Tættere samarbejde omkring vejarbejdet på E45
5.5.2026 13:16:35 CEST | Kolding Kommune | Pressemeddelelse
Kolding Kommune skruer nu op for samarbejdet med Vejdirektoratet: Nye ugentlige møder skal afbøde de trafikale udfordringer.

De seneste ugers vejarbejde på E45/E20 ved Kolding har skabt markante udfordringer for både borgere og erhvervsliv. Længere køer, uforudsigelige rejsetider og øget trafik gennem by og lokalsamfund har sat pres på hverdagen i og omkring Kolding.
Derfor tager Kolding Kommune nu initiativ til et tættere og mere systematisk samarbejde med Vejdirektoratet. Fremover vil der nu blive afholdt ugentlige møder på direktørniveau med fokus på at følge udviklingen tæt, vidensdeling om iværksatte tiltag og effekter, samt ikke mindst, løbende iværksætning af konkrete forbedringer og justeringer.
- Vi er yderst bevidste om, at den her situation ikke er holdbar, hverken for vores borgere eller for erhvervslivet. Vi oplever hver dag, hvordan trafikken påvirker alt der omhandler transport - fra pendling til velfærdsopgaver. Derfor er det afgørende for os, at vi nu kommer helt tæt på Vejdirektoratet og sammen kan reagere hurtigt på udviklingen, når nye udfordringer opstår, siger Koldings borgmester, Jakob Ville.
Siden arbejdet med udvidelsen af motorvejen begyndte i marts, har trafikken været mere presset end forventet. Vejdirektoratet har selv erkendt, at forsinkelserne er større end først antaget, og at strækningen er særligt sårbar, fordi den i forvejen er blandt landets mest trafikerede.
De nye ugentlige møder skal sikre hurtigere justeringer af trafikafviklingen, bedre koordinering mellem stat og kommune og ikke mindst få fokus på lokale konsekvenser i by og opland.
Konsekvenserne er meget mærkbare for erhvervslivet, hvor forsinkelser påvirker både transport, levering og medarbejdernes hverdag. Med det styrkede samarbejde ind i kommunen er det ambitionen at skabe et mere stabilt trafikflow og reducere de negative følgeeffekter i lokalområderne.
Kontakter
Jakob Ville, Borgmester, Kolding Kommune, Tlf. 20535781
Billeder

Om Kolding Kommune
Som regionens naturlige centrum for trafik, erhverv og kultur byder Kolding på over 55.000 arbejdspladser, et UNESCO anerkendt designmiljø samt historiske vartegn som Koldinghus og Trapholt. Kolding Kommune dækker et areal på ca. 605 km² og har omkring 95.900 indbyggere.
Følg pressemeddelelser fra Kolding Kommune
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Kolding Kommune
Opgangsfælleskab på Opelgrunden19.6.2026 12:43:20 CEST | Pressemeddelelse
Selv om første spadestik ikke er taget, er arbejdet alligevel i gang til opgangsfællesskabet til en række unge borgere, som kan for meget til at bo i et botilbud, men stadig har brug for en overordnet ramme i deres liv.
Jesper Theilgaard: Koldings nye pumpesluse kan vise vejen for andre danske fjordbyer18.6.2026 13:39:52 CEST | Pressemeddelelse
Når Kolding Kommune og BlueKolding den 27. juni indvier Danmarks største pumpesluse-anlæg ved Kolding Å, bliver det med besøg af meteorolog Jesper Theilgaard. Han ser anlægget som et konkret eksempel på de løsninger, flere danske kyst- og fjordbyer kan få brug for i fremtiden.
Tæt opløb om titlen som Årets Træ 2026 i Kolding17.6.2026 14:24:09 CEST | Pressemeddelelse
Der var tæt kamp om førstepladsen i afstemningen om Årets Træ på kommunens hjemmeside. Blodbøgen ved Vonsild Kirke fik 21,7 procent af de afgivne stemmer og ender dermed som Årets Træ 2026. Nr. 2 og 3 blev henholdsvis lindetræet i skolegården på Harte Skole, der fik 18,7 procent af stemmerne og bøgen på Birkemosevej, der fik 17,6 procent.
Fjernvarmearbejde spærrer Esbjergvej i to weekender15.6.2026 08:29:45 CEST | Pressemeddelelse
I to weekender bliver den trafikerede Esbjergvej spærret for gennemkørsel ved Harte i forbindelse med, at TVIS (Trekantområdets Varmetransmissionsselskab) skal tilkoble nye fjernvarmerør til den eksisterende forsyningsledning. Der etableres omkørsel for bilister. Lastbiler anmodes om at undgå de lokale veje og så vidt muligt benytte motorvejen.
Kolding er til Folkemøde med vigtige dagsordner i tasken11.6.2026 06:04:39 CEST | Pressemeddelelse
Borgmester Jakob Ville deltager i Folkemødet på Bornholm sammen med to byrådskolleger og en del af kommunens direktion. De deltager for at varetage kommunens interesser inden for uddannelse, international arbejdskraft og infrastruktur.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum