15 elever overtager styringen af Lidl-butik i Odense

Kunderne hos Lidl på Bondovej i Odense får i uge 11 helt nye ansigter at se blandt butikkens medarbejdere. 15 elever fra hele landet overtager nemlig styringen af Lidl-butikken i Odense og sender det resterende personale ud til andre opgaver i fem andre odenseanske Lidl-butikker. Lidl har i over 10 år givet elever lov til at prøve kræfter med at drive en butik i en hel uge.

Linda Skovhave Petersen og Anders Lundgaard Pedersen er to af de 15 Lidl-elever, der overtager styringen af butik i Odense i en uge. PR-foto: Lidl

Der bliver ekstra gang i butikken, når 15 elever fra Lidls elevhold i uge 11 overtager ansvaret og driften af Lidl-butikken på Bondovej i Odense. Forløbet er en vigtig del af elevuddannelsen hos Lidl, hvor eleverne får testet deres færdigheder i praksis. Det er anden gang, at Lidl-butikken på Bondovej overdrager styringen til Lidls elever. Sidste gang var i 2017, og denne gang kommer eleverne også til at sætte deres eget præg på driften af butikken.

At være butikselev i Lidl er langt mere en blot en praktisk uddannelse. Elevuddannelsen har ifølge HR-direktør hos Lidl, Sine Dolberg, stort fokus på den faglige og personlige udvikling gennem et nøje tilrettelagt 2-årigt uddannelsesforløb.

”Vi giver eleverne de bedste forudsætningerne for i fremtiden at lykkes som kernemedarbejdere og -ledere i vores butikker. Flere af vores elever står allerede på spring til at blive forfremmet til salgsledere eller videre i uddannelsesforløbet som souschefstrainee,” siger Sine Dolberg, og tilføjer:

”Jeg er helt tryg ved at lade eleverne overtage butikken i uge 11. Konceptet med at lade vores elever tage styringen i en butik, har kørt med stor succes i mere end 10 år. Jeg glæder mig til følge eleverne og butikken i ugen, og vores kunder vil helt sikkert tage godt imod dem.”

Eleverne glæder sig til at overtage butikken

Anders Lundgaard Pedersen på 23 år og Linda Skovhave Petersen på 30 år er to af eleverne i det 15 mand store elevteam. Anders tror, det bliver spændende at overtage styringen af butikken på Bondovej. Han glæder sig især til den del, hvor han overtager rollen som butikschef:

"Jeg glæder mig til at prøve selv at stå med hele ansvaret for driften af en butik og samarbejdet med de andre elever. Det er jo nu, vi skal ud og se, hvad vi kan i praksis, også mig. Jeg glæder mig også meget til fællesskabet med de andre elever, hvor vi skal vise, at vi sammen kan styre en butik. Her er det en fordel, at vi kender hinanden rigtig godt fra skoleopholdene. Vi har et godt humør i gruppen og en benhård vilje, så vi skal nok lykkes!", siger Anders, som til hverdag er elev i Lidls butik på Bygmestervej i Ringe.

Et ansvar som også Linda Skovhave Petersen, som til daglig er elev i Lidls butik i Thisted, glæder sig til:

"Der er især to ting, jeg glæder mig til. Det første er at prøve alle de teorier af i praksis, som vi har lært på vores skoleophold. Det andet er at vise, hvor meget vi kan som elever, og at vi kan stå på egne ben. Vi er i gruppen gode til at acceptere hinandens forskelligheder og også trække på hinandens kompetencer, og så hjælper vi hinanden, når der er brug for det. Vi har også valgt hver dag at have et tilbud på en aftensmadspose, så man har alle ingredienser til sit aftensmåltid i én Lidl-pose. En dag kører vi fx den klassiske kødsovs med pasta, en anden dag en lækker grøntsagsret", fortæller Linda.

Linda ved i øvrigt allerede nu, at hun efter endt uddannelse som elev i Lidl skal vikariere for en af souscheferne i butikken i Thisted, som går på barsel. Kunderne kan første gang møde eleverne i butikken tirsdag den 16. marts.

Kort om Lidls elevuddannelse:

• Lidl har uddannet elever siden 2011.
  • Rekruttering af dette års elever er allerede i gang – men stadig åben for ansøgninger.
  • Uddannelsen varer to år, består af otte skoleophold af hver en uges varighed og eleverne får løn under uddannelsen.
  • En Lidl-elev tjener cirka 1.000 kroner mere om måneden før skat, end overenskomsten tilsiger.
  • Der afholdes, ud over de obligatoriske skoleophold, otte elevdage i løbet af elevernes 2 årige uddannelse. Fokus er på elevernes faglige – og personlige kompetencer.
  • Lidl giver sine elever mulighed for et praktikophold i en anden europæisk Lidl-butik.

Du kan læse mere om elevuddannelsen og søge om optagelse på: karriere.lidl.dk/elev

Linda Skovhave Petersen er til daglig elev i Lidls butik i Thisted. PR-foto: Lidl
Anders Lundgaard Pedersen er til hverdag elev i Lidls butik på Bygmestervej i Ringe. PR-foto: Lidl

Kunstig intelligens giver Lidls kunder inspiration til madlavningen i nyt opskriftsunivers i Lidl Plus-appen29.3.2021 09:39:56 CEST | Pressemeddelelse

Fra i dag får Lidls kunder præsenteret lækre opskrifter til inspiration i madlavningen i dagligvarekædens kundeapp, Lidl Plus. Lidl lancerer nemlig et helt nyt opskriftmodul med 750 opskrifter i Lidl Plus, der bruger kunstig intelligens til at udvælge inspirerende – og personlige - opskrifter ud fra den enkelte kundes tidligere indkøb af madvarer.

Overskudsmad fra Lidl hjælper socialt udsatte i påsken: Blå Kors deler tusindvis af poser med madvarer ud over hele Danmark24.3.2021 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Påskehelligdagene er en helt særlig tid for den sociale hjælpeorganisation Blå Kors. De oplever i stigende grad flere trængte familier, som har brug for en ekstra håndsrækning i højtiderne. Derfor uddeler Blå Kors i år overskudsmad i samarbejde med dagligvarekæden Lidl, som doneres fra Lidls butikker, til glæde for brugere af familienetværk, væresteder og beboere på botilbud.

Lidl vinder endnu engang prestigefyldt, international pris for bedste europæiske private label-produkt17.3.2021 11:29:42 CET | Pressemeddelelse

Lidl Danmark vinder den prestigefyldte, internationale pris ’European Private Label Award’ for sin økologiske kokossorbet, der er en del af WH-serien, som stjernekokken Wassim Hallal står bag. Prisen uddeles i kategorien ’Frozen Food’ og er en af 11 kategorier, hvor de bedste private label-produkter fra 17 europæiske lande har kæmpet om priser. Lidl havde i alt fem danskproducerede produkter nomineret.