22 procent af de unge har ikke styr på forsikringerne

En ny rundspørge viser, at knap en femtedel af de unge i alderen 16-30 år ikke føler, de har styr på deres forsikringer, eller hvordan de er dækket. 12 % af de unge, som ikke bor hos forældre eller værge, har slet ikke egne forsikringer. Mange unge risikerer derfor at stå med uoverskuelige udgifter, hvis uheldet er ude, lyder det fra Codan.

PR-foto, Codan

De danske unge mellem 16 og 30 år har en kedelig rekord, når det kommer til forsikringer. En ny rundspørge, som YouGov har foretaget for Codan, viser, at aldersgruppen ligger i bund, når det kommer til viden om forsikringer.

Knap en femtedel af de unge i alderen 16-30 år svarer, at de ”slet ikke” eller i ”mindre grad” har styr på deres forsikringer, eller hvordan de er dækket. For personer i alderen 31-44 år er tallet 12 %, for 45-59 år 8 % og for personer over 60 år er det blot 3 %, som ikke har styr på forsikringerne og dækningen.

”Vi kan i vores undersøgelse se, at de unge ligger i bund, når det handler om viden om deres forsikringer. Det er problematisk, hvis det betyder, at en masse mennesker står uden en forsikring, der dækker dem i tilfælde af for eksempel tyveri, uheld eller ulykker, eller de ikke ved, hvordan de er dækket, hvis uheldet er ude. Et tyveri, uheld eller ulykke kan koste mange tusinde kroner i udgifter til nyt udstyr eller genoptræning, som de unge typisk ikke lige har liggende,” siger Camilla Amstrup, privatkundedirektør i Codan.

12 % med egen adresse har ikke forsikring

Den nye undersøgelse viser også, at 12 % af de unge, som ikke bor hos deres forældre eller værge, slet ikke har egne forsikringer. Det er særligt kritisk, mener Camilla Amstrup.

”Når du flytter hjemmefra, stopper dine forældres forsikring typisk med at dække dig. Det ved de fleste unge godt, men vores rundspørge viser altså, at mange alligevel ikke vil eller glemmer at tegne forsikringer for dem selv. Dermed er de ikke dækket, hvis de kommer galt afsted, skal ud og rejse eller får stjålet cyklen. Det kan desværre blive en meget dyr ting ikke at have styr på,” siger Camilla Amstrup og fortsætter:

”De unge synes typisk, at forsikringerne er dyre, og de ved ikke, hvor vigtige de er. De tænker tit, at deres ting ikke er ret meget værd, og at det derfor ikke er nødvendigt at være forsikret. Vi oplever desværre ofte, at unge bliver meget overraskede, når vi regner ud, hvad deres mobil, computer, tøj og øvrige ejendele koster tilsammen,” siger hun.

Se på de basale forsikringer

I slutningen af juli får mange – hovedsageligt unge – besked om, hvorvidt de er optaget på et studie. Det medfører også en stor mængde adresseskift, når mange af de unge rykker ud af værelset og til egen bolig. Her er det ekstra vigtigt at få styr på forsikringerne – og som minimum det mest basale, forklarer Camilla Amstrup.

”Der findes et hav af forsikringer, men de færreste unge svømmer i penge. Det kan derfor være en god idé at nøjes med de mest basale forsikringer. Jeg synes, at du altid bør have en indboforsikring og en ulykkesforsikring. Rejser du uden for Danmark, er det også en god idé med en rejseforsikring. Har du disse forsikringer, kan du oftest få betalt dine udgifter, hvis der sker noget med dig selv eller dine ting. Så kan det ikke gå helt galt,” siger Camilla Amstrup.

Hun anbefaler konkret, at de unge får prioriteret at undersøge, hvordan de er dækket, uanset hvor adressen er. For der kan også være forskel på forsikringsbetingelserne som både hjemmeboende og med egen adresse.

”Bor du hjemme, skal du tjekke op på, om dine forældres forsikringer stadig dækker dig. Det er nemlig forskelligt fra selskab til selskab, hvor længe hjemmeboende børn er dækket. Bor du ude, er det også muligt, at du er dækket af dine forældres forsikring, men det er forskelligt fra selskab til selskab, så tjek op på det,” siger Camilla Amstrup.

Læs mere om Codans forsikringer her: www.codan.dk

Fakta om forsikringer for unge

• Indboforsikring: Dækker dine ejendele som fx mobiltelefon, tøj, computer, møbler og bøger, hvis de fx bliver stjålet eller ødelagt af hærværk eller en brand.
  • Indboforsikringen omfatter også en ansvarsforsikring, som dækker, hvis du kommer til at ødelægge andres ting eller er skyld i, at andre kommer til skade.
  • Ulykkesforsikring: Hjælper, hvis du selv kommer til skade. Fx hvis du falder på cykel og får slået nogle tænder ud, betaler forsikringen for besøgene hos tandlægen. Hvis du nu kommer til skade med dit knæ på skituren eller falder af en hest og får en skade i ryggen, kan du få erstatning med en ulykkesforsikring.

Fakta om Codans undersøgelse

• 22 % af 16-30-årige svarer, at de ”slet ikke” eller ”i mindre grad” har styr på, hvad deres forsikringer dækker. Falder med alderen. Kun 11 % svarer i meget høj grad.
  • 10 % af de unge, som ikke bor hjemme hos forældre/værge, svarer, at de er klar over, at deres forældres/værgers forsikringer ikke dækker dem, og at de samtidig ikke har egne forsikringer.
  • 71 % svarer, at de er klar over, forældres/værgers forsikringer ikke dækker dem, og at derfor har egne forsikringer.
  • YouGov har spurgt 1.000 repræsentativt udvalgte danskere i juli 2019.

PR-foto, Codan
Camilla Amstrup, privatkundedirektør, Codan

Halvårsresultat 2020 for Codan Danmark30.7.2020 08:00:00 CESTPressemeddelelse

Nettopræmieindtægter i Codan Danmark på 3.327,2 millioner DKK (HY2019: 3.525,8 millioner DKK) Samlet positivt underwritingresultat i Codan Danmark på 250,4 millioner DKK (HY2019: -106,7 millioner DKK) Combined Operating Ratio (COR) for Codan Danmark på 89,6% (HY2019: 104%) i henhold til britisk anvendelse af internationale regnskabsstandarder (IFRS) Codan er en del af den internationale forsikringskoncern RSA Insurance Group. De samlede halvårsresultater for hele koncernen, inklusiv det skandinaviske resumé, er tilgængelige her (på engelsk). Christian Baltzer, CEO for Codan i Danmark, kommenterer resultatet: ”Vi er nået rigtig langt siden de seneste udfordrende år, og vi har forbedret lønsomheden på vores kerneforretning. Det er et resultat af de planer, som vi har igangsat primært i erhvervsforretningen, og blandt andet afløbsgevinster fra tidligere år. Jeg er især stolt af, at vi i vores privatforretning fortsætter fremgangen, hvor kunder vælger os til, fordi vi har attraktive værdit