DI - Dansk Industri

DI: Bureaukrati står i vejen for AI i det offentlige

Del

Regeringen, KL og Danske Regioner har i dag indgået en ny aftale om tre AI-storskalaprojekter. Erhvervsorganisationen Dansk Industri hilser aftalen velkommen, men peger samtidigt på, at aftalen ikke ændrer på, at alt for meget bureaukrati i form af uhensigtsmæssig lovgivning og regulering står i vejen for at forløse det kæmpestore potentiale ved at anvende kunstig intelligens.

Branchedirektør Andreas Holbak Espersen, DI Digital.
Branchedirektør Andreas Holbak Espersen, DI Digital.

Projekterne skal udrulles i den offentlige sektor for at løfte kvaliteten og effektiviteten af den offentlige service, bl.a. ved automatiseret dokumentation, hvor kunstig intelligens hjælper med at skrive referater, AI-assistent til medarbejderne, som skal lette tunge arbejdsgange, samt en borgervendt AI-assistent som supplement til den digitale selvbetjening på borger.dk.

- Det er en rigtig god aftale, som kan sætte skub i brugen af kunstig intelligens. Men i dag bliver alt for mange gode løsninger bremset af juridisk usikkerhed. Det betyder tabte muligheder for myndigheder, der kæmper med lange sagsbehandlingstider, og frustrerede virksomheder, der ellers står klar til at bidrage, siger Andreas Holbak Espersen, branchedirektør i DI Digital, der er Dansk Industris branche for techvirksomheder.

Barrierer skal ryddes af vejen
- Vi har virksomheder, der står klar med løsninger, som oplever, at kommuner og regioner gerne vil i gang med at bruge dem. Men alt for ofte bliver projekter bremset af uklare juridiske rammer og bureaukrati. Det er ikke innovation, der mangler, men derimod konkrete initiativer til at rydde barriererne af vejen. Derfor må det også være forventningen, at arbejdet med storskalaprojekterne kommer til at løse de juridiske udfordringer også bredere set. Ellers kører vi for alvor i tomgang, lyder det fra branchedirektøren.

DI ser de valgte temaer i aftalen som et oplagt sted at starte i forhold til at bruge kunstig intelligens til at øge effektiviteten og kvaliteten i den offentlige sektor.

På tærsklen til ny tid
- Vi står på tærsklen til en ny tid, hvor kunstig intelligens ikke længere kun bliver brugt i periferien, men rykker ind i kernen af den offentlige service – som en ekstra digital kollega, der tager de tunge og tidskrævende opgaver og frigør tid til det, der virkelig betyder noget, siger Andreas Holbak Espersen.

Samtidigt peger branchedirektøren på behovet for at få tempoet og ambitionsniveauet højere op for at imødegå det stigende pres på den offentlige sektor.

- Projekterne byder ikke på de store overraskelser, og som regeringen jo også har meldt ud, så er det ting, der allerede findes rundt i den offentlige sektor. Derfor bliver det interessante nu at se, hvilke greb man vil bruge til at skabe ”storskala”, og ikke mindst, hvordan projekterne kommer til at redefinere måden, den offentlige sektor arbejder på, som jo var Statsministerens oprindelige ambition med storskalaprojekterne, siger Andreas Holbak Espersen.

DI finder det vigtigt, at de kommende storskalaprojekter kommer til at bygge videre på erfaringerne fra de nuværende initiativer.

- På nogle af de valgte områder findes der allerede gode løsninger i markedet, som benyttes af kommuner og regioner, og andre steder er der startet gode offentlige-private udviklingsprojekter op. Det vil virke helt skørt, hvis man nu går i gang med at opfinde ting, som allerede findes, og vi forventer således, at man fra start vil tænke de leverandører ind, som allerede har løsninger klar.

Erhvervslivet spiller central rolle
Da Statsminister Mette Frederiksen tilbage i marts præsenterede ambitionen om AI-storskalaprojekterne, lagde hun vægt på, at man skulle række ud til dygtige danske virksomheder, og det kommende arbejde kræver netop viden og kapacitet fra erhvervslivet, hvis projekterne skal omsættes til konkret værdi.

- De bedste løsninger opstår, når vi udvikler dem sammen. Vi må ikke vente til, at det kringlede udbud er skrevet færdigt – vi skal tale sammen nu, så vi får fleksible og fremtidssikrede løsninger, siger Andreas Holbak Espersen.

DI foreslår, at Digitaliseringsministeriet etablerer en struktureret og tidlig markedsdialog som ramme for de kommende år, centreret om temaer som data, platforme og implementering.

Faktaboks
Projekterne er udvalgt af regeringen, KL og Danske Regioner og har ophæng i Den Digitale Taskforce for Kunstig Intelligens under Digitaliseringsministeriet.

Projekterne i aftalen er:
• Automatiseret dokumentation og beslutningsstøtte, så AI kan hjælpe med at læse journaler      og skrive referater og bidrage til hurtigere behandling af byggesager.
• Digitale assistenter til borgere og virksomheder som alternativ til selvbetjeningsløsninger.
• Digitale assistenter, der hjælper medarbejdere med sagsbehandling i den offentlige sektor.

Kontakter

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

Links

Følg pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye