Ris og ros til Region Midtjyllands hospitaler
18.3.2026 06:30:00 CET | Region Midtjylland | Pressemeddelelse
Mere end 100.000 patienter har vurderet deres oplevelser med Region Midtjyllands hospitaler i den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP) 2025

Resultaterne fra den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP) 2025 giver et nuanceret billede af patienternes møde med hospitalerne i Region Midtjylland. Mange patienter fremhæver høj faglighed, venlighed og imødekommenhed fra personalet, samtidig med at undersøgelsen peger på områder, hvor der fortsat er plads til forbedringer.
- Patienternes oplevelser er et vigtigt pejlemærke for os. Vi glæder os over de positive tilbagemeldinger og bruger samtidig resultaterne til at forbedre de områder, hvor der er behov, siger regionsrådsformand Anders G. Christensen (V).
Topkarakter fra akutte patienter og fødende
For akut indlagte patienter på det somatiske område, f.eks. patienter med blodprop, alvorlig infektion, brud eller pludselig forværring af kronisk sygdom, ligger Region Midtjylland over landsgennemsnittet på samtlige målte områder. Det gælder blandt andet samlet tilfredshed og behandling.
Også fødende kvinder vurderer deres forløb meget positivt. De oplever høj grad af støtte under fødslen, god inddragelse og tryghed. Region Midtjylland ligger her blandt de bedst vurderede i landet.
Radiologiske patienter, altså borgere, der får foretaget røntgen, CT- eller MR-scanninger, oplever i høj grad tryghed og venligt personale.
- Det er et stærkt resultat og en anerkendelse af det arbejde, vores medarbejdere hver dag lægger i at skabe tryghed og kvalitet i behandlingen, siger regionsrådsformanden.
Behov for stærkere sammenhæng
Undersøgelsen peger også på områder, hvor regionen kan blive bedre.
Det gælder blandt andet oplevelsen af, at én bestemt læge har det overordnede ansvar for forløbet. Her er vurderingerne ofte lavere end på de øvrige områder.
Derudover viser resultaterne at inddragelse i beslutninger og oplevelsen af sammenhæng, fortsat er et udviklingsområde i nogle patientgrupper.
– Sundhedsvæsenet er specialiseret og komplekst, men det må ikke gå ud over patienternes oplevelse af sammenhæng. Vi skal være tydeligere om ansvar og sikre, at patienterne oplever, at nogen har overblikket. Det arbejder vi målrettet med - også i lyset af sundhedsreformen, hvor netop sammenhæng og helhed er helt centrale ambitioner., siger Anders G. Christensen.
Ventetid og information i akutte besøg
For akut ambulante patienter i somatikken, f.eks. borgere, der henvender sig i akutmodtagelsen med pludselige smerter eller skader uden at blive indlagt, ligger regionen over landsgennemsnittet på tilfredshed og behandling, men ventetid fra ankomst til undersøgelse er et område, hvor oplevelsen er mindre positiv.
– Når man kommer akut, føles ventetid ekstra lang. Vi arbejder målrettet med at forbedre flow og kommunikation, så patienter og pårørende ved, hvad de kan forvente, siger regionsrådsformanden.
Imødekommenhed i psykiatrien
Patienterne i psykiatrien i Region Midtjylland oplever generelt høj grad af imødekommenhed og venlighed i mødet med medarbejderne. Samtidig er der i psykiatrien et udviklingspotentiale, når det handler om at tale om, hvad patienten kan gøre for at få det bedre og få hjælp til at håndtere psykiske vanskeligheder.
Se de samlede resultater på: www.patientoplevelser.dk og www.psykiatriundersogelser.dk
Se pressemeddelelser med resultater fra de enkelte hospitaler:
Nøgleord
Kontakter
Anders G. Christensen (V)Regionsrådsformand og formand for Forretningsudvalget
Udpeget af Region Midtjylland til bestyrelserne for Favrskov Gymnasium og regionens Bruxelleskontor
Simone WitzelChefkonsulent, Cand. scient. pol., proceskonsulent, Projektleder.DEFACTUM, Region Midtjylland
Tlf:4042 7144simwit@rm.dkwww.defactum.dk/medarbejdere/showUserPressevagten(Der kan ikke sendes SMS'er til nummeret)
Tlf:7841 0666presse@rm.dklink.rm.dk/PressevagterHospitalerKontaktoplysninger på medlemmer af regionsrådet
Regionsrådets 31 medlemmer er valgt for 1. januar 2025 til 31. december 2029. Alle har egen side med oplysninger om politikeren.
Billeder

Om Region Midtjylland
Region Midtjylland er en politisk styret, administrativ enhed, der har tre hovedopgaver inden for velfærd og udvikling: Sundhed og hospitaler, specialiserede tilbud til socialt udsatte og handicappede.
Regional Udvikling søger gennem konkrete regionale opgaver, ekspertiser og partnerskaber at skabe gode, fremtidssikrede løsninger og sikre, at Region Midtjylland er en attraktiv og bæredygtig region for alle.
Følg pressemeddelelser fra Region Midtjylland
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Region Midtjylland
Ny målrettet indsats skal få flere unge til at vælge samkørsel25.6.2026 09:34:24 CEST | Pressemeddelelse
Region Midtjylland har bevilliget fire millioner kroner til at indsatsen for at få unge til køre sammen, der hvor der ikke går bus til uddannelserne.
Fremtidens ungdomsuddannelser tager form i Region Midtjylland25.6.2026 09:05:48 CEST | Pressemeddelelse
Region Midtjylland har sammen med ungdomsuddannelserne taget de første vigtige skridt mod etablering af et nyt uddannelseslandskab i regionen.
Sådan vil regionsrådet styrke psykiatrien i Region Midtjylland24.6.2026 17:01:12 CEST | Pressemeddelelse
Overbelægning, lange ventetider og pressede rammer i psykiatrien kræver handling. Regionsrådet har derfor vedtaget en målrettet plan, der markerer en af de største samlede indsatser for psykiatrien i Region Midtjylland i flere år.
Region Midtjylland samler specialiseret rehabilitering i nyt regionalt tilbud24.6.2026 14:24:48 CEST | Pressemeddelelse
Fra nytår får bl.a. borgere med svær, erhvervet hjerneskade adgang til et mere ensartet og specialiseret tilbud i Region Midtjylland. Regionsrådet har besluttet at etablere tre døgnenheder, matrikelløse forløb og en fælles regional visitation – forankret i et af landets førende neurorehabiliteringsmiljøer. Opgaven overgår fra kommunerne til regionen som led i Sundhedsreformen.
Lægefaglig direktør på Aarhus Universitetshospital går på pension22.6.2026 12:31:03 CEST | Pressemeddelelse
Lægefaglig direktør Michael Braüner Schmidt fratræder sin stilling på Aarhus Universitetshospital. Der sker efter, at der er indgået en gensidig fratrædelsesaftale.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum