1,5 mio. lønmodtagere samles i et større og stærkere fællesskab

LO og FTF har i dag på de to hovedorganisationers ekstraordinære kongresser truffet en historisk beslutning om at oprette en ny, fælles hovedorganisation. Dermed samles 1,5 mio. lønmodtagere i Danmark i et større og stærkere fællesskab.

De delegerede fra de to kongresser mødes fredag eftermiddag til stiftende kongres for den nye hovedorganisation for 1,5 million lønmodtagere.

"Det er en historisk dag for dansk fagbevægelse. I fagbevægelsen er vi enige om, at vi står stærkere, når vi er sammen. En ny hovedorganisation for 1,5 million lønmodtagere vil både styrke lønmodtagernes politiske indflydelse og forhandlingskraften i overenskomstsystemet", siger LO-formand Lizette Risgaard.

"Det her er en rigtig god nyhed for alle de medlemmer, der ønsker sig job til alle, kvalitet i velfærden og et godt arbejdsliv. Det er et stærkt fællesskab, vi nu bygger videre på. Der er meget mere, der samler os end skiller os", siger FTF-formand Bente Sorgenfrey.

På begge de to ekstraordinære kongresser krævedes 2/3 flertal for at gå videre mod en fælles hovedorganisation.

Hos FTF stemte 71,4 procent af de 229 delegerede for, mens 28,6 procent stemte imod.
Hos LO stemte 389 af de 400 delegerede for, mens 10 stemte imod.

Den stiftende kongres finder sted i Odeon, Odeons Kvarter 1, 5000 Odense kl. 14.00, hvor de delegerede formelt stifter den nye hovedorganisation og besætter dens formandskab og de politiske organer. Der vil være adgang for pressen.

Stiftelsen af den nye, fælles hovedorganisation for 1,5 million lønmodtagere er med virkning fra 1. januar 2019.

Kontakt:
LO’s pressekoordinator Anette Bindslev på 2338 4214
FTF’s kommunikationschef Flemming Andersen på 4036 8804.

LO’s pressetelefon 2611 9710
FTF’s kommunikationschef Flemming Andersen på 4036 8804.