Nyt initiativ vil bygge bro mellem den moderne rejsende og de nære naturoplevelser
Nye naturinteresserede målgrupper vokser frem – og de ønsker at rejse bæredygtigt og bekvemmeligt. Det åbner nye muligheder for at løfte de nære naturoplevelser og udvikle attraktive tilbud af internationalt format. Med projektet ’The Great Nearby’ skal potentialet forløses.

Ofte forbinder vi storslåede naturoplevelser med fjerne, utilgængelige egne, der kræver lang tids planlægning og rejse. Men hvad nu, hvis de enestående øjeblikke findes lige rundt om hjørnet?
Efterspørgslen på særlige naturoplevelser, der er både tilgængelige og bæredygtige, stiger, og potentialet i Danmarks unikke kystlandskaber, vidtstrakte nationalparker og skjulte naturperler er enormt. Men for at de kan blive til mere end tilfældige opdagelser, kræver det en bevidst indsats. Oplevelserne skal formidles, så de vækker nysgerrighed, og de skal faciliteres, så det er nemt og overskueligt at gå til.
Med projektet ’The Great Nearby – Nye veje for dansk outdoorturisme’ vil Dansk Kyst- og Naturturisme sammen med en række partnere forløse potentialet i Danmarks nære naturoplevelser ved at bygge bro mellem den moderne outdoorgæst og landets mange fantastiske landskaber. Det skal ske med et stærkt fokus på bæredygtighed, regenerative oplevelser og teknologiske løsninger, så Danmark er på forkant med trends og efterspørgsler og forbliver markedsrelevant på internationale vilkår.
”Vi ser en markant forandring i måden, vi bruger naturen på, i disse år. Nye målgrupper kommer til, og der er en stigende forventning til, at ferier kan afholdes med respekt for både naturen og lokalsamfundet. Det er en udvikling, der har været undervejs længe, men som for alvor tager fart nu. Den voksende interesse for unikke naturoplevelser rummer en fantastisk mulighed for at løfte potentialet i Danmarks særlige landskaber, som fx de danske national- og geoparker,” fortæller Jens Hausted, direktør i Dansk Kyst- og Naturturisme.
Projektet, der er støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, har sit afsæt i den nationale handlingsplan for outdoorturisme ’Varige indtryk, grønne aftryk’ og bygger videre på erfaringer med turismeinnovation, bl.a. fra projektet Hub for Innovation in Tourism, Dansk Kyst- og Naturturismes arbejde med strategisk-fysiske udviklingsplaner i naturområder samt med udvikling af rekreativ infrastruktur – blandt andet Danmarks rekreative cykelnet.
Nye målgrupper åbner nye muligheder
Udover at efterspørge bæredygtige rejser, så søger de nye målgrupper i naturen også en højere grad af bekvemmelighed og en stærk, unik fortælling, der både giver dem en god oplevelse, og samtidig et nyt syn på dem selv. Det kan fx være oplevelser, der tester fysiske grænser eller giver rum for indre ro og refleksion. Og de betaler gerne ekstra for, at de ikke selv skal håndtere det besværlige. Hvis deres behov skal mødes, så de kan få glæde af naturens fulde potentiale, kræver det de rette faciliteter, mere information, bedre digital tilgængelighed og en stærkere kobling mellem natur og kommercielle oplevelser.
Der ligger et stort potentiale i at styrke samarbejdet på tværs af turismeaktører og teknologileverandører, som kan forløse en mere sammenhængende og kvalitetspræget gæsteoplevelse. Et stærkere samarbejde og teknologiske løsninger skal gøre det lettere at guide, informere og engagere gæster i naturen – fx via digitale platforme, intelligente faciliteter eller booking- og navigationsværktøjer.
Projektet vil derfor teste og implementere løsninger, hvor innovation og teknologi bidrager til at facilitere naturoplevelser, optimere gæsteoplevelsen og skabe nye forretningsmodeller. Det skal styrke koblingen mellem natur, teknologi og innovative samarbejder med det formål at løfte oplevelserne.
”Det er et ambitiøst projekt, der griber nogle stærke tendenser og udviklingsmuligheder inden for kyst- og naturturismen. Målet er at formidle vores nære natur til de nye målgrupper, så Danmark fortsat kan være et attraktivt rejsemål for danske såvel som internationale outdoorgæster,” siger Jens Hausted.
I projektet skal der også arbejdes med, hvordan regenerative oplevelser og tilbud kan være en yderligere konkurrenceparameter for at tiltrække nye målgrupper. I samarbejde med Upstream Partners skal der bl.a. findes regenerative frontløbere, hvis erfaringer kan skaleres og deles.
”Vi ønsker med vores deltagelse i projektet at være med til at understøtte, at turismen kan være en drivkraft for regenerativ udvikling – og altså aktivt give tilbage til naturen og lokalsamfundene. Når gæsterne oplever, at turismeaktøren tager ansvar, beskytter naturen og giver tilbage til lokalsamfundet, så skaber det værdi og loyalitet – og det er netop der, turismen bliver regenerativ,” siger Jens Böhme, direktør hos Upstream Partners.
Projektet gennemføres derudover i samarbejde med VisitDenmark, Destination Fyn, Destination Fjordlandet, VisitNordvestkysten, Destination Vadehavskysten, VisitNordsjælland, Destination Sønderjylland, Destination Vesterhavet, VisitAarhus, Destination Trekantområdet og Kommunernes Landsforening.
Fakta om projektet
- ’The Great Nearby – Nye veje for dansk outdoorturisme’ er søsat af Dansk Kyst- og Naturturisme og løber fra oktober 2025 til udgangen af 2027
- Projektet er støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse med ca. 2,8 mio. kr. og har et samlet budget på ca. 5,6 mio. kr.
- Projektet tæller en lang række samarbejdspartnere herunder Upstream Partners, VisitDenmark, Destination Fyn, Destination Fjordlandet, VisitNordvestkysten, Destination Vadehavskysten, VisitNordsjælland, Destination Sønderjylland, Destination Vesterhavet, VisitAarhus, Destination Trekantområdet og Kommunernes Landsforening.
Nøgleord
Kontakter
Jens HaustedDirektør
Tlf:+45 2332 9009jha@kystognaturturisme.dkBilleder

Følg pressemeddelelser fra Dansk Kyst- og Naturturisme
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dansk Kyst- og Naturturisme
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum