22 procent af de unge har ikke styr på forsikringerne

En ny rundspørge viser, at knap en femtedel af de unge i alderen 16-30 år ikke føler, de har styr på deres forsikringer, eller hvordan de er dækket. 12 % af de unge, som ikke bor hos forældre eller værge, har slet ikke egne forsikringer. Mange unge risikerer derfor at stå med uoverskuelige udgifter, hvis uheldet er ude, lyder det fra Codan.

PR-foto, Codan

De danske unge mellem 16 og 30 år har en kedelig rekord, når det kommer til forsikringer. En ny rundspørge, som YouGov har foretaget for Codan, viser, at aldersgruppen ligger i bund, når det kommer til viden om forsikringer.

Knap en femtedel af de unge i alderen 16-30 år svarer, at de ”slet ikke” eller i ”mindre grad” har styr på deres forsikringer, eller hvordan de er dækket. For personer i alderen 31-44 år er tallet 12 %, for 45-59 år 8 % og for personer over 60 år er det blot 3 %, som ikke har styr på forsikringerne og dækningen.

”Vi kan i vores undersøgelse se, at de unge ligger i bund, når det handler om viden om deres forsikringer. Det er problematisk, hvis det betyder, at en masse mennesker står uden en forsikring, der dækker dem i tilfælde af for eksempel tyveri, uheld eller ulykker, eller de ikke ved, hvordan de er dækket, hvis uheldet er ude. Et tyveri, uheld eller ulykke kan koste mange tusinde kroner i udgifter til nyt udstyr eller genoptræning, som de unge typisk ikke lige har liggende,” siger Camilla Amstrup, privatkundedirektør i Codan.

12 % med egen adresse har ikke forsikring

Den nye undersøgelse viser også, at 12 % af de unge, som ikke bor hos deres forældre eller værge, slet ikke har egne forsikringer. Det er særligt kritisk, mener Camilla Amstrup.

”Når du flytter hjemmefra, stopper dine forældres forsikring typisk med at dække dig. Det ved de fleste unge godt, men vores rundspørge viser altså, at mange alligevel ikke vil eller glemmer at tegne forsikringer for dem selv. Dermed er de ikke dækket, hvis de kommer galt afsted, skal ud og rejse eller får stjålet cyklen. Det kan desværre blive en meget dyr ting ikke at have styr på,” siger Camilla Amstrup og fortsætter:

”De unge synes typisk, at forsikringerne er dyre, og de ved ikke, hvor vigtige de er. De tænker tit, at deres ting ikke er ret meget værd, og at det derfor ikke er nødvendigt at være forsikret. Vi oplever desværre ofte, at unge bliver meget overraskede, når vi regner ud, hvad deres mobil, computer, tøj og øvrige ejendele koster tilsammen,” siger hun.

Se på de basale forsikringer

I slutningen af juli får mange – hovedsageligt unge – besked om, hvorvidt de er optaget på et studie. Det medfører også en stor mængde adresseskift, når mange af de unge rykker ud af værelset og til egen bolig. Her er det ekstra vigtigt at få styr på forsikringerne – og som minimum det mest basale, forklarer Camilla Amstrup.

”Der findes et hav af forsikringer, men de færreste unge svømmer i penge. Det kan derfor være en god idé at nøjes med de mest basale forsikringer. Jeg synes, at du altid bør have en indboforsikring og en ulykkesforsikring. Rejser du uden for Danmark, er det også en god idé med en rejseforsikring. Har du disse forsikringer, kan du oftest få betalt dine udgifter, hvis der sker noget med dig selv eller dine ting. Så kan det ikke gå helt galt,” siger Camilla Amstrup.

Hun anbefaler konkret, at de unge får prioriteret at undersøge, hvordan de er dækket, uanset hvor adressen er. For der kan også være forskel på forsikringsbetingelserne som både hjemmeboende og med egen adresse.

”Bor du hjemme, skal du tjekke op på, om dine forældres forsikringer stadig dækker dig. Det er nemlig forskelligt fra selskab til selskab, hvor længe hjemmeboende børn er dækket. Bor du ude, er det også muligt, at du er dækket af dine forældres forsikring, men det er forskelligt fra selskab til selskab, så tjek op på det,” siger Camilla Amstrup.

Læs mere om Codans forsikringer her: www.codan.dk

Fakta om forsikringer for unge

• Indboforsikring: Dækker dine ejendele som fx mobiltelefon, tøj, computer, møbler og bøger, hvis de fx bliver stjålet eller ødelagt af hærværk eller en brand.
  • Indboforsikringen omfatter også en ansvarsforsikring, som dækker, hvis du kommer til at ødelægge andres ting eller er skyld i, at andre kommer til skade.
  • Ulykkesforsikring: Hjælper, hvis du selv kommer til skade. Fx hvis du falder på cykel og får slået nogle tænder ud, betaler forsikringen for besøgene hos tandlægen. Hvis du nu kommer til skade med dit knæ på skituren eller falder af en hest og får en skade i ryggen, kan du få erstatning med en ulykkesforsikring.

Fakta om Codans undersøgelse

• 22 % af 16-30-årige svarer, at de ”slet ikke” eller ”i mindre grad” har styr på, hvad deres forsikringer dækker. Falder med alderen. Kun 11 % svarer i meget høj grad.
  • 10 % af de unge, som ikke bor hjemme hos forældre/værge, svarer, at de er klar over, at deres forældres/værgers forsikringer ikke dækker dem, og at de samtidig ikke har egne forsikringer.
  • 71 % svarer, at de er klar over, forældres/værgers forsikringer ikke dækker dem, og at derfor har egne forsikringer.
  • YouGov har spurgt 1.000 repræsentativt udvalgte danskere i juli 2019.

PR-foto, Codan
Camilla Amstrup, privatkundedirektør, Codan

Codan vil hjælpe bekymrede kunder: De kan nu ekstraordinært få dækket aflysning af usikre ferieplaner19.5.2020 06:50:00 CESTPressemeddelelse

Covid-19 påvirker fortsat rejseaktiviteter i hele verden, og et stigende antal kunder i Codan henvender sig med spørgsmål om at ændre eller aflyse sommerplaner. En del skal snart betale for ferier, der muligvis ikke kan eller ønskes at blive gennemført, og flere har allerede indbetalt det første depositum, da de bookede rejsen. Codan har derfor ekstraordinært besluttet at dække refundering af depositum og opfordrer kunder til at kontakte forsikringsselskabet for at høre om deres muligheder. ”Vi vil gerne hjælpe kunder, der er bekymrede for, om de kommer afsted på ferie, da landegrænser er lukkede, og udsigten til, at de åbner, er fortsat usikker. Der er også kunder, som allerede nu ved, at de ikke ønsker at tage af sted på grund af eventuel smitterisiko. Uanset årsagen, er vi klar til at se på, hvordan vi bedst kan hjælpe,” siger Mads Foged, Privatdirektør i Codan. ”Normalt kan afbestillingsforsikringen først benyttes umiddelbart før afrejse. En kunde, der eksempelvis har planlagt en r

Virksomheder risikerer bøder for ulovlige forsikringsforhold: Codan og Salary lancerer løsning14.5.2020 07:20:00 CESTPressemeddelelse

Salary.dk og Codan indgår partnerskab for at automatisere kunders administrative arbejde. Samarbejdet skal reducere de over 1500 bøder, som Arbejdsmarkedets Erhvervssikring årligt udsender for manglende arbejdsskadeforsikring. For Salary er det endnu et skridt mod at forenkle virksomheders administration, og Codan vil udbrede over 100 års erfaring med at rådgive erhvervslivet til nye kunder.

Codan og skandinaviske søsterselskaber reducerer CO2-udledningen med 33% på blot et år5.5.2020 14:45:00 CESTPressemeddelelse

I 2019 reducerede Codan og søsterselskaberne i Sverige og Norge virksomhedens samlede CO2-udledning med en tredjedel sammenlignet med 2018, viser en rapport, som netop er offentliggjort. En stor del af forklaringen findes i en ny tilgang til forretningsrejser, og Codan spår, at coronakrisen kommer til at sætte yderligere turbo på CO2-reduktionen, selv efter samfundet åbner igen.

Bilskader er faldet med 30% efter nedlukningen af Danmark: Codan opfordrer til at få justeret bilforsikringen9.4.2020 13:30:00 CESTPressemeddelelse

Som led i en række tiltag for at understøtte samfundet i en krisetid kommer Codan, Danmarks tredjestørste forsikringsselskab, nu med en opfordring til forsikringskunder om at få tjekket deres bilforsikring, da det kan hjælpe en presset økonomi. Hos bilejere, der eksempelvis er hjemsendt, gået ned i arbejdstid eller arbejder hjemmefra som følge af coronavirus, kan kørselsbehovet have ændret sig markant, og derfor kan dækningen og dermed prisen formentlig justeres for mange kunder. For Codans kunder betyder en markant ændring, at det samlede kørselsbehov for hele året er steget eller faldet med over 5.000 kilometer. Hvis det er tilfældet, vil prisen typisk kunne justeres med op til 10%. Samtidig har kunder i Codan også mulighed for at gå fra årlig til månedlig betaling af bilforsikringen. ”Vi ser lige nu på, hvordan vi bedst kan hjælpe kunder gennem coronakrisen. Det at få justeret bilforsikringen eller ændret betalingsformen kan for de familier, som står i en svær situation, måske medvi