Stabil busdrift i 2025 og fokus på fortsatte forbedringer
Midttrafik har i forbindelse med et repræsentantskabsmøde offentliggjort tal for antallet af forsinkelser, aflysninger og overfyldte busser i 2025. Tallene rykker ved den almene opfattelse af, at man ikke kan stole på den kollektive trafik. I 2025 blev 99,7 procent af alle ture gennemført, mens 6,2 procent af busserne var forsinket mere end 6 minutter. Fokus hos Midttrafik er at gøre det endnu bedre.

Vi er trådt ind i sæsonen for tilbageblik på året, der næsten er gået.
Hos Midttrafik har man på det seneste repræsentantskabsmøde præsenteret Midttrafiks ejerkreds for, hvordan det er gået med busdriften i 2025 i forhold til aflysninger, forsinkelser og overfyldte busser.
Fokus på levering af godt bustilbud
Stabil drift er en kerneopgave for Midttrafik. Mobilitetsselskabet laver løbende opfølgning på kundehenvendelser, aflyste ture, forsinkelser, kapacitetsudfordringer og kundernes tilfredshed for at sikre, at busserne lever op til køreplanen.
Alligevel oplever kunderne aflysninger og forsinkelser. Det ærgrer Lars Berg, der er direktør hos Midttrafik:
”Vi gør en stor indsats for at levere et bustilbud til kunderne, som de kan regne med. Heldigvis viser vores tal, at det lykkedes vi med i langt de fleste tilfælde. Med det sagt, fokuserer vi hele tiden på at gøre det endnu bedre. Stærkt forsinkede eller aflyste busser har stor betydning for vores kunders hverdag. Vi forstår udmærket de problemer, vi efterlader dem i, når bussen ikke kommer som planlagt. Derfor arbejder vi kontinuerligt med tiltag, der skal gøre den stabile drift endnu bedre og sikre god information, når der alligevel opstår driftsproblemer”.
Hvor ofte bliver bussen aflyst?
Midttrafiks busser har gennemført 99,7 procent af alle planlagte busture i 2025. Det betyder, at kun 0,03 procent af turene er blevet aflyst. Tallet dækker hele Midttrafiks område. Derfor kan der være områder, hvor andelen af aflysninger er højere.
Busafgange bliver typisk aflyst på grund af driftsvanskeligheder, chaufførmangel og mekaniske udfordringer.
Hvor forsinkede er busserne egentlig?
Bussernes forsinkelser i 2025 fordeler sig således:
- 83,5 procent var under 4 minutter forsinket og regnes dermed som rettidige
- 10 procent var forsinket 4-6 minutter
- 3,5 procent var forsinket 6-8 minutter
- 1,4 procent var forsinket 8-10 minutter
- 1,3 procent var forsinket mere end 10 minutter
Busserne bliver typisk forsinket på grund af vejarbejde, biltrafik og andre udefrakommende faktorer.
Midttrafik fastlægger køretiden en gang om året. Den dækker både sommerdage med få passagerer og få biler på vejene plus vinterdage med fyldte busser og vanskelige kørselsforhold.
Hvor tit er bussen overfyldt?
Midttrafik arbejder med en komfortkapacitet, der svarer til, at alle siddepladser og 50 procent af de godkendte ståpladser er optaget. Det betyder, at busserne registreres som overfyldte, selvom der reelt er færre passagerer i bussen, end den er godkendt til. Midttrafik har tælleudstyr i alle busser, der registrerer kundernes ind- og udstigning.
I 2025 blev komfortkapaciteten overskredet på 0,4 procent af alle busafgange i Midttrafiks område.
Midttrafik skelner mellem lejlighedsvise spidsbelastninger, fx i forbindelse med Black Friday, eller generelle kapacitetsudfordringer. Ved sidstnævnte bliver der typisk indsat større busser, en ekstra bus på afgangen eller køreplanen bliver optimeret, så passagererne bliver bedre fordelt.
Tiltag for at sikre stabil busdrift
Midttrafik administrerer den kollektive trafik i Region Midtjylland, herunder busdriften med cirka 470 busruter. Busruterne bliver udbudt til busselskaber, og Midttrafik har pt. kontrakter med cirka 40 forskellige busselskaber.
Tæt dialog med busselskaberne er afgørende i Midttrafiks arbejde for at sikre stabil busdrift. Dialogen omfatter følgende:
- Høring om kundehenvendelser
- Høring i forbindelse med ændring af køreplaner
- Opfølgning på forsinkelser og aflysninger
- Sparring i forhold til ændringer og omkørsler
- Samarbejde ved opstart af ny drift og opfølgning, hvis det ikke fungerer
- Samarbejde omkring beredskaber
Som en del af Midttrafiks nye strategiplan bliver der iværksat yderligere tiltag, der kan styrke samarbejdet med busselskaberne om stabil drift. Her arbejder Midttrafik blandt andet på opdaterede driftsmål for busdrift og planlægning, tydeligere kontraktopfølgning på baggrund af driftsdata samt bedre kundeinformation i forbindelse med driftsforstyrrelser.
Nøgleord
Kontakter
Midttrafiks pressetelefon
Tlf:70206650Om Midttrafik
Midttrafik er et mobilitetsselskab, og står i spidsen for den kollektive trafik i Midtjylland. Det er Midttrafik, der administrerer den kollektive trafik med finansiering fra Region Midtjylland og de 18 kommuner i regionen.
Opgaverne spænder bredt fra blandt andet planlægning og koordinering af bustrafikken, gennemførelse af udbud og kontraktadministration, kvalitetskontrol, fastsættelse af priser og rejseregler, kundeservice til information og markedsføring af den kollektive trafik.
Følg pressemeddelelser fra Midttrafik
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Midttrafik
Eksamensbusser skal gøre rejsen lettere for studerende10.12.2025 10:59:15 CET | Pressemeddelelse
Midttrafik har indsat ekstra eksamensbusser på rute 200 til de mange universitetsstuderende, der skal til skriftlige eksamener i Eksamenshuset i Lisbjerg. Ekstrabusserne kører fra Park Allé og starter ud fra 15. december. Udover rute 200 kan de studerende bruge Letbanen, når de skal til eksamen.
Kollektiv trafik holder stort set prisen i 20263.12.2025 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
De fleste kunder kan rejse med Midttrafik til samme pris fra 18. januar 2026, hvor billetpriserne på den kollektive trafik i hele landet bliver justeret. Midttrafiks bestyrelse har besluttet at holde priserne i ro. Derfor er der kun stigninger på dagsbilletter og pendlerkort (4 og 5 zoner) i sigte for de kunder, der vælger at rejse med bus, tog (Midtjyske Jernbaner) og letbane i Midttrafiks område.
Billige busbilletter til unge mellem 16 og 26 år1.12.2025 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Fra 1. december kan alle unge mellem 16 og 26 år købe en ViborgUNG billet for 210 kr. og rejse frit med Midttrafiks busser i hele Viborg Kommune i 30 dage. Viborg Kommune og Region Midtjylland står bag forsøget, der skal få flere unge til at rejse bæredygtigt med kollektiv trafik.
Høj kundetilfredshed i Midttrafiks flextrafik27.11.2025 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
En kundetilfredshedsundersøgelse for første halvår 2025 viser fortsat høj tilfredshed med de fem kørselsordninger inden for Midttrafiks flextrafik: Flextur, plustur, flexbus, handicapkørsel og kommunal kørsel. Særligt kundernes villighed til at anbefale flextrafik til andre er steget.
Bussen kører, når der er brug for den26.11.2025 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Bus på bestilling er et godt og fleksibelt alternativ, når efterspørgslen er lille. I Kibæk og Sdr. Felding kan borgerne bestille en busafgang på tidspunkter, hvor rute 81 ikke kører. Flexbussen kører efter en fast køreplan, der kun bliver aktiveret efter behov. Kunderne rejser til samme pris og bruger de samme billetter som i en almindelig bus.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum