20 år med hjælpearbejde i Mission Øst

Peter Drummond Smith har stået last og brast med Mission Øst i 20 år. Han startede som frivillig nødhjælps-uddeler og blev derefter landsleder i Armenien. I dag leder han hjælpeorganisationens operationelle afdeling på Mission Østs kontor i Bruxelles.

Peter Drummond Smith leder Mission Østs operationelle afdeling i Bruxelles. Det er hjælpen til de mest sårbare og udsatte mennesker, der driver ham. Her uddeler han presenninger, som giver husly til jordskælvsofre i Nepal.

Engelske Peter Drummond Smith leder Mission Østs nød- og udviklingshjælp i otte lande ud fra hjælpeorganisationens operationelle afdeling i Bruxelles. Han er uddannet kemiingeniør og arbejdede med international handel, inden han startede sin egen møbelvirksomhed.

Med et stærkt ønske om at hjælpe mennesker i nød meldte han sig som frivillig ved Mission Østs fødevare-uddelinger i Armenien i vinteren 1996. Kort efter spurgte generalsekretær Kim Hartzner, som han ikke ville med på holdet mere permanent. Og i sensommeren 1997 flyttede Peter Drummond Smith med sin familie til Armenien for at lede Mission Østs arbejde i landet.

- De år var Mission Østs cowboytid! Sovjetunionen var lige kollapset, og det var helt nyt at arbejde i det miljø. Læringskurven var meget stejl i mine første år i Mission Øst, fortæller han.

Nu har Peter Drummond Smith arbejdet med administration og ledelse i Mission Øst i 20 år, men det er stadig hjælpen til de mest sårbare og udsatte mennesker, der driver ham:

- Når jeg om vinteren cykler fra mit varme hjem til mit varme kontor i den kolde blæst, tænker jeg: Det er jo ingenting i forhold til de irakere, der må leve næsten uden ly i vinterkulden 24 timer i døgnet!

Mission Øst uddeler mad og andre basale fornødenheder i Mosul, Kirkuk og Sinjar og driver seks centre, hvor børn og unge kan komme sig efter krigen, lære skolefag og forberede sig på en uddannelse. Ud over Irak arbejder Mission Øst i Afghanistan, Armenien, Myanmar, Nepal, Nordkorea, Syrien og Tadsjikistan. Hjælpeorganisationen startede i Danmark for 25 år siden og drives i dag som en international hjælpeorganisation med kontorer i København, Berlin og Bruxelles.

Svend Løbner | Press Coordinator | Mission East
Skt. Lukas vej 13 | DK 2900 Hellerup | Denmark
Ph: +45 28 707 703 | www.miseast.org | svend.lobner@missioneast.org

Mission Øst er en international hjælpeorganisation, der yder akut nødhjælp og langsigtet udviklingsstøtte i Østeuropa og Asien. Vi hjælper mennesker i nød uanset race, religion og politisk ståsted. Mission Øst er grundlagt i Danmark og gennemfører projekter direkte eller sammen med lokale partnere i Afghanistan, Armenien, Burma, Irak, Nepal, Nordkorea, Syrien og Tadsjikistan. Mission Øst er støttet af Danida, de norske og tyske Udenrigsministerier samt EU og FN.