Story House Egmont

Story House Egmont indklager DAO for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

Del

Story House Egmont indklager distributionsselskabet DAO for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen for at få vurderet, om DAO misbruger sin dominerende markedsposition til at opkræve urimelige priser. Det er en reaktion på, at DAO har varslet Story House Egmont en samlet prisstigning på knap 40 procent fra 2026 på distributionen af blade, efter at DAO opnår de facto monopol. 

Fra årsskiftet stopper PostNord med omdeling af brev- og magasinforsendelser, og DAO overtager dermed al landsdækkende mediedistribution. I den forbindelse har DAO varslet massive prisstigninger fra 1. januar 2026, som vil ramme Story House Egmont hårdt.

”Det er meget voldsomme prisstigninger, vi ser ind i fra årsskiftet. DAO hæver samlet set priserne med knap 40 procent, mens nogle titler bliver ramt af prisstigninger på helt op mod 370 procent. I vores øjne er der absolut intet i distributionen eller det omkringliggende samfund, som berettiger sådanne prisstigninger. Derfor har vi valgt at indklage DAO for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen for at få vurderet, om prisstigningen er rimelig i lyset af, at DAO har opnået de facto monopol på mediedistribution – og om der er tale om misbrug af den dominerende stilling i markedet,” siger Frank Vilstrup, direktør for Consumer Magazines i Story House Egmont. 

DAOs nye priser er markant højere end de priser, som Story House Egmont betaler for bladdistribution i Sverige og Norge, og de kan få store konsekvenser for de danske magasiner og ugeblade, herunder børneblade. Story House Egmont vurderer, at prisstigningerne kan gøre det særdeles vanskeligt for nogle titler at blive ved med at udkomme, og det vil påvirke mediemangfoldigheden. 

”Vores magasiner og ugeblade spiller en vigtig rolle i samfundet, da vi når ud til danskere i hele landet, som ikke abonnerer på andre publicistiske medier og aviser, ligesom vores børneblade er med til at stimulere læselyst hos børn. Stigningen i distributionspriserne vil medføre en meget stor risiko for, at ugeblade og magasiner falder som dominobrikker. Det vil gå ud over de mange danskere, i alle aldre og fra alle samfundslag, der hver uge nyder godt af originalt produceret dansk indhold, som bidrager med indsigt, underholdning og sammenhængskraft. Blot for at sætte tingene i relief, så overstiger prisstigningen fra DAO hele det beløb, vi modtager i magasinstøtte i 2025. Det har næppe været politikernes intention med magasinpuljen, som netop skulle støtte op om magasiner og ugeblade,” siger Frank Vilstrup.

Om Story House Egmont

Story House Egmont er en del af mediekoncernen Egmont og udgiver magasiner og ugeblade i 24 lande. I Danmark står Story House Egmont bag nogle af de mest kendte og populære publicistiske magasiner som Euroman, ALT for damerne, Hjemmet, Eurowoman, Gastro og RUM. Desuden har Story House Egmont en portefølje af børneblade som Anders And, Basserne, Wendy, Avengers m.fl. Hele Egmont er en fond, hvor overskuddet går til at udvikle medieforretninger og støtte børn og unge i svære livsvilkår i at skabe et godt liv. 

Kontakter

Billeder

Magasiner fra Story House Egmont
Magasiner fra Story House Egmont
Foto: Klaus Rudbæk
Download
Frank Vilstrup, direktør for Consumer Magazines i Story Houe Egmont
Frank Vilstrup, direktør for Consumer Magazines i Story Houe Egmont
Foto: Klaus Rudbæk
Download

Følg pressemeddelelser fra Story House Egmont

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Story House Egmont

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye