Sådan kan lærere og skoleledere styrke trivslen
Forskere fra Aalborg Universitet har på baggrund af et samarbejde med lærere udviklet et samlende værktøj, som kan hjælpe lærere og skoleledere til at arbejde med trivsel på skolerne.

Fællesskaber – faglige som sociale - i skolen er ikke længere en selvfølge. Tidligere bandt klassefællesskabet, pauserne og aktiviteterne omkring undervisningen eleverne sammen. I dag orienterer mange unge sig mod de selvvalgte fællesskaber i og udenfor skolen – og det udfordrer skolens måde at fungere på, både fagligt og socialt.
Samtidig har elevernes forventninger til skolen ændret sig. De efterlyser oplevelser af betydningsfuldhed – især i mødet med lærerne. Det stiller nye krav til lærerrollen og til skolens evne til at skabe tryghed og tilhør.
Stort flertal oplever, at trivslen er under pres
En ny undersøgelse fra Center for Ungdomsforskning (CeFU) kommer med tal på, at trivslen er under pres. 75 procent af underviserne og 91 procent af lederne erklærer sig helt eller delvist enige i, at en stadig større gruppe elever kæmper med trivslen. Derudover er 89 procent af underviserne og 91 procent af lederne enige i, at trivselsproblemer påvirker elevernes deltagelse – både i undervisningen og i skolens bredere aktiviteter.
Undersøgelsen bygger på fire års omfattende arbejde med ungdomsuddannelser over hele landet – primært gymnasier – og omfatter spørgeskemaundersøgelser, interviews, observationer og udviklingsprojekter, herunder halvandet års udviklingsarbejde på 14 ungdomsuddannelser sammen med 70 lærere.
Trivslen kan øges ved at arbejde systematisk med den, viser undersøgelsen.
“Trivsel opstår ikke af sig selv. Den skal skabes aktivt – og paradoksalt nok ikke ved at rette fokus på elevernes trivsel – men ved at arbejde systematisk med en række greb, som vi har fundet og som kredser om relationer, rammer og rutiner, der giver eleverne mulighed for at høre til og trives – og skolen muligheder for at arbejde meningsfuldt med at bedrive skole,” siger professor og forskningsleder Noemi Katznelson fra CeFU. Hun er en af forskerne bag undersøgelsen.
Konkrete greb, som lærere og ledere kan bruge
Undersøgelsen præsenterer en model med konkrete greb, som lærere og ledere kan bruge – fra elevinddragelse og lærerrelationer til skolekultur og organisering. Den viser, hvordan trivsel hænger sammen med fire centrale dimensioner: mestring, tryghed, betydningsfuldhed og tilhør.
Forskningen peger på, at noget af det, der fungerer i praksis, er f.eks. når der skabes autoritet gennem relationer. Det vil sige, at når lærere bygger faglige og sociale relationer og forbindelser til eleverne, så styrkes deres autoritet.
”Det handler om at være fagligt tydelig og samtidig nærværende. Men balancen er svær – for tæt kontakt kan blive grænseløs, og for stor distance kan svække tilliden. Trivsel opstår, når elever oplever både retning og relation,” siger Noemi Katznelson.
Et andet eksempel er at koble trivsel til selve undervisningen:
“Elever forbinder trivsel med undervisningen – ikke med særlige aktiviteter. Læreren kan styrke trivsel ved at skabe tydelige rammer, varieret undervisning og et fagligt og socialt rum, hvor eleverne oplever, at de kan være trygge, hører til og kan lykkes,” siger Noemi Katznelson.
Modellen er udviklet som et refleksionsværktøj, der kan bruges på teammøder, pædagogiske dage eller i ledelsens strategiske arbejde. Den hjælper med at stille de rigtige spørgsmål: Hvordan hænger vores praksis sammen? Hvor er der friktion? Og hvordan kan vi skabe bedre sammenhæng mellem det, vi gør, og det, vi gerne vil lykkes med?
“Når fællesskaberne ikke længere bærer sig selv, må skolen tage ansvar for at skabe dem. Og vi mener refleksionsværktøjet kan sætte gang i det nødvendige fælles trivselsarbejde,” siger Noemi Katznelson.
Fem greb lærere kan bruge til at styrke trivsel
1. Støt – og slip igen
→ Giv eleverne tryghed ved skolestart og i overgange. Slip gradvist, så de får ansvar og selvstændighed.
2. Lyt og inddrag eleverne
→ Spørg løbende til elevernes oplevelser og brug deres input i undervisning og fællesskab. Det styrker følelsen af betydning og tilhør.
3. Kobl trivsel til undervisning
→ Trivsel handler også om faglighed. Når undervisningen giver mening og eleverne føler, de lykkes, styrkes både engagement og tryghed.
4. Skab relationer med autoritet
→ Eleverne lærer bedst, når de føler sig set og respekteret. Autoritet bygger på både faglighed og nærvær – men skal balanceres professionelt.
5. Brug rutiner og ritualer
→ Genkendelige rytmer i hverdagen skaber ro og tryghed. Justér dem løbende, så de giver mening for eleverne.
Fakta om undersøgelsen
Samlet set bygger undersøgelsen på følgende datamateriale:
- Interessetilkendegivelser fra 61 ungdomsuddannelser, der har beskrevet lokale trivselsforståelser, udfordringer og idéer til trivselsarbejde.
- Halvandet års udviklingsarbejde på 14 ungdomsuddannelser sammen med 70 lærere.
- Spørgeskemaundersøgelser gennemført blandt:
- 1.116 elever på 14 ungdomsuddannelser,
- 433 lærere på 20 ungdomsuddannelser,
- 58 ledere på 20 ungdomsuddannelser. - 13 gruppeinterviews med i alt 78 elever fra 11 ungdomsuddannelser.
- 12 kvalitative interviews med 29 lærere/undervisere på ni ungdomsuddannelser.
- 12 observationsbesøg på ni ungdomsuddannelser.
- Tre workshops med i alt 60 elever fra tre forskellige ungdomsuddannelser.
Bogen: Trivselsarbejde mellem skole og ungdomsliv – om at forstå og arbejde med trivsel som en del af skolens praksis
Udkom 27. november 2025. Læs om den på forlagets hjemmeside.
Forfattere og forskerne bag undersøgelsen:
Noemi Katznelson, Maria Bruselius-Jensen, Ida Andrea Nilsson, Lika da Cruz og Søren Christian Krogh, Center for Ungdomsforskning (CeFU), Aalborg Universitet.
Kontakter
Noemi KatznelsonProfessor og leder af Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet
Tlf:99403433Tlf:2068 6680nka@ikl.aau.dkCharlotte Tybjerg SørensenJournalist og presserådgiver, AAU Kommunikation og Public Affairs, Aalborg Universitet
Tlf:93562069ceso@adm.aau.dkFølg pressemeddelelser fra Aalborg Universitet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aalborg Universitet
Nye droner fra Esbjerg skal beskytte Danmark mod hybride trusler2.12.2025 10:28:34 CET | Pressemeddelelse
To nye forskningsprojekter på Aalborg Universitet i Esbjerg skal med avancerede droner beskytte Danmarks kritiske infrastruktur til havs. Lokal offshore-leverandør ser store muligheder for vækst i lyset af den aktuelle geopolitiske situation.
AAU bygger miniudgave af fremtidens energisystem25.11.2025 10:53:27 CET | Pressemeddelelse
Aalborg Universitet etablerer med støtte fra Novo Nordisk Fonden en ny platform for undervisning og forskning i fremtidens energisystemer. Med over 50 mio. kr. i ryggen bliver ENERGY-HUB et flagskibsprojekt for tværfaglig læring, teknologisk udvikling og samfundsengagement.
AAU finder ny prodekan på professionshøjskolen UCN24.11.2025 12:00:00 CET | Pressemeddelelse
Gammel kending bliver ny prodekan for uddannelse på Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet ENGINEERING ved Aalborg Universitet.
Sådan kan ældrereformen blive en succes24.11.2025 11:04:17 CET | Pressemeddelelse
Læringsledelse er svaret på fremtidens krav til kvalitet og trivsel i ældreplejen. To forskere fra Institut for Kultur og Læring har undersøgt, hvordan ledere i ældreplejen kan navigere i komplekse forandringer. Resultaterne kan læses i en ny bog "Læringsledelse i fremtidens ældrepleje".
Kampen mod havet – dengang og nu13.11.2025 10:28:20 CET | Pressemeddelelse
Ny bog om gennembruddet af Limfjorden og livet for menneskene på Limfjordstangen fortæller om, hvordan man var nødt til at tilpasse sig naturen. Noget, der også er aktuelt i dag.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum