1KOMMA5° Danmark

Viasol A/S bygger Nordens største offentlige solcelleanlæg for Forsvaret

Flyvestationerne Karup og Skrydstrup opfører solcelleparker. Anlægget i Karup bliver med sine 1.200 kWp det største offentlige anlæg i Danmark og Norden
Solcelleparkerne på Karup og Skrydstrup er netop nu under opførelse

Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste er, som følge af Forsvarsministeriets Klima- og energistrategi, i gang med at etablere solcelleanlæg på forskellige etablissementer rundt omkring i landet.

Solcelleparkerne på Karup og Skrydstrup er netop nu under opførelse. De to anlæg bliver på henholdsvis 1.200 og 600 kWp. Anlæggene kommer til at dække et areal på 5 hektar og består af 7.200 solcellemoduler. Anlæggene forventes at producere ca. 1.700 MWh årligt, svarende til 400 parcelhuses årlige forbrug.

Med de to solcelleparker kan hovedentreprenøren Viasol A/S være medvirkende til at realisere Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjenestes strategi, om at få en omkostningseffektiv reduktion af energiforbruget og CO2-udledning, der skyldes aktiviteter forbundet med Forsvarets virke. Forsvaret kan således beregne betydelige langsigtede besparelser på deres energibudget gennem opførsel af de to solcelleanlæg.

Konkurrencedygtig med havvindmøller

Den samlede entreprisesum på 1,8 MW fordelt på to anlæg er 16,7 mio. kroner ekskl. moms. Med den pris er anlægget over 30 år, inklusiv fuld service, i stand til at producere elektricitet til en gennemsnitlig pris på under 60 øre per kWh.

Når man sammenligner med de strømpriser, som de kommende havmølleparker opføres til, kan man undre sig over, at solceller ikke fylder en større del i regeringens klimastrategi. ”Det er som om man opererer med skyklapper og kun har vindenergi for øje. Solceller har bestemt deres berettigelse i forbindelse med større produktionsanlæg, især når man tager den optimale ressourcefordeling i betragtning” udtaler Christoffer Ovesen, partner i Viasol A/S.

På trods af de omskiftelige signaler fra regeringen, er interessen på offentligt og kommunalt niveau fortsat stor. Mange kommuner og boligforeninger er således begyndt, at analysere energiforbruget i deres bygningsporteføljer og matche det med produktionen på solcelleanlæg. ”Med grundige analyser er vi i stand til, at opnå et egetforbrug på 80-90% og dermed holde tilbagebetalingstiden nede på et niveau, der ikke afviger meget fra anlæg under den gamle nettoafregning” tilføjer Christoffer Ovesen.

For yderligere oplysninger kontakt:

Christoffer Ovesen

Mob: +45 4085 7777

Mail: cho@viasol.dk

Om Viasol A/S:

Viasol A/S er førende indenfor prisstærke kommercielle solcelleanlæg. Vi fokuserer på at levere solcelleanlæg, med økonomisk rationale, fremfor dyre bygningsintegrerede og ikke rentable solcelleanlæg, der primært eksisterer grundet støtteordninger. Vores mål er, at solcelleanlæg indenfor en kort årrække kan konkurrere på markedsvilkår med fossile brændstoffer. Viasol A/S har leveret solcelleanlæg til flere kommuner og større virksomheder som Gentofte Kommune, Københavns Kommune, Samsø Grønt A/S og Den Internationale Højskole. Læs mere på www.viasol.dk

Solcelleparkerne på Karup og Skrydstrup er netop nu under opførelse
Viasol A/S bygger Nordens største offentlige solcelleanlæg for Forsvaret
Download
Hovedentreprenøren Viasol A/S er medvirkende til at realisere Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjenestes strategi, om at få en omkostningseffektiv reduktion af energiforbruget og CO2-udledning

Information om 1KOMMA5° Danmark

1KOMMA5° Danmark
Hejrevej 39
2400 København NV

+45 7020 7474http://www.1komma5.dk

Viasol A/S har siden 2011 været leverandør af solcelleløsninger, her med to primære strategiske fokusområder. Det ene udgør salg af solcelleløsninger til private. Det andet fokusområde er koncentreret omkring rådgivning, og salg af større offentlige- og kommercielle solcelleanlæg og entrepriser - her hvor Viasol agerer som totalentreprenør.

Viasol A/S er lagerførende via et central lager i Nordhavnen, og Kvistgaard i Helsingør hvor leverancer fra Tyskland, Kina, England og Danmark samles og pakkes til montering af solcelleløsninger.

Med samarbejdspartnere såsom tyske Sonnen og amerikanske SunPower har Viasol slået sig fast som en af de førende virksomheder i solcellebranchen. I 2021 opnåede Viasol en markedsandel på over 25% af installerede private hybrid solcelleanlæg.

Følg pressemeddelelser fra 1KOMMA5° Danmark

Flere pressemeddelelser fra 1KOMMA5° Danmark

1KOMMA5° åbner nyt forsknings- og udviklingscenter i Berlin.10.5.2024 08:30:35 CEST | Pressemeddelelse

Den dansk-tyske virksomhed, 1KOMMA5°, der er Europas førende cleantech-startup inden for CO2-neutrale energiløsninger, har åbnet et nyt forsknings- og udviklingscenter i Berlin. Med det nye udviklingscenter, skaber 1KOMMA5° 200 jobs i den tyske hovedstad. Dertil meddeler 1KOMMA5° blandt andet, at man har en målsætning om at hæve antallet af medarbejdere fra 2000 ansatte til 3000 i 2025.

Tidligere Tesla-direktør har opkøbt dansk solcellevirksomhed: Viasol A/S er nu blevet til 1KOMMA5° Danmark.18.4.2024 08:07:06 CEST | Pressemeddelelse

Den førende cleantech-virksomhed 1KOMMA5°, der bl.a. fokuserer på solceller og CO2-neutrale energiløsninger, har, som led i deres mission om at gøre verden til et grønnere sted, nu opkøbt danske Viasol A/S. Viasol har siden 2011 været leverandør af solcelleløsninger til danskerne, og fusioneringen markerer, at Viasol nu tager del i noget større. Målet er at udvikle en markedsførende, europæisk hard- og software platform, der gør det muligt at konvertere +500.000 husstande om året til selvstændige, CO2-neutrale energi-kraftværker gennem solenergi. Dette inkluderer bl.a. solceller, intelligent energistyring, varmepumper, ladestandere og mange flere muligheder. Det er den tidligere Tesla-direktør i Tyskland og Østrig, Philipp Schröder, der blandt andet har været instrumental i udbredelsen af Tesla i Europa, der står i spidsen for 1KOMMA5°.

1KOMMA5° rejser op mod 745 millioner kroner i kapital fra tyske storbanker15.2.2024 07:55:00 CET | Pressemeddelelse

1KOMMA5° sikrer kapital fra banker til fremtidig vækst og ekspansion Bankerne er BNP Paribas, Deutsche Bank og LBBW, og de tilfører i alt 52,5 millioner euro i første omgang. 1KOMMA5° har som mål at øge finansieringen til over 100 millioner euro som en del af en syndikeret finansieringsstruktur. I tillæg hertil vil flere midler blive investeret i teknologisk udvikling for at fremme udviklingen og udbredelsen af 1KOMMA5°’s softwareplatform “Heartbeat”.