Det Danske Filminstitut

Gyldent år for dansk film

Del

Dansk film går ind i 2026 efter et historisk stærkt biografår. Aktuelle opgørelser fra Det Danske Filminstitut viser, at dansk film i 2025 har en markedsandel på 40 %, hvilket er den højeste andel nogensinde i et normalt biografår siden målingerne begyndte i 1980. Samtidig er der solgt 3,7 mio. billetter til danske film – det højeste niveau i et årti.

Anders Thomas Jensens 'Den sidste viking' er en af årets mest sete film i biografen.
Anders Thomas Jensens 'Den sidste viking' er en af årets mest sete film i biografen. Foto: Rolf Konow

Når året er omme, vil i alt 32 danske spillefilm have haft biografpremiere, hvilket er lige så mange som i rekordåret 2005 – det højeste antal nogensinde. Og med 3,7 mio. solgte billetter med få uger tilbage af året ligger også publikumstilstrømningen til dansk film helt i top. Det er hele 68 % flere billetter til danske film end sidste år, og det samlede billetsalg er steget 3 %. Årets stærke billetsalg skyldes ikke blot få store publikumsmagneter, men et bredt udvalg af film fordelt over hele året.

Filminstituttets direktør, Tine Fischer, glæder sig over udviklingen:

"2025 viser, hvad dansk film kan, når talent, ambition og markant kulturpolitisk opbakning til dansk film falder i hak. Den historisk høje markedsandel afspejler et publikum, der udviser både tillid og nysgerrighed over for originaliteten i de danske fortællinger, og en filmbranche, der er ved at rejse sig efter år med svære finansieringsudfordringer. Med en ambitiøs dansk filmpolitik findes der nu et fundament for at sikre dansk films position som det nationale samlingspunkt for de store fortællinger, der rammer bredt, og for de nye talenter, der udfordrer os og stiller spørgsmål. Med humor, mod og kunstnerisk risikovillighed har 2025 budt på vedkommende og nytænkende fortællinger, der har formået at appellere til biografgængere i hele landet og på tværs af alle aldersgrupper.”

Danskerne går i biografen – og vælger danske film

Med få uger tilbage af året ligger den aktuelle markedsandel for danske film på 40 %. Det er en markant stigning fra 24 % sidste år og 25 % i 2023, og langt over Sverige, hvor markedsandelen på omkring 9 %. Frankrig, som normalt har Europas højeste lokale markedsandel, ligger aktuelt på 35 %. De eneste år, hvor den danske markedsandel har været højere, var corona-årene, hvor antallet af film fra Hollywood var reduceret voldsomt.

Markedsandel for dansk film 1980-2025

Dansk%20films%20markedsandele%20mellem%201980%20og%202025

Kilde: Danmarks Statistik og FAFID

Den danske markedsandel vil dog nok ende nogle få procent lavere, når året er omme blandt andet på grund af ’Avatar 3: Fire and Ash’, der får premiere 17. december.

Årets største publikumssucceser tæller ’Ternet Ninja 3’, der trak fulde sale og cementerede filmens status som et af dansk films stærkeste familiebrands, mens ’Den sidste viking’ er Anders Thomas Jensens bedst sælgende film herhjemme til dato med mere end 700.000 solgte billetter. ’Under stjernerne på himlen’, 'Rejseholdet: Det første mord’ og ’Mørkeland’ har alle solgt over 300.000. Aktuelt er 6 ud af årets mest sete film i biografen danske.

2025 Top-10 – pr. 10. december 2025

Filmtitel

Oprindelse

Billetsalg

1

Ternet Ninja 3

DK

774.977

2

Den sidste viking

DK

702.045

3

A Minecraft Movie

US

385.595

4

Under stjernerne på himlen

DK

363.788

5

Rejseholdet: Det første mord

DK

331.434

6

Bridget Jones - vild med ham

Storbritannien

269.945

7

Pigen med nålen

DK

236.308

8

Det nye år

DK

229.063

9

Lilo & Stitch

US

220.023

10

Jurassic World: Rebirth

US

200.093

Også flere film med et umiddelbart smallere publikumspotentiale har haft et godt år ved billetlugerne. Frelle Petersens sønderjyske drama ’Hjem kære hjem’ er set af 190.000 biografgængere, mens den Oscar-nominerede ’Pigen med nålen’ blev set af mere end 236.000 danskere i biografen. At en sort-hvid, kunstnerisk ambitiøs film om et vanskeligt emne kan nå både publikum og verdens største scene, viser i sig selv Danmarks kreative styrke.

Udover spillefilmene har syv danske dokumentarfilm haft biografpremiere i 2025, og de er samlet solgt 73.500 billetter. 

Årets billetsalg for danske film i biografen

Dansk børnefilm er tilbage

Efter flere år med faldende produktion af danske børnefilm har 2025 markeret et comeback. Hvor der hver af de seneste to år kun har været tre danske børne- eller ungdomsfilm, fik hele 11 titler premiere i 2025 – det højeste antal siden 2009.

Antal danske premiere til børn og unge

Antallet%20af%20b%F8rne-%20og%20ungefilm%20fordelt%20per%20%E5r%202010-2025

Kilde: Det Danske Filminstitut

Det store udbud kan ses på billetsalget. De danske børnefilm solgte tilsammen 1,2 mio. billetter, hvilket gør 2025 til det stærkeste børnefilmsår siden 2018 og et af de mest publikumsstærke i nyere tid.

Årets titler til børn og unge spænder bredt i både genre, tone og alder.

  • ’Børnene fra Sølvgade 2 – Tager kampen op’
  • ’Fremmed’
  • ’Glasskår’
  • ’Honey’
  • ’Lotte & Totte – Min første ven’
  • ’Mugge & Super Happy’
  • ’Mira’ (biografaktuel)
  • ’Sauna’
  • ’Se gennem Aske’
  • ’Smukkere’
  • ’Ternet Ninja 3’

Flere af filmene har samtidig fået international anerkendelse. ’Honey’, ’Lotte & Totte’, ’Børnene fra Sølvgade’ og ’Mira’ er blevet vist blandt andet i Berlin filmfestivalens internationale børnefilmsektion og på verdens førende børnefilmfestivaler som Cinekid i Amsterdam og Giffoni Film Festival i Italien.

Dermed er dansk børnefilm tilbage – med ambitioner, bredde og gennemslagskraft – for både børn i Danmark og i udlandet.

De stærke tendenser fortsætter ind i 2026. Allerede i begyndelsen af året får to nye danske familiefilm premiere: ’Krølle Bølle’ og ’Da Mumbo Jumbo blev kæmpestor’.

Tine Fischer siger:

”Børn og unge er én af de vigtigste målgrupper for dansk film i disse år. Vi har hen over de seneste år set et fald i billetsalget til danske børne- og ungdomsfilm. Det skal vi gøre noget ved. Vi har derfor, sammen med Kulturministeriet og branchen, igangsat en ambitiøs strategi. I år når vi op på 1,2 mio. solgte billetter til børn og unge, og det viser os, at de lange fortællinger både kan underholde, samle og skabe fordybelsesrum. Børn og unge vil gerne fantasifulde og magiske fortællinger, som reflekterer nogle af de mange spørgsmål, som vores samtid rummer. Her har dansk film og biografen et særligt ansvar og et særligt mulighedsrum.”

Fakta: Dansk film 2025

  • 40 % markedsandel – højeste måling i et normalt produktionsår siden 1980
  • 3,7 mio. solgte billetter – bedste år siden 2015
  • 32 danske spillefilm med premiere – det højeste antal nogensinde – sammen med 2005.
  • 1,2 mio. billetter til danske børne- og ungdomsfilm

Nøgleord

Kontakter

Links

Om Det Danske Filminstitut

Det Danske Filminstitut er en kulturinstitution under Kulturministeriet. Vores mål er at skabe de bedst mulige vilkår for, at dansk film, spil og billedbårne fortællinger kan udgøre en bærende kulturfaktor med høj kunstnerisk kvalitet og kulturel værdi, og at fastholde dansk films stærke position i både ind- og udland.

Følg pressemeddelelser fra Det Danske Filminstitut

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Det Danske Filminstitut

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye