17.000 danskere er sygemeldt hver dag som følge af dårligt psykisk arbejdsmiljø

3,8 mio. sygefraværsdage som følge af dårligt psykisk arbejdsmiljø svarer til, at 17.000 danskere er sygemeldt hver dag på grund af psykiske belastninger på jobbet. FTF vil have politikerne til at vedtage nye regler om psykisk arbejdsmiljø.

Dårligt psykisk arbejdsmiljø fører til større sygefravær, viser ny undersøgelse fra hovedorganisationen FTF, der repræsenterer 450.000 offentligt og privat ansatte.

For personer med lav arbejdsmiljøbelastning er sandsynligheden for at have mere end to ugers sygefravær på et år nede på fem procent. For personer med høj arbejdsmiljøbelastning er sandsynligheden hele 31 procent.

Det viser en ny rapport, som COWI har udarbejdet for hovedorganisationen FTF, der repræsenterer 450.000 offentligt og privat ansatte.

Cirka hver sjette FTF’er (16%) angiver, at de har været syge i løbet af det seneste år, hvor årsagen helt eller delvist har været psykisk arbejdsmiljø. Ser man på det samlede antal sygefraværsdage vurderer FTF’erne, at 27 procent helt eller delvist skyldes det psykiske arbejdsmiljø.

”Jo dårligere det psykiske arbejdsmiljø er, jo større er sandsynligheden for at have mange sygedage. Det koster os alle dyrt, at stress og mistrivsel på jobbet sender folk til tælling. Det er skidt både menneskeligt og økonomisk for os alle sammen”, siger FTF-formand Bente Sorgenfrey.

”Alt for mange er stressede og bliver derfor sygemeldt. Det skaber ringere betingelser for samarbejde, engagement og udvikling af gode innovative løsninger i arbejdet”, fastslår Bente Sorgenfrey, der ønsker, at politikerne vedtager en ny bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø.

”Vi bliver nødt til at have tydelige regler fx om balance mellem opgaver og ressourcer, uddannelse af ledere i psykisk arbejdsmiljø, supervision af medarbejdere, der udsættes for høje følelsesmæssige krav, og om hvordan konflikter og forandringer skal håndteres på arbejdspladsen” siger Bente Sorgenfrey.

3,8 mio. sygefraværsdage som følge af dårligt psykisk arbejdsmiljø
Det totale antal sygefraværsdage blandt danske lønmodtagere, der skyldes dårligt psykisk arbejdsmiljø, er 3,8 mio. dage årligt. Det svarer til, at cirka 17.000 personer hver dag er syge fra deres arbejde som følge af dårligt psykisk arbejdsmiljø.

Det viser beregninger foretaget af FTF på baggrund af rapporten fra COWI.

Blandt FTF’ere er det totale antal sygefraværsdage, der skyldes dårligt psykisk arbejdsmiljø, cirka 840.000 dage årligt. Det svarer til, at cirka 4.000 personer hver dag er syge fra deres arbejde som følge af dårligt psykisk arbejdsmiljø.

I dag afholder hovedorganisationen FTF, der repræsenterer 450.000 offentligt og privat ansatte, en stor konference på Christiansborg, hvor politikere, eksperter, fagbevægelse og arbejdsgivere diskuterer nye veje til et bedre psykisk arbejdsmiljø.

Anledningen er, at regeringen har nedsat et ekspertudvalg om arbejdsmiljø, der snart kommer med anbefalinger.

Bente Sorgenfrey, tlf. 4045 2645 / beso@ftf.dk
Spørgsmål til beregninger: Lars Granhøj, konsulent, tlf. 2672 8878 / lagr@ftf.dk
Spørgsmål til forslag om nye regler og lederuddannelse:
Nine Hedegaard, konsulent: Mobil: 5168 0261 / nihe@ftf.dk
Lisbeth Kjersgård, konsulent: Mobil: 2720 1045 / likj@ftf.dk

Ny Facebookside: #JobUdenStress

FTF-forslag: Nye regler om psykisk arbejdsmiljø
Læs om FTF's nye forslag om en bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø i notatet her: FTF-forslag om bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø

Fynske kommuner har underforbrug på to mia. kr.23.5.2018 11:46pressemeddelelse

Frygt for økonomisk straf har siden 2011 fået kommunerne til at bruge 23,2 mia. kr. mindre, end de har lov til. Alene i 10 fynske kommuner har underforbruget siden 2011 været på knap to mia. kr., viser nye tal. Markant flere ældre og børn kræver flere penge til velfærd i de kommende år, påpeger professor og hovedorganisationen FTF. Alligevel vil regeringen holde det offentlige forbrug nede og lette skat og afgifter.