerier. Landbrug & Fødevarer byder anbefalingerne velkomne, og opfordrer ministerierne til aktivt at gå videre med dem. Meget gerne med inddragelse fra erhvervet.
Kommissionen: Reduktion i betaling af spildevand er berettiget19.4.2018 14:56:41 CEST | Pressemeddelelse
L&F er lettet over afgørelse fra Kommissionen, der fastslår, at der er ikke tale om statsstøtte, når fødevarevirksomheder får en reduktion i deres spildevandsbetaling.