Viborg-forskning indikerer lavere dødelighed efter forebyggende helbredstjek til 67-årige
4.5.2026 13:30:00 CEST | Hospitalsenhed Midt - Viborg, Silkeborg, Hammel, Skive | Pressemeddelelse
Et nyt forskningsstudie viser, at en forebyggende helbredsundersøgelse, som 67-årige borgere i Viborg Kommune er blevet tilbudt, har ført til en lavere generel dødelighed blandt de inviterede sammenlignet med borgere, som ikke har modtaget tilbuddet. Studiet er baseret på data fra Viborg Screening Program (VISP) og er gennemført i et samarbejde mellem Regionshospitalet Viborg og Viborg Kommune.

I perioden fra 2014 til 2019 blev alle 67-årige i Viborg Kommune inviteret til en forebyggende helbredsundersøgelse i Sundhedscenter Viborg som led i et fælles forebyggelsesprojekt med tilknyttet forskning. Formålet var at opdage tidlige tegn på hjertekarsygdomme og diabetes, så man kunne sætte ind med forebyggelse. Borgere med tegn på begyndende sygdom fik efterfølgende tilbudt forebyggende medicinsk behandling via hospitalet, sundhedstilbud i kommunen og opfølgning hos egen læge.
Det nye videnskabelige studie har undersøgt effekten af tilbuddet i VISP. Forskerne har sammenlignet data fra 5.412 inviterede borgere med en tilsvarende gruppe på 16.236 personer, der ikke modtog invitationen. Opbakningen til projektet var høj, idet 83,6 procent af de inviterede takkede ja til undersøgelsen.
Færre dødsfald blandt de inviterede
Resultaterne, som netop er blevet offentliggjort i det anerkendte tidsskrift European Heart Journal, viser, at der var en betydelig nedgang i den samlede dødelighed i gruppen, der blev inviteret til screening, i forhold til gruppen, der ikke modtog invitationen.
Forskningsansvarlig sygeplejerske og ph.d. ved Karkirurgi på Regionshospitalet Viborg, Marie Dahl, er en del af forskergruppen bag studiet. Hun uddyber hovedfundet:
- Vores data viser, at der efter en opfølgningsperiode på fem år var 24 procent færre dødsfald blandt inviterede borgere samlet set. Det vil sige blandt både mænd og kvinder, når vi sammenlignede med en gruppe af borgere, som ikke modtog invitationen.
Størst gevinst for borgere uden kendt sygdom
De 67-åriges screening indebar undersøgelser for blandt andet åreforkalkning, udvidelse på legemspulsåren, forhøjet blodtryk og diabetes.
- Når vi dykker ned i tallene, kan vi se, at reduktionen i dødelighed er tydeligst blandt de borgere, der ikke i forvejen havde en kendt hjertekarsygdom, da de blev inviteret til helbredsundersøgelsen, fortæller Marie Dahl.
Det aktuelle forskningsstudie, der er et blandt flere studier i projektet, fokuserer udelukkende på de helbredsmæssige gevinster. Det belyser derfor ikke, hvad indsatsen har kostet økonomisk, eller om den er omkostningseffektiv. Det næste studie fra projektet kommer til at have fokus på netop den samfundsøkonomiske effekt.
Læs forskningsartiklen i European Heart Journal: https://doi.org/10.1093/eurheartj/ehag309
Kontakter
PressevagtHospitalsenhed Midt
Tlf:7844 1120kommunikation@midt.rm.dkPressevagt
Viborg Kommune
Billeder


Om Hospitalsenhed Midt
Hospitalsenhed Midt
Heibergs Alle 5A
8800 Viborg
Hospitalsenhed Midt er den næststørste af fem hospitalsenheder i Region Midtjylland. Enheden rummer Regionshospitalet Viborg, Regionshospitalet Silkeborg, Regionshospitalet Hammel Neurocenter og Regionshospitalet Skive. Hospitalsenheden beskæftiger tilsammen cirka 4800 medarbejdere, som årligt behandler omkring 441.000 ambulante dagspatienter og udskriver flere end 60.000 patienter efter indlæggelse.
Følg pressemeddelelser fra Hospitalsenhed Midt - Viborg, Silkeborg, Hammel, Skive
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Hospitalsenhed Midt - Viborg, Silkeborg, Hammel, Skive
Nyt psykiatrisk sengeafsnit i Viborg officielt indviet23.6.2026 12:49:55 CEST | Pressemeddelelse
Psykiatrisk Afsnit 5 blev tirsdag den 23. juni officielt indviet i Hospitalsenhed Midt. Det nye sengeafsnit i Viborg er etableret som led i en regional indsats for at styrke kapaciteten i psykiatrien.
Regionshospitalet Silkeborg og EliteSilkeborg sikrer unge talenter adgang til specialistvurdering16.6.2026 10:01:16 CEST | Pressemeddelelse
Idrætsklinikkerne på Regionshospitalet Silkeborg og eliteSilkeborg indgår nu et formaliseret samarbejde om at sikre unge, talentfulde atleter adgang til specialiseret idrætsmedicinsk og -kirurgisk vurdering og behandling.
Erfaren leder med stærkt tværfagligt fokus bliver ny chef ved Psykiatri11.6.2026 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Karen Raben Kudsk bliver 1. september en del af afdelingsledelsen ved Psykiatri i Hospitalsenhed Midt. Hun kommer fra stillingen som cheflæge i hospitalsenhedens Akutafdeling, og med hende får Psykiatri en erfaren leder, der er kendt for stærke relationer og fokus på sammenhængende patientforløb og samarbejde på tværs af faglighed og sektorer.
Overset årsag hos mænd kan spænde ben for graviditet10.6.2026 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Ph.d.-projekt i Universitetsklinik for fertilitet, Regionshospitalet Skive, skal undersøge DNA-skader i sædceller. En faktor, der i dag ikke indgår i udredningen af mænd i fertilitetsbehandling.
Fysiologi i Viborg henter ny cheflæge i egne rækker2.6.2026 14:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Christian Høyer bliver ny cheflæge i Fysiologi på Regionshospitalet Viborg. Den nye cheflæge er et kendt ansigt i afdelingen, som han har været tilknyttet på forskellig vis siden 2010.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum