Story House Egmont indklager DAO for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Story House Egmont indklager distributionsselskabet DAO for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen for at få vurderet, om DAO misbruger sin dominerende markedsposition til at opkræve urimelige priser. Det er en reaktion på, at DAO har varslet Story House Egmont en samlet prisstigning på knap 40 procent fra 2026 på distributionen af blade, efter at DAO opnår de facto monopol.

Fra årsskiftet stopper PostNord med omdeling af brev- og magasinforsendelser, og DAO overtager dermed al landsdækkende mediedistribution. I den forbindelse har DAO varslet massive prisstigninger fra 1. januar 2026, som vil ramme Story House Egmont hårdt.
”Det er meget voldsomme prisstigninger, vi ser ind i fra årsskiftet. DAO hæver samlet set priserne med knap 40 procent, mens nogle titler bliver ramt af prisstigninger på helt op mod 370 procent. I vores øjne er der absolut intet i distributionen eller det omkringliggende samfund, som berettiger sådanne prisstigninger. Derfor har vi valgt at indklage DAO for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen for at få vurderet, om prisstigningen er rimelig i lyset af, at DAO har opnået de facto monopol på mediedistribution – og om der er tale om misbrug af den dominerende stilling i markedet,” siger Frank Vilstrup, direktør for Consumer Magazines i Story House Egmont.
DAOs nye priser er markant højere end de priser, som Story House Egmont betaler for bladdistribution i Sverige og Norge, og de kan få store konsekvenser for de danske magasiner og ugeblade, herunder børneblade. Story House Egmont vurderer, at prisstigningerne kan gøre det særdeles vanskeligt for nogle titler at blive ved med at udkomme, og det vil påvirke mediemangfoldigheden.
”Vores magasiner og ugeblade spiller en vigtig rolle i samfundet, da vi når ud til danskere i hele landet, som ikke abonnerer på andre publicistiske medier og aviser, ligesom vores børneblade er med til at stimulere læselyst hos børn. Stigningen i distributionspriserne vil medføre en meget stor risiko for, at ugeblade og magasiner falder som dominobrikker. Det vil gå ud over de mange danskere, i alle aldre og fra alle samfundslag, der hver uge nyder godt af originalt produceret dansk indhold, som bidrager med indsigt, underholdning og sammenhængskraft. Blot for at sætte tingene i relief, så overstiger prisstigningen fra DAO hele det beløb, vi modtager i magasinstøtte i 2025. Det har næppe været politikernes intention med magasinpuljen, som netop skulle støtte op om magasiner og ugeblade,” siger Frank Vilstrup.
Om Story House Egmont
Story House Egmont er en del af mediekoncernen Egmont og udgiver magasiner og ugeblade i 24 lande. I Danmark står Story House Egmont bag nogle af de mest kendte og populære publicistiske magasiner som Euroman, ALT for damerne, Hjemmet, Eurowoman, Gastro og RUM. Desuden har Story House Egmont en portefølje af børneblade som Anders And, Basserne, Wendy, Avengers m.fl. Hele Egmont er en fond, hvor overskuddet går til at udvikle medieforretninger og støtte børn og unge i svære livsvilkår i at skabe et godt liv.
Kontakter
Jesper EisingPressechef, Egmont
Tlf:+45 29 60 30 19jesper.eising@egmont.comBilleder
Følg pressemeddelelser fra Story House Egmont
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Story House Egmont
ALT for damerne skal have ny chefredaktør3.11.2025 12:34:09 CET | Pressemeddelelse
Rikke Dal Støttrup, ALT for damernes chefredaktør, er i dag blevet præsenteret som ny presse- og kommunikationschef for Politikens Forlag. Det betyder, at Danmarks største ugeblad for kvinder nu skal have ny chef.
Ny mediestøtteordning bør anerkende magasiners brede publicistiske rolle29.10.2025 14:27:09 CET | Pressemeddelelse
Story House Egmont hilser generelt en modernisering af mediestøtten velkommen. Det er nødvendigt med en mediestøttemodel, som matcher medieudviklingen og i større grad sidestiller publicistiske medier.
Dansk bureau opnår prestigefyldt HubSpot Elite-status22.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Helion B2B er blevet såkaldt HubSpot Elite Partner. Det er første gang, at et dansk bureau kommer helt til tops hos HubSpot, som er en af verdens største og førende CRM-løsninger.
Tøj af secondhand uldtæpper indbringer Frauen ALT for damernes Guldknap 202513.9.2025 20:10:00 CEST | Pressemeddelelse
Gennem 40 år har ALT for damerne fejret dansk mode med den prestigefyldte designpris Guldknappen. I år går prisen til brandet Frauen, der hyldes for at producere mode på en ny og mere bæredygtig måde.
ALT for damerne hylder en kvinde, der inspirerer til handling gennem sit eget mod13.9.2025 19:41:07 CEST | Pressemeddelelse
ALT for damernes Søstersindpris 2025 går til forfatter og podcastvært Mellissa Hussein, fordi hun med mod og ukuelig vilje retter lyset mod de kvinder, der sjældent ses. Prisen blev overrakt ved kvindebladets store prisfest i Operaen i København lørdag.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum

