Hospitalsenhed Midt - Viborg, Silkeborg, Hammel, Skive

Nyt psykiatrisk sengeafsnit i Viborg officielt indviet

23.6.2026 12:49:55 CEST | Hospitalsenhed Midt - Viborg, Silkeborg, Hammel, Skive | Pressemeddelelse

Del

Psykiatrisk Afsnit 5 blev tirsdag den 23. juni officielt indviet i Hospitalsenhed Midt. Det nye sengeafsnit i Viborg er etableret som led i en regional indsats for at styrke kapaciteten i psykiatrien.

Regionsrådsformand Anders G. Christensen (V) indvier officielt Psykiatrisk Afsnit 5 i Hospitalsenhed Midt.
Regionsrådsformand Anders G. Christensen (V) indvier officielt Psykiatrisk Afsnit 5 i Hospitalsenhed Midt. Foto: Agata Lenczewska-Madsen / Hospitalsenhed Midt. Vedhæftede billeder må kun benyttes redaktionelt i forbindelse med denne pressemeddelelse.

Det nye sengeafsnit i Psykiatri, Hospitalsenhed Midt, rummer i alt 16 sengepladser.

Afsnittet tog imod de første patienter i april, hvor otte sengepladser åbnede. De øvrige pladser tages gradvist i brug i takt med, at der rekrutteres personale.

Regionsrådsformand Anders G. Christensen (V) fremhæver, at udvidelsen er et resultat af en politisk prioritering af psykiatrien, som består af flere indsatser, hvor udvidelsen af sengepladser er en af dem:

- Psykiatrien er fortsat udfordret på kapacitet og lange ventetider. Både i Region Midtjylland og i resten af landet. Det har vores fulde opmærksomhed, og det handler vi på. Politisk prioriterer vi området og investerer blandt andet her i Viborg i flere sengepladser. Målet er klart. Patienter skal mødes af den rette behandling, i rette tid og på rette sted, siger Anders G. Christensen (V).

Ansvarlig udvidelse

Jannie Falk Bjerregaard, sygeplejefaglig direktør i Hospitalsenhed Midt, understreger, at udvidelsen af sengekapaciteten er et vigtigt skridt for psykiatrien – men også en opgave, der skal løses ansvarligt:

- Vi er meget glade for at kunne åbne flere sengepladser, og det sker i et tempo, hvor vi kan sikre høj faglig kvalitet. Flere senge giver kun værdi, hvis de ledsages af de rette kompetencer og medarbejdere omkring patienterne. Det er en vigtig politisk prioritet at styrke psykiatrien med flere sengepladser, og vores opgave er at omsætte den ambition til god behandling i praksis. Det kræver både prioritering, ansvarlighed og fokus på kvalitet, siger Jannie Falk Bjerregaard.

Det nye sengeafsnit er et alment psykiatrisk afsnit, der kan modtage alle typer patienter. Samtidig er der et særligt fagligt fokus på ældre patienter over 68 år, som ofte har behov for mere ro, stabilitet og overskuelighed i hverdagen og kan have særlige plejebehov.

Tæt samarbejde

Psykiatrisk Afsnit 5 er indrettet med enestuer med eget bad og fælles opholdsrum samt faciliteter til tværfaglig behandling. Afsnittet arbejder tæt sammen med Klinik for Ældrepsykiatri og Hukommelsesklinikken for at sikre sammenhæng mellem indlæggelse og ambulant behandling.

- Patienter bliver indlagt, får behandling og kommer videre – og vi kan se, at de får det bedre. Jeg vil gerne sige tak til medarbejderne for deres indsats og engagement, for det er krævende at åbne et nyt sengeafsnit, siger Dorthe Brodersen Hilker, chefsygeplejerske i Psykiatri, Hospitalsenhed Midt.

Psykiatrisk Afsnit 5 er etableret fra bunden og er aktuelt placeret i pavilloner i Søndersøparken. Med opførelsen af Ny Psykiatri Viborg vil det blive integreret i samme bygningsmasse som de øvrige fire psykiatriske sengeafsnit i Viborg.

Fakta om Psykiatrisk Afsnit 5

  • Nyt psykiatrisk sengeafsnit i Viborg, Hospitalsenhed Midt
  • Alment psykiatrisk afsnit med særligt fokus på ældre patienter (68+)
  • 16 sengepladser - svarer til ca. 20 procent øget kapacitet lokalt
  • Åbnede den 8. april 2026 med 8 sengepladser – resterende pladser åbnes gradvist
  • Ca. 20 plejepersonaler (sygeplejersker, social- og sundhedsassistenter og terapeuter)
  • Enestuer med eget bad, to tv-stuer, spisestue, køkken, personalerum og modtagerum
  • Tæt samarbejde med Klinik for de Ældrepsykiatri og Hukommelsesklinikken
  • Midlertidigt placeret i pavilloner - bliver senere en del af Ny Psykiatri Viborg

Kontakter

Billeder

Indvielse af Psykiatrisk Afsnit 5 i Hospitalsenhed Midt.
Indvielse af Psykiatrisk Afsnit 5 i Hospitalsenhed Midt.
Foto: Agata Lenczewska-Madsen / Hospitalsenhed Midt
Download
Indvielse af Psykiatrisk Afsnit 5 i Hospitalsenhed Midt.
Indvielse af Psykiatrisk Afsnit 5 i Hospitalsenhed Midt.
Foto: Agata Lenczewska-Madsen / Hospitalsenhed Midt
Download
Indvielse af Psykiatrisk Afsnit 5 i Hospitalsenhed Midt.
Indvielse af Psykiatrisk Afsnit 5 i Hospitalsenhed Midt.
Foto: Agata Lenczewska-Madsen / Hospitalsenhed Midt
Download

Om Hospitalsenhed Midt

Hospitalsenhed Midt
Heibergs Alle 5A
8800 Viborg

Hospitalsenhed Midt er den næststørste af fem hospitalsenheder i Region Midtjylland. Enheden rummer Regionshospitalet Viborg, Regionshospitalet Silkeborg, Regionshospitalet Hammel Neurocenter og Regionshospitalet Skive. Hospitalsenheden beskæftiger tilsammen cirka 4800 medarbejdere, som årligt behandler omkring 441.000 ambulante dagspatienter og udskriver flere end 60.000 patienter efter indlæggelse.

Følg pressemeddelelser fra Hospitalsenhed Midt - Viborg, Silkeborg, Hammel, Skive

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Hospitalsenhed Midt - Viborg, Silkeborg, Hammel, Skive

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye