Pantlastbiler på el: Nyt stort skridt mod et CO2-neutralt pant- og retursystem i Danmark
Fra næste år skal endnu flere flasker og dåser indsamles i eldrevne lastbiler, efter forbrugerne har pantet dem i pantautomaten. Det stiller krav til en effektiv ladeinfrastruktur til opladning af lastbilerne, da pantindsamlingen sker over store afstande på tværs af landet. Derfor har Dansk Retursystem indgået en ny aftale med energiselskabet OK, som betyder, at miljøvirksomhedens lastbiler kan sætte fart på vejen mod et CO2-neutralt pant- og retursystem i Danmark.

Størstedelen af CO2-udledningen fra Dansk Retursystem stammer fra transport, da virksomheden hver dag henter 5,7 mio. tomme flasker og dåser rundtom i hele landet. For at gøre det danske pant- og retursystem CO2-neutralt er Dansk Retursystem i færd med at bestille ca. nye 50 eldrevne lastbiler over de kommende år.
”Vi har mål om at være CO2-neutrale i egen drift i 2030, og derfor er vi i gang med at omstille hele vognparken. Selvom pant- og retursystemet sikrer markante miljøgevinster i sig selv, er det vigtigt for os at tage ansvar for hele vores drift - også hvor det er svært. Når indsamlingen af tomme dåser og flasker sker på eldrevne lastbiler, får vi miljø og klima til at flette fingre”, siger Jesper Frische Larsen, driftsdirektør i Dansk Returstem.
I 2025 gennemførte Dansk Retursystem den første af to faser i omstillingen til eldrevne lastbiler, og allerede til næste år vil 19 nye eldrevne lastbiler til indsamling af dåser og flasker køre rundt i landet.
”Vores lastbiler kører ingen steder af sig selv, så aftalen med energiselskabet OK er vigtig for vores drift. Den betyder, at vi får moderne og hurtige ladestandere til opladning af vores nye flåde af eldrevne lastbiler, så vores chauffører kan komme ud til detailhandlen og vores øvrige kunder. Her er tale om ny energi til den cirkulære økonomi, da vores miljøinfrastruktur i pant- og retursystemet kobles på det danske elnet, der i stigende grad transporterer vedvarende energi”, siger Jesper Frische Larsen.
Dansk Retursystems eldrevne lastbiler bliver sat til at lade efter den sidste indsamlingstur og lader over natten ved såkaldt depotladning. Det betyder, at lastbilen lader langsomt frem mod næste morgen kl. 06, hvor den igen kører ud i landet og samler de dåser og flasker.
Energiselskabet OK med deres samarbejdspartner GodEnergi vandt Dansk Retursystems udbud på ladeinfrastruktur til de eldrevne lastbiler. Deres store erfaring og brede know-how inden for totalentreprise af ladeinfrastruktur til tung transport samt muligheden for energiovervågning og dynamisk opladning, så den vedvarende energi bliver brugt klogest muligt, ser Dansk Retursystem positivt på.
Det nye samarbejde skaber også glæde hos energiselskabet OK.
”Vores fornemmeste opgave er at gøre det nemt og attraktivt for virksomheder at omstille transportflåden fra brændstof til strøm. Derfor er vi både glade og stolte over, at en så vigtig spiller i den grønne omstilling som Dansk Retursystem har valgt OK til at etablere den ladeinfrastruktur, der gør virksomhedens omstilling mulig i hverdagen, siger Claus Linnemann, erhvervsdirektør i OK.
OK har stor erfaring med at etablere ladeinfrastruktur til transportvirksomheder over hele Danmark, særligt gennem det tætte partnerskab med GodEnergi.
Etableringen af ladeinfrastrukturen på Dansk Retursystems lokationer varetages også af GodEnergi, som er blandt de førende virksomheder i Danmark, når det kommer til elektrificeringen af den tunge transport.
GodEnergi står bag mere end 65 pct. af landets ladeløsninger til tung transport.
“Vi er stolte over at være en del af projektet, og vi ser virkelig frem til at etablere et driftssikkert, moderne og effektivt ladeanlæg til Dansk Retursystem. Fra vi går i jorden, og til den sidste ladestander er monteret, vil vi gøre os umage for at levere en løsning, der gør det til en fornøjelse og stor succes for Dansk Retursystem at omstille deres flåde til el.”, siger Jan Darville, adm. direktør i GodEnergi.
Mere fakta om aftalen
- Aftalen skal understøtte Dansk Retursystems mål om 100 pct. CO₂-reduktion i 2030 ved at omlægge lastbilflåden til eldrevne lastbiler gennem etablering af ladeinfrastruktur. OK skal levere og etablere en fuldt funktionsdygtig løsning i samarbejde med GodEnergi som står for hele entreprisen.
- Den nye ladeinfrastruktur skal etableres på tre lokationer: 9 DC-ladere på hovedkontoret i Høje-Taastrup, 7 på Dansk Retursystems nye fabrik i Fredericia samt 3 i Svenstrup, hvor Dansk Retursystem har omlasteplads.
- Når alle ladestik er i brug samtidigt på lokationerne, kan lastbilerne lade op fra 10-80% på ca. 4 timer og 30 minutter (uden forbehold for vind, vejr og batteriets temperatur).
Nøgleord
Kontakter
For yderligere information:
Mikkel Brandrup, Dansk Retursystem, +45 3067 1390
Jens Bomholt, OK, +45 5060 5352
Mikkel Brandrup
Tlf:30 67 13 90mbra@dansk-retursystem.dkBilleder




Hver dag pantes 5,6 mio. flasker og dåser i Danmark – det svarer til, at stort set alle danskere hver dag panter en flaske eller dåse. Dansk Retursystem sørger for, at de pantede flasker og dåser bliver genanvendt til nye drikke- og fødevareemballager. Det sparer på jordens ressourcer, og det sparer klimaet for 223.000 tons CO2 årligt. Det danske pantsystem er et af verdens mest effektive pantsystemer og drives non-profit.
Følg pressemeddelelser fra Dansk Retursystem
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dansk Retursystem
Ny fabrik ruster det danske pant- og retursystem til fremtidens dåser og flasker6.11.2025 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Danskerne panter flere og flere dåser og flasker, der skal sorteres og genanvendes til nye. Derfor indvier Dansk Retursystem i dag en ny fabrik i Fredericia, der bliver et vigtigt knudepunkt i Danmarks cirkulære infrastruktur. Fabrikken bliver den største i Danmark og skal håndtere de ca. 3 mio. dåser og flasker, som dagligt pantes i Jylland og på Fyn.
Danskerne slår pant-rekord i juli6.8.2025 11:39:36 CEST | Pressemeddelelse
På bare en enkelt måned har danskerne pantet 225 mio. tomme flasker og dåser, hvilket er det højeste antal pantede drikkevareemballager på én måned nogensinde. Dansk Retursystem kalder rekorden en vigtig milepæl, som viser danskernes store opbakning til pant- og retursystemet.
Dansk Retursystem har købt sin sidste fossil-lastbil2.7.2025 13:57:48 CEST | Pressemeddelelse
Dansk Retursystem har taget det første store skridt mod en helt eldreven vognpark til pantindsamling i 2030. Det sker med indkøbet af 19 nye ellastbiler. Volvo Trucks leverer de 16 og Renault Trucks leverer tre efter EU-udbud.
Danskerne panter for pengene – og forstår de miljøgevinsterne, panter de endnu mere8.5.2025 07:01:00 CEST | Pressemeddelelse
At få penge som belønning er den største motivationsfaktor, når danskerne panter dåser og flasker. Men de, som kender til gevinsterne for miljøet, panter endnu mere, viser en ny analyse af danskerne pantvaner. Dansk Retursystem lancerer på den baggrund i dag en ny kampagne, der skal løfte danskernes forståelse af pantsystemet og få endnu flere dåser og flasker retur og genanvendt.
Pantsystemet er effektivt som aldrig før: 99,7 procent genanvendes i lukket kredsløb12.3.2025 09:48:36 CET | Pressemeddelelse
Når flasker og dåser genanvendes i pantsystemet, bliver hele 99,7 procent til nye flasker og dåser i et lukket kredsløb, hvor materialerne kan genanvendes igen og igen. Det fremgår af Dansk Retursystems årsrapport. Det rekordhøje niveau er en forbedring på knap 4 procentpoint i forhold til året før.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum