København styrker hjælpen til børn og unge i psykisk mistrivsel
25.6.2026 05:50:00 CEST | Københavns kommune Sundheds- og Omsorgsforvaltningen | Pressemeddelelse
Flere børn og unge i psykisk mistrivsel skal nemt og hurtigt kunne få den rette hjælp. Derfor er der nu flere penge på vej til kommunens lettilgængelige tilbud, som giver børn, unge og deres forældre én fælles indgang til kommunens tilbud.

Hurtig hjælp er afgørende, når et barn eller en ung oplever psykisk mistrivsel. Derfor åbnede Københavns Kommune den 1. januar 2025 ’Indgang til bedre mental sundhed’ - én fælles indgang, hvor børn, unge og forældre uden henvisning kan få vejledning, afklarende samtaler og hjælp videre til relevante kommunale tilbud.
Siden opstarten har over 2400 københavnere henvendt sig via indgangen og fået hjælp. Nu styrkes tilbuddet yderligere.
Med den tidligere regerings 10-årsplan for psykiatrien får de lettilgængelige behandlingstilbud i hele landet flere midler. I København betyder det, at den fælles indgang tilføres 5 mio. kr. ekstra i 2026. Beløbet stiger til 10 mio. kr. i 2027, 20 mio. kr. i 2028 og 30 mio. kr. årligt fra 2029 og frem.
”Langt de fleste børn og unge i København trives og har det godt. Men dem som har brug for hjælp, skal have den så tidligt som muligt og på den mindst indgribende måde. I København har vi længe haft stærke tilbud inden for mental sundhed, og nu har vi skabt én indgang, så borgerne ikke farer vild i bureaukratiet. Vi løser problemerne i stedet for at udrede og finde nye diagnoser. Jeg ser frem til, at vi nu kan styrke indsatserne yderligere blandt andet gennem bedre samarbejde med civilsamfundet,” siger sundheds- og omsorgsborgmester Jens-Kristian Lütken (V).
”Dette er et godt eksempel på, at vi sætter børnene før bureaukratiet. Vi gør det nemmere for børn og deres familier at få den rette hjælp hurtigt. Derfor er jeg glad for, at der nu er sat penge af til at udvide tilbuddet. Det er med til at få København til at fungere i hverdagen for dem, der i en periode får behov for hjælp,” siger børne- og ungdomsborgmester, Jakob Næsager (K).
”Tidlig hjælp kan forebygge, at børn og unge udvikler mere alvorlige diagnoser. Derfor skal forældre, allerede når de ser de første tegn på psykisk mistrivsel, have mulighed for at få råd og vejledning med det samme. Én samlet indgang sikrer, at familien kan få direkte adgang til støtte, vejledning og behandling uden ventetid. Nu styrker vi indsatsen, så endnu flere kan få den rette hjælp hurtigt,” siger socialborgmester Karina Vestergård Madsen (EL)
Et bredt løft
’Indgang til bedre mental sundhed’ er etableret i et samarbejde med Børne- og Ungdomsforvaltningen, Socialforvaltningen og Sundheds- og Omsorgsforvaltningen for netop at skabe én indgang til kommunens tilbud.
De ekstra midler i Københavns Kommune skal i 2026 blandt andet bruges til at styrke samarbejdet mellem tilbuddet og andre aktører som skoler, PPR, almen praksis og civilsamfund. Midlerne skal også gå til at løfte bemandingen og kompetencerne i indgangen, udbrede kendskabet til tilbuddet og udvikle tidlige, forebyggende indsatser for børn og unge, der ikke er i målgruppen for et behandlingsforløb, men hvor information og rådgivning kan have en forebyggende effekt.
Fakta om indgangen:
- Alle kommuner er som led i den nationale psykiatriplan forpligtet til at etablere et lettilgængeligt tilbud til børn og unge i psykisk mistrivsel.
- ’Indgang til bedre mental sundhed’ er en fælles kommunal indgang til lettere kommunale behandlingstilbud for børn og unge fra børnehaveklasse til og med det 17. år, der bor i Københavns Kommune, og som oplever psykisk mistrivsel eller symptomer på psykisk lidelse.
- Kontakt er gratis og kræver ingen henvisning. Alle henvendelser fra unge og forældre bliver varetaget af en psykolog eller en børne-ungerådgiver, der tilbyder vejledning og afklaring af behov for hjælp og støtte, enten ved samtale i telefonen eller ved fysisk fremmøde.
- ’Indgang til bedre mental sundhed’ kan henvise til 8 forskellige kommunale behandlingstilbud, der er målrettet forskellige former for psykisk mistrivsel. Hvis barnet eller den unge ikke er i målgruppen, guides man videre til anden relevant hjælp. Læs mere her
Yderligere oplysninger:
Sundheds- og omsorgsborgmester Jens-Kristian Lütken (V) via pressekonsulent Rune Gleerup på tlf.: 2344 0979, e-mail: r168@kk.dk
Børne- og ungdomsborgmester Jakob Næsager (K) via pressetelefon: 2945 4073
Socialborgmester Karina Vestergård Madsen (EL) via pressetelefon: 2325 6653
Nøgleord
Følg pressemeddelelser fra Københavns kommune Sundheds- og Omsorgsforvaltningen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Københavns kommune Sundheds- og Omsorgsforvaltningen
Ønske til nyt regeringsgrundlag: Gør Danmark til verdensmestre i demens2.6.2026 15:35:41 CEST | Pressemeddelelse
Med dannelsen af en ny regering ser det ud til, at der nu endelig bliver sat gang i en ny handlingsplan for demens. Det erfarer sundheds- og omsorgsborgmester Jens-Kristian Lütken (V) fra Københavns Kommune. Han vil presse på for, at ambitionerne ryger helt til tops.
København dropper skumklude og sænker CO₂-udledning med 350 ton årligt2.6.2026 05:58:00 CEST | Pressemeddelelse
De klassiske engangsskumklude er i årevis blevet brugt flittigt af hjemmeplejen, i daginstitutioner, på botilbud og plejehjem i København. Men nu er de fortid. For de er lavet af plast, kan ikke genanvendes, og ender derfor i forbrændingen. Kommunen har en ’grønnere’ afløser klar.
Nu åbner Omsorgstelefonen, som skal øge trygheden i Københavns ældrepleje1.6.2026 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Fra i dag kl. 9 kan københavnere ringe til Omsorgstelefonen, hvis de er bekymrede over den pleje og omsorg, som bliver ydet i hjemmeplejen, sygeplejen eller på plejehjem. Målgruppen for Omsorgstelefonen er både borgere, pårørende og kommunens medarbejdere.
Madklubber på plejehjem forebygger ensomhed hos ældre1.6.2026 05:57:00 CEST | Pressemeddelelse
Fællesskab om måltider i madklubber kan forebygge ensomhed blandt beboere på plejehjem. Det viser erfaringer fra et forskningsprojekt, der er blevet til en ny håndbog. Den kan plejehjem landet rundt bruge til at skabe egne madklubber
København styrker demensindsats – bl.a. med højskoleophold til unge pårørende5.5.2026 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mange københavnere lever i dag med demens tæt inde på livet, og antallet af demenstilfælde er stigende. Derfor har politikerne i Københavns Kommune vedtaget en samlet ’Demenspakke’ til 5,8 mio. kr., som skal styrke indsatsen for mennesker med demens og deres pårørende.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum