100 mio. kr. til oaser i byerne

Del
100.000 danskere er flyttet fra land til by de seneste ti år, og i dag bor 7 ud af 8 danskere i byerne. Men de flytter ikke for at komme væk fra naturen. En ny undersøgelse viser tværtimod, at mere end 8 ud af 10 byboer mener, at det er vigtigere for deres livskvalitet at bo tæt på grønne områder end caféer. Derfor vil Nordea-fonden give byboerne bedre åndehuller og afsætter nu 100 mio. kr. til projekter, der fremmer det gode liv i byerne.

Det kan virke paradoksalt, når to ud af tre byboere i en ny undersøgelse fra Nordea-fonden svarer, at det har stor betydning for deres livskvalitet at bo tæt på naturen. Men der er en naturlig forklaring. Det mener Frank Søndergaard Jensen, som er seniorforsker i by- og landskabsstudier ved Københavns Universitet. 

”Mange mennesker søger mod byen, fordi arbejdspladser og uddannelses-institutioner er samlet her. Men det ligger også i menneskets natur at søge mod det grønne og det blå – vi har svært ved at undvære det. De fleste kender følelsen af at komme ud i naturen og ”lade batterierne op”. I stedet for at tænke på hverdagens gøremål, kobler vi af og bemærker vandets rislen og blomsternes farver og dufte. Og det kræver ikke nødvendigvis vidtstrakte skove og marker. Små oaser i byen har også en virkning,”forklarer han.

Undersøgelsen viser, at byboerne primært bruger byens grønne og blå områder for at kunne være i kontakt med naturen og for at komme væk fra larm og befolkede områder.

100 mio. kr. til gode byliv

Danskerne er flittige brugere af byens åndehuller. Nordea-fondens nye undersøgelse viser, at over 60 % af danske byboere dagligt, ugentligt eller flere gange om måneden benytter offentlige, grønne arealer. Det bekræfter fonden i, at det er vigtigt at skabe aktiviteter i de byer, som danner rammen om stadig flere danskeres liv.

Nordea-fonden med direktør Henrik Lehmann Andersen i spidsen har netop søsat kampagnen: Det gode liv i byen. Der er afsat 100 mio. kr. til projekter, som kan understøtte et mere inspirerende og aktivt hverdagsliv i byen.

”Vi har valgt at sætte fokus på det gode liv i byen, fordi vi ser et stort potentiale netop her. Nordea-fonden har arbejdet med at fremme gode liv siden 2008, men det er første gang nogensinde, at vi uddeler penge til et målrettet tema. Vi håber, at det skærpede fokus vil tiltrække nogle ambitiøse idéer, der tør at nytænke brugen af byens grønne rum. Visionen er bedre muligheder for at leve det gode liv i byen. Projekterne kan være alt fra byhaver med tomatdyrkning til parkour,”fortæller Henrik Lehmann Andersen.

Bedre frem for mere

De fleste danskere bor ifølge Nordea-fondens undersøgelse i gåafstand fra grønne områder. Men det er ikke ensbetydende med, at områderne er attraktive og indbyder til at blive brugt. Når Nordea-fonden sætter fokus på Det gode liv i byen, handler derfor ikke om at etablere nye pladser og parker, men om at gøre de eksisterende åndehuller bedre og bruge dem aktivt. Det kan man fx gøre ved at plante blomster og træer, lave oplevelsesstier eller indrette en plads, så den kan bruges til motion og leg.

Det kan komme mange danskere til gode, vurderer Frank Søndergaard Jensen. For selvom det typisk er en kommunal opgave at sikre grønne områder, er de offentlige midler begrænsede, og aktører som Nordea-fonden kan muliggøre ambitiøse og nytænkende aktiviteter i byens rum.

”Når Nordea-fonden vælger at afsætte så mange penge til at forbedre grønne byrum, giver det mulighed for større armbevægelser og flere eksperimenter. Det, håber jeg, vil føre til, at vi får nogle interessante, nye byrum at se,” siger Frank Søndergaard Jensen.  

Gode idéer søges

Ifølge undersøgelsen oplever kun 26 % af de danske byboere at have tilstrækkelig indflydelse på grønne rum i deres lokalområde. Nordea-fonden håber derfor, at mange vil gribe chancen for at påvirke byen ved at indsende ideforslag til fonden. Og i første omgang behøver ansøgerne ikke at udarbejde nøjagtige budgetter og milepælsplaner. Denne tilgang skal gøre det overskueligt at prøve gode ideer af, før der investeres en masse tid og ressourcer i at udvikle dem ned i detaljen.

”Vi sætter den gode idé i centrum. Ved at gøre processen let og overskuelig håber vi på at tiltrække flere kreative og innovative forslag. Vi vil gerne understøtte, at byen udvikler sig nedefra, og at flere danskere får mulighed for at skabe rammerne for det gode liv i deres lokalområde,” afslutter Henrik Lehmann Andersen.

Det er muligt at indsende ideer til Nordea-fonden til 24. april 2014.

Fakta om undersøgelsen

1.514 danskere har deltaget i Nordea-fondens kvantitative undersøgelse - heraf er 1.343 byboere.

  • Undersøgelsen omhandler danskernes adgang til, brug af og tilfredshed med byens grønne rum.
  • Nordea-fonden har gennemført undersøgelsen via Userneeds Danmarkspanel fra 20/12 2013 til 13/1 2014.

Fakta om Nordea-fondens pulje til ”Gode Liv i Byen”

  • Nordea-fonden sætter i 2014 fokus på ”Det gode liv i byen”.
  • Der er afsat 100 mio. kr. i år til projekter, der involverer, aktiverer og nytænker grønne og blå byrum.
  • Hvert år vil Nordea-fonden sætte fokus på en aktuel samfundsudfordring og opfordre til kreative og nytænkende ansøgninger.
  • Fonden modtager gode idéer frem til 24. april 2014. Alle forslag læses og senest 21. maj får man besked, om fonden er interesseret i at gå videre med projektet, og der skal udarbejdes projektansøgning.
  • Uddelingen af puljen sker medio december 2014.
  • Nordea-fonden har et almennyttigt og velgørende formål. Fonden støtter aktiviteter, der fremmer gode liv inden for sundhed, motion, natur og kultur.
  • I 2013 uddelte Nordea-fonden 390 mio.kr.
  • Læs mere på: www.nordeafonden.dk  

For yderligere information

Tine Wickers, Kommunikationschef

Telefon 33 33 57 70

Mobil 28 40 84 80

Nøgleord

Kontakter

Tine Wickers, Kommunikationschef


Telefon 33 33 57 70


Mobil 28 40 84 80

Information om Nordea-fonden

Nordea-fonden
Nordea-fonden Postboks 850
0900 København C

3333 6133http://www.nordeafonden.dk
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye