15.000 familier beder Røde Kors om julehjælp i år

Selvom juletiden er sød for mange, er det ikke alle, der har mulighed for at deltage i højtidens glæder. Derfor har 15.000 økonomisk trængte familier bedt om julehjælp fra Røde Kors i år. Det er 1.700 familier flere end i 2020.
Foto: Getty

December er for mange en tid fyldt med glæde og forventning. Men mens de fleste børn og voksne glæder sig til julen, så er virkeligheden en anden for alt for mange børnefamilier i Danmark. For dem er højtiden forbundet med bekymring, afsavn og ondt i maven, fordi midlerne ikke rækker.

I år har 15.000 familier bedt om julehjælp hos Røde Kors i hele landet. Det er en stigning på 1.700 familier sammenlignet med julen sidste år.

Når der hverken er råd eller overskud til julemiddag, juletræ eller gaver, så mærkes det ikke mindst af børnene.

”Ingen børn skal stå uden for det fællesskab og den jul, vi andre deler. De skal have mulighed for at glæde sig, fuldstændig som deres venner og klassekammerater gør det,” siger generalsekretær i Røde Kors, Anders Ladekarl.

Vigtigt lyspunkt for familierne

Røde Kors’ julehjælp er med til at give udsatte børnefamilier et vigtigt lyspunkt i en trængt hverdag.

Den ekstra håndsrækning hjælper forældrene med at slippe bekymringerne for en stund og giver dem mere overskud, og det giver børnene mulighed for at opleve julens glæder på lige fod med de andre børn.

Røde Kors står også klar, når julen er slut

Men julehjælpen er langt mere end en god juleaften, for Røde Kors er også til stede, når julehyggen er forbi, og kalenderen atter står på hverdag.

”Når vi giver en familie julehjælp, så byder vi dem også indenfor i Røde Kors’ fællesskaber. For gennem vores sociale aktiviteter som familienetværk, ferielejre eller lektiehjælp kan vi hjælpe familierne til at danne netværk, støtte dem i deres hverdag og give dem gode og meningsfyldte oplevelser – også når julen er forbi. På den måde er julehjælpen en vigtig døråbner for at knytte kontakter og hjælpe flere udsatte familier,” siger generalsekretær, Anders Ladekarl.

Gennem de seneste år er efterspørgslen efter julehjælp fra Røde Kors steget. Tilbage i 2011 uddelte Røde Kors julehjælp til 2.800 familier – det tal er lidt over femdoblet på 10 år.

Læs mere om Røde Kors’ julehjælp på rødekors.dk/jul

Fakta om Røde Kors’ julehjælp

• 15.000 familier har efterspurgt julehjælp hos Røde Kors i år.
  • Julehjælpen varierer fra afdeling til afdeling, men består hovedsageligt af et gavekort til COOP på en værdi af 800 kr. eller en julekurv med lækre julevarer.
  • I 2020 uddelte Røde Kors julehjælp til 13.300 familier.

Antallet af familier, der har bedt Røde Kors om julehjælp, fordelt på regioner:

Region Hovedstaden: 3.407
Region Sjælland: 2.356
Region Syddanmark: 4.146
Region Nordjylland: 1.578
Region Midtjylland: 3.580

For specifikke tal på kommunerne, kontakt Røde Kors’ pressetelefon på 3525 9200.

Foto: Getty