21 UDSULTEDE OG MISRØGTEDE HUNDE FJERNET FRA EJER

Det var et horribelt syn, der mødte Dyreværnets direktør og dyrlæge, Rikke Christensen-Lee, da hun fredag uanmeldt bankede på døren hos en borger på Lolland. Besøgte blev aflagt, da Dyreværnet havde modtaget en anonym anmeldelse om, at der var flere misrøgtede hunde på adressen. Desværre viste det sig, at der var hold i anmeldelsen og 21 hunde og hvalpe blev tvangsfjernet.

12 hvalpe og 9 voksne hunde af racerne Labrador, Chihuahua og Chinese Crested blev i samarbejde med Sydsjælland- og Lolland Falster politi fjernet fra en adresse på Lolland af Dyreværnets udrykningstjeneste fredag.

De i alt 21 hunde var stærkt afmagrede og havde hverken adgang til vand eller mad i hjemmet, og den voksne labradortæve var i særlig dårlig stand.

- Var vi ikke lykkedes os at fjerne de mange hunde, tror jeg simpelthen, at nogle af dem var døde her i weekenden, fortæller Dyreværnets direktør Rikke Christensen-Lee, der også er uddannet dyrlæge, som også oplyser, at dette er en af de mest hjerteskærende dyreværnssager, hun har oplevet.

Ejer ville ikke overdrage de mange hunde til Dyreværnet, derfor måtte politiet tilkaldes. Dyreværnet har ikke lovhjemmel til at tvangsfjerne dyr og har derfor altid brug for ordensmagtens hjælp, når de oplever dyr, der misrøgtes i private hjem.

- Jeg er dybt bekymret for hundenes tilstand, siger Rikke, der hurtigt kørte de 21 hunde til Dyreværnets internat, efter at politiet havde bistået dyreværnsforeningen med at få dyrene overdraget, og selv undersøgte dem grundigt fredag aften.
- Det var åbenlyst at se, at hundene ikke havde fået mad i lang tid, for de var fuldstændig febrilske, da vi gav dem deres første måltid på internatet. Jeg forstår simpelthen ikke, hvordan det kan nå dertil, fortæller Rikke.

Der er ni Labradorhvalpe og tre Chihuahuahvalpe blandt de 21 hunde. Labradorhvalpene vejer ca. 1 kilo hver, men burde veje 3.2 kilo. De vurderes til at være fire uger gamle.

Både Chihuahuahvalpene og Labradorhvalpene er sammen med deres hundemødre nu sendt i pleje hos private, mens de øvrige hunde får omsorg, mad, kæl og klap på Dyreværnets internat i Rødovre. Når hvalpene er gamle nok og de øvrige hunde er kommet sig bliver de alle sat til adoption på www.dyreværnet.dk

Fotos: Dyreværnet

For yderligere information kontakt venligst:
Dyreværnets kommunikationschef Signe Sehested Lund på tlf.: 40 30 66 15

Dyreværnet, som blev stiftet i 1898, er Danmarks er en af landets ældste dyreværnsforeninger. Foreningen driver et internat i København samt et i Kolding og har tre kørende dyreambulancer, der behandler dyreværnssager. Desuden har Dyreværnet netop lanceret landets første mobile nonprofit dyreklinik, der hjælper socialt udsatte borgeres kæledyr.