EU strammer miljøkrav til bilindustrien: Køretøjer skal kunne skilles ad og genanvendes
Det danske EU-formandskab har landet en markant aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Aftalen vil gøre det lettere at få bilen repareret og sikrer bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer.
Produktion af køretøjer er en af de mest miljøbelastende industrier i Europa. Fx står bilindustrien for 19 pct. af EU’s samlede forbrug af stål, 10 pct. forbruget af plast og en væsentlig andel af EU’s samlede efterspørgsel af aluminium, kobber og glas.
Men det halter med genanvendelsen af især plastik fra skrottede biler. Langt det meste ender efter skrotning på forbrænding, og kun en meget lille del af plastikken bliver i dag genanvendt. Samtidig kasseres mange bildele, som ellers kunne være blevet taget ud og genbrugt, fordi mange køretøjerne er designet, så det ikke er praktisk muligt at tage delene ud.
Med den nye aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet, skærper EU derfor reglerne om genanvendelse af køretøjer og stiller krav om genanvendt indhold. Det betyder, at der skal bruges mere genanvendt plastik i nye biler samtidig med, at en større del af plastikken fra skrottede biler skal genanvendes.
Derudover skal det blive nemmere at tage brugte dele ud af biler, motorcykler, busser og lastbiler, så de kan genanvendes og genbruges, fx motorblokke og dele med kritiske råstoffer. Aftalen styrker også indsatsen mod ulovlig eksport af udrangerede og forurenende køretøjer ud af EU til tredjelande.
Miljøminister Magnus Heunicke siger:
”Det danske formandskab har de seneste tre måneder kørt intense forhandlinger, og det har nu ført til enighed mellem Rådet og Parlamentet om en solid aftale, der viser vejen frem for Europa gennem cirkulær økonomi. Aftalen løfter genanvendelsen i bilindustrien, som er en af de mest forurenende i Europa, og den hjælper os med at holde fast i værdifulde materialer og kritiske råstoffer, som Europa i dag er stærkt afhængig af at importere. Det gavner miljøet og vores modstandsdygtighed i EU samtidig med, at det bliver nemmere for borgere i hele EU at få repareret deres biler.”
Fakta:
- Aftalen vedrører ”forordning om krav om cirkularitet i design af køretøjer og om håndtering af udrangerede køretøjer”. Forordningen er en revidering og sammenskrivning af direktiv om udrangerede køretøjer og direktiv om typegodkendelse af biler med hensyn til genbrugelighed, genvindelighed og nyttiggørelsesmuligheder.
- Med aftalen udvides listen over køretøjer, der omfattes, til også at dække motorcykler, busser, lastbiler og trailere.
- Der indføres krav om indholdet af genanvendt plast på 15% efter 6 år og 25% efter 10 år
- Der stilles krav om at fx motorer kan afmonteres nemmere, uden at delene ødelægges, så de kan udskiftes og bruges som. Det betyder, at flere brugte reservedele, som kan bruges til reparation af eksisterende biler. Samtidig bliver det nemmere at reparere nye biler, som kommer på markedet.
- Det udvidede producentansvar for køretøjer, der bl.a. skal sikre, at producenter dækker udgifterne til behandling af udtjente køretøjer, styrkes betydeligt. Det gælder også, hvis det udtjente køretøj ender i et andet medlemsland, end der hvor det blev solgt første gang.
- Der indføres skærpelser, der bl.a. skal sikre, at udtjente køretøjer, som står til skrotning, ikke eksporteres ulovligt som brugte køretøjer til lande, hvor de ikke kan håndtere dem.
Følg pressemeddelelser fra Miljø- og Ligestillingsministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Miljø- og Ligestillingsministeriet
Miljøministeren igangsætter indsats efter ekspertvurdering af grænseværdien for nitrat i drikkevandet9.12.2025 14:05:18 CET | Pressemeddelelse
En international ekspertgruppe anbefaler, at grænseværdien for nitrat i drikkevand sænkes. Der er ingen akut sundhedsfare, og niveauerne af nitrat i drikkevandet er generelt lave, men den foreslåede grænseværdi skal styrke beskyttelsen. Miljøminister Magnus Heunicke igangsætter derfor nu en undersøgelse af, hvad der skal til for at sænke grænseværdien.
Lokal hjertestarter til havmiljøet: Seks projekter skal genskabe havnatur med stenrev, ålegræs og muslingerev9.12.2025 09:51:00 CET | Pressemeddelelse
43,5 millioner fra Havnaturfonden og Den Danske Naturfond bliver uddelt til seks lokale projekter, der skal genskabe havnatur med bedre vilkår for ålen, torsken, klyden og brakvandsgedden.
Heunicke er klar til svære forhandlinger om verdens miljøpolitik9.12.2025 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
Miljø- og ligestillingsminister Magnus Heunicke står som EU-formandskab over for historisk svære miljøforhandlinger om blandt andet kunstig intelligens, miljøkriminalitet og råstoffer ved UNEA-7 i Kenya den 11.-12. december.
Miljøminister er klar med plan for rettidige miljøgodkendelser efter kritik fra Rigsrevisionen8.12.2025 12:21:22 CET | Pressemeddelelse
Rigsrevisionen kritiserer i en ny beretning Miljø- og Ligestillingsministeriet for forvaltningen og tilsynet med særligt forurenende virksomheder. Miljøminister Magnus Heunicke tager kritikken meget alvorligt og er klar med en plan for genopretning af Miljøstyrelsens forvaltning af virksomhedsområdet.
Tre storskala-projekter for i alt 140 mio. kr. skal genskabe havnatur: Torsk, havørred og stenbider skal vende tilbage1.12.2025 08:57:43 CET | Pressemeddelelse
Aftalekredsen bag Havnaturfonden investerer 140 mio. kr. i store naturgenopretningsprojekter, der skal genskabe havbundens levesteder med stenrev, ålegræs og skaldyrsbanker. Tre konkrete signaturprojekter igangsættes i Aalborg Bugt, Knudshoved Odde og Endelave i Aarhus Bugt.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum