Hver femte danske familievirksomhed oplever fald i omsætningen

Del

Flere danske familievirksomheder oplever fald i omsætningen og øget kompleksitet, men de fastholder optimismen og investerer strategisk i fremtiden. Det viser PwC’s Family Business Survey 2025.

Karina Hejlesen Jensen
Karina Hejlesen Jensen

PwC’s Family Business Survey 2025 viser, at næsten hver femte (18 %) danske familievirksomhed har nedgang i omsætningen i det seneste regnskabsår. Det er mere end 3 gange så mange som i 2018, hvor kun 5 % havde et fald i omsætningen. Lidt over halvdelen af virksomhederne (52 %) har omsætningsvækst i det seneste regnskabsår.  

"Vores undersøgelse viser, at flere danske familievirksomheder end tidligere oplever, at omsætningen er under pres. Det hænger sammen med en generelt lavere vækst i den globale økonomi samt den stigende geopolitiske usikkerhed, som skaber uforudsigelighed i markederne og øger presset på virksomhedernes konkurrenceevne,”
udtaler Karina Hejlesen Jensen, markedsdirektør og leder af Family Business & Family Office i PwC Danmark. 

De danske familievirksomheder peger på den økonomiske usikkerhed (48 % svarer dette) og geopolitiske risici (36 % svarer dette) som to af de globale megatrends, der har haft størst indflydelse på den forretningsmæssige udvikling det seneste år.  

“Det understreger, at familievirksomhederne navigerer i en kompleks og omskiftelig verden, hvor forskellige faktorer påvirker både beslutninger og fremtidige planer. Den økonomiske usikkerhed og geopolitiske risci gør det vanskeligere for familievirksomhederne at planlægge fremad, fordi de har mindre visibilitet i markedet,uddyber Karina Hejlesen Jensen 

Foruden økonomisk usikkerhed og geopolitiske risici, er virksomhederne også særligt påvirket af klimaforandringer og teknologisk innovation, herunder AI.  
 
Fastholder langsigtet perspektiv og tro på fremtiden 
PwC’s Family Business Survey 2025 viser samtidig, at 71 % af de danske familievirksomheder forventer positiv udvikling i virksomhedens vækst de kommende to år. Det danske billede flugter godt med de globale tendenser, hvor 73 % forventer vækst i de kommende to år.  
 
“Det er et klart tegn på, at familievirksomhederne fastholder deres langsigtede perspektiv og tro på fremtidig vækst. Det afspejler, at familievirksomhederne har en tillid til, at de formår at navigere gennem usikre tider, hvor vi oplever, at de har fokus på stabilitet, ansvarlighed og langsigtet værdiskabelse,” fortæller Karina Hejlesen Jensen.  
 
Kapitalanvendelse med fokus på kerneforretningen 
Ifølge undersøgelsen prioriterer de danske familievirksomheder investeringer, der styrker deres kerneforretning. Hele 70 % angiver, at de fokuserer på at udvide den eksisterende forretning, mens 36 % investerer i nye markeder og brancher. Samtidig ser 32 % digital transformation og AI som en strategisk mulighed for fremtidig vækst.  
 
“Det viser, at familievirksomhederne balancerer deres investeringer mellem det velkendte og det nye. Der investeres både i interne kompetencer og lederskab, bæredygtige initiativer og i nye ventures som startups og joint ventures. Det afspejler en vilje til at udvikle sig uden at miste forbindelsen til virksomhedens oprindelige formål og værdier,” fortæller Karina Hejlesen Jensen. 
 
Generationsskifte kræver strategisk planlægning 
PwC’s Family Business Survey 2025 understreger, at virksomhedens videreførelse på tværs af generationer fortsat et af de mest komplekse områder for familievirksomheder. 45 % af danske familievirksomheder peger på planlægning af generationsskifte som en udfordring på niveau med markeds- og konkurrencepres. Regulering og compliance nævnes af 39 %, hvilket understreger behovet for struktureret governance. 

“En vigtig del af et succesfuldt generationsskifte handler om at forberede næste generation til at overtage ejerskabet, og i den forbindelse er familievirksomhedernes største udfordring behovet for specialiserede kompetencer og uddannelse,” udtaler Karina Hejlesen Jensen og henviser til, at 77 % af de danske familievirksomheder angiver dette, hvilket er markant højere end det globale gennemsnit på 56 %. 

Om undersøgelsen 
PwC’s Family Business Survey er en international markedsundersøgelse af familieejede virksomheder. Formålet med undersøgelsen er at få indsigt i, hvordan ledere af familieejede virksomheder opfatter deres virksomhed og det forretningsmæssige miljø. Undersøgelsen bygger på 1.325 interviews med familievirksomheder i over 60 lande, heraf 44 danske virksomheder. Se mere her: https://www.pwc.dk/da/publikationer/family-business-survey.html

Om PwC

I PwC arbejder vi for at styrke tilliden i samfundet og finde løsninger på væsentlige problemstillinger. Vi er en del af et globalt netværk med over 364.000 medarbejdere og partnere i 136 lande. Med teknologi og dybe kompetencer inden for revision, skat og rådgivning er vi engagerede i at levere kvalitet og skabe værdi for vores kunder og samfundet. Succes skaber vi sammen …

Følg pressemeddelelser fra PwC

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra PwC

KV25: Erhvervsledere efterlyser bedre forståelse for erhvervslivets største udfordringer18.11.2025 08:31:08 CET | Pressemeddelelse

Knap halvdelen af danske erhvervsledere mener, at kommunalpolitikerne mangler forståelse for og kendskab til erhvervslivets største udfordringer, herunder administrative byrder. De efterlyser desuden hurtigere sagsgange og et stærkere fællesskab, som de er klar til at bidrage til. Det viser en ny pulsmåling fra PwC om erhvervslivets største politiske prioriteter og ønsker op til kommunalvalget.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye