Cyklistforbundet

Vi skal bygge meget mere cykelvenligt

Del

Cyklen bliver for ofte glemt, når der udvikles by- og stationsområder - ikke mindst uden for de store byer. En ny undersøgelse fra Cyklistforbundet viser, hvordan vi skaber by- og stationsområder, der får flere til at cykle mere. Resultaterne kan nu bruges af byplanlæggere og politikere.

Børn cykler til skole i Børkop
Børn cykler til skole i Børkop Foto: Jens Hasse

Har du kort vej til supermarkedet og direkte cykelforbindelser ind til byen, så er der større chance for, at du vælger cyklen frem for bilen. Cyklistforbundet har undersøgt 34 byudviklingsområder og 117 stationsområder, og for ofte er der ikke planlagt sådan, at flere vil cykle.

”Ud fra vores undersøgelse kan vi se, at mange nyopførte villakvarterer ikke er planlagt cykelvenligt nok. Derfor vælger mange at køre bil. Hvis man fra starten havde planlagt fx et nyt villakvarter cykelvenligt både internt i området og med gode forbindelser til bymidten, ville flere cykle. Når vi ved, hvor sundt det er at cykle, og at samfundet sparer 8,39 kroner for hver kilometer, der cykles i stedet for at blive kørt i bil, giver det god mening at bygge cykelvenligt,” siger projektleder og byplanlægger i Cyklistforbundet, Emil Maj Christensen.

Med undersøgelsen følger et katalog af løsninger og anbefalinger for planlæggere og politikere, som ønsker cykelvenlige by- og stationsområder, der får flere til at vælge cyklen. Nye byområder i byer så forskellige som Aalborg, Viborg, Børkop, Aarhus, Middelfart, Roskilde og København har haft besøg af Cyklistforbundet, og er en del af undersøgelsen.

Stor plads til forbedring

Cyklistforbundet peger fx på direkte og gnidningsfri forbindelser til bycentrum, placering af nye kvarterer tæt ved by og indkøb samt korte afstande til hverdagsdestinationer, som noget, der vil gøre en markant forskel.

”Vi har udarbejdet et katalog af løsninger, som vi ved virker. Vi håber, at politikere og planlæggere tager det til sig og lave et 360-graders eftersyn af kommunens nuværende strategier og politikker – der er plads til forbedring. Det skal være rart, bekvemt og nemt at vælge cyklen – ellers vinder bilen med sin lænestol i opvarmet kabine,” siger Emil Maj Christensen.

Cyklistforbundets direktør, Kenneth Øhrberg Krag, advarer om, at Danmark kan blive delt i to: et bil-Danmark og et cykel-Danmark.

“Hvis vi for alvor skal kunne kalde os et cykelland, skal vi have alle dele af landet med. Vi er nødt til at interessere os for, hvordan vi får flere til at cykle i de mange nye boligområder, der skyder op over hele landet. Vi må ikke ende i en situation, hvor vi har cyklister i storbyerne og bilister i provinsen. Danmark skal være et cykelland for alle,” siger direktør i Cyklistforbundet, Kenneth Øhrberg Krag.

Dansk Byplanlaboratorium, der arbejder for at skabe gode byer og landskaber, der fremmer livskvalitet, har bidraget til undersøgelsen og håber, at anbefalingerne kan inspirere det arbejde, kommunerne har med planstrategier, klimaplaner, mobilitetsplaner og de mange nye lokalplaner, der er på vej.

"Der er masser af konkret inspiration i anbefalingerne, som bygger oven på den viden, kommunerne allerede har om at få mennesker til at cykle og gå mere. Og det særlige her er, at der nu også er viden, der understøtter god planlægning i parcelhusområder og tæt/lav-kvarterer. Mange af anbefalingerne handler om at skabe blandede bydele, så hverdagens gøremål kan klares inden for 15 minutters transport fra ens bopæl uden brug af bil. Det skaber livskvalitet og trygge by- og boligområder," siger direktør i Dansk Byplanlaboratorium, Tina Saaby.

Undersøgelse og katalog af løsninger og anbefalinger ligger på www.cyklistforbundet.dk/cykelvenligby

FAKTA:
45 anbefalinger til cykelvenlige byområder og stationer

  • Cyklistforbundet har med økonomisk støtte fra Vejdirektoratets Cykelpulje undersøgt både nye byområder med lav, mellem og høj bebyggelsestæthed og en række danske stationer. Med undersøgelsen følger 24 anbefalinger for cykelvenlige byområder (fra villakvarter til storby) og 21 anbefalinger til cykelvenlige stationer (fra provins til hovedbanegård)

  • Anbefalingerne handler bl.a. om at lægge dagligvarebutikker tæt på station og boliger. Så vælger flere cykel og tog, fordi cyklen bliver en naturlig del af rejsen til og fra stationen

  • Anbefalingerne peger også på god og tilstrækkelig cykelparkering samt cykelvenlige adgangsforhold til perronerne – fx slisker, ramper og elevatorer. Det gør det let at tage cyklen med på toget og skifte mellem perronerne.

Cyklistforbundet har undersøgt udvalgte nye bykvarterer og stationsområder i følgende byer:


Byudvikling

  • Aalborg
  • Randers
  • Viborg
  • Aarhus inkl. forstæder og satellitbyer
  • Silkeborg
  • Horsens
  • Vejle
  • Kolding
  • Middelfart
  • Børkop
  • Odense
  • Roskilde
  • København inkl. forstæder

Stationsområder

117 af de største danske stationer samt nærområder er undersøgt

Særregistreringer og besøg i

    • Skanderborg
    • Horsens
    • Tommerup
    • Middelfart
    • Tølløse
    • Hvalsø
    • Lejre
    • Roskilde
    • Trekroner
    • Kokkedal
    • Samt yderligere 26 i Hovedstadsområdet

Se alle anbefalinger på www.cyklistforbundet.dk/cykelvenligby.

Nøgleord

Kontakter

Følg pressemeddelelser fra Cyklistforbundet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Cyklistforbundet

Brugte cykler skal skabe fællesskaber og trivsel for asylansøgere5.11.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

Mange asylsøgere lever med et behov for meningsfulde fællesskaber og for at kunne bevæge sig til aktiviteter i lokalområdet. Med en donation på 3,5 mio. kr. fra LB Foreningen vil Cyklistforbundet nu i samarbejde med Røde Kors indsamle brugte cykler og give dem videre. På to asylcentre etablerer de frivilligt drevne cykelværksteder, hvor cyklerne sættes i stand, inden de doneres til asylsøgere.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye