Lidl Danmark

Fødevareminister Jacob Jensen besøgte Lidl i Holbæk: Madværket udvider sortimentet markant med dansk frugt og grønt i 2026

Del

Efter succes med introduktionen af Madværket i foråret udvider Lidl nu sortimentet markant fra 2026. Dette blev fejret mandag, da fødevare-, landbrug- og fiskeriminister, Jacob Jensen (V), besøgte Lidl i Holbæk for at markere, at discountkædens danske eget-mærke fra marts næste år også inkluderer en stor mængde frugt og grønt fra danske avlere.

Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri, Jacob Jensen (V), var mandag på besøg i Lidl i Holbæk for at markere, at dagligvarekædens mærke udvides med dansk frugt og grønt. Her var han i selskab med blandt andre grøntsagsavler Peter Krage samt Lidls indkøbsdirektør, Peer Sandtner, og Lidls viceindkøbsdirektør, Khalil Taleb, samt Stefan Kaae Jensby, som er butikschef i Lidl i Holbæk.
Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri, Jacob Jensen (V), var mandag på besøg i Lidl i Holbæk for at markere, at dagligvarekædens mærke udvides med dansk frugt og grønt. Her var han i selskab med blandt andre grøntsagsavler Peter Krage samt Lidls indkøbsdirektør, Peer Sandtner, og Lidls viceindkøbsdirektør, Khalil Taleb, samt Stefan Kaae Jensby, som er butikschef i Lidl i Holbæk.

Dagligvarekæden Lidl ser et behov for at tænke langsigtet for at sikre, at der om 10 år stadig er dansk frugt og grønt på hylderne. Derfor samler kæden nu en række leverandører af dansk frugt og grønt under mærket Madværket, der blev lanceret i foråret. I første omgang bliver ni danske leverandører en del af Madværket, mens der forhandles med endnu flere. 

En af de danske avlere, der er kommet ind under Lidls Mærværket-mærke, er sjællandske Østervang fra Stevns, der leverer tomater til kædens butikker. Østervangs gartner Peter Krage var med, da ministeren besøgte Lidls butik i Holbæk, og gartneren havde svært ved at skjule sin begejstring over at blive en del af kædens danske mærke.  

"Det er rigtig rart, at vi er blevet en del af Madværket. Vi har haft et godt samarbejde med Lidl i en årrække og derfor er det en mulighed, som vi er glade for at være med i. Vi oplever et marked, hvor der er en udskilning, så det er virkelig godt, at Lidl gør noget for producenterne af dansk frugt og grønt." 

Madværket blev lanceret i foråret 2025 og i første omgang med mellem 70 og 100 produkter, som danskerne har brug for i deres hverdag. Det drejede sig om mejeriprodukter, brød og kornprodukter, æg, pålæg og morgenmadsprodukter.

Vil støtte danske avlere og bidrage til den grønne omstilling 
Udvidelsen med frugt og grønt i Madværket er et direkte svar på et tydeligt kundekrav. For ifølge viden fra Madkulturen finder 91% af forbrugerne det vigtigt, at der er en varieret produktion af frugt og grønt i Danmark, og to ud af tre vil gerne betale mere for danskproducerede fødevarer.  

At Lidl udvider sortimentet i Madværket med frugt og grønt skal bidrage til en styrket lokal forsyningskæde, men også sikre en endnu højere standard af friskhed og ikke mindst tilbyde det bedste af årstidens frugt og grønt, fortæller Peer Sandtner, indkøbsdirektør i Lidl Danmark.  

“Ved at inkludere vores danske leverandører af frugt og grønt under Madværket sikrer vi, at en større andel af vores forbrug kommer fra lokale marker. Dette er en vigtig indsats for at støtte danske gartnerier, hvor kun omkring en tredjedel af udvalget i detailhandlen i dag er produceret i Danmark." 

Ambitionen hos Lidl er at opnå 15% markedsandele, hvilket også betyder et voksende behov for mere frugt og grønt, og derfor er der også behov for et styrket samarbejde med de danske producenter. 

Disse leverandører af dansk frugt og grønt bliver en del af Madværket fra foråret 2026: 

Gasa Odense, Ørskov, Torup Bakkegaard, Grøntsagsmestrene, Rosborg, Storøhage Kartofler, Øgrønt, Gasa Nord Grønt.  

Madværket skal være Lidl Danmarks største eget mærke:

• Over 250 produkter i fast sortiment. 
• Vi samler de største kategorier under Madværket: frugt & grønt, mejeri og kød. 
• Målet er, at over 50% af vores kunder kender mærket inden et år. 

Kontakter

Billeder

Der var god stemning, da Jacob Jensen (V) besøgte Lidl i Holbæk.
Der var god stemning, da Jacob Jensen (V) besøgte Lidl i Holbæk.
Download
Med sit danske mærke Madværket samler Lidl en lang række af danske leverandører under ét brand.
Med sit danske mærke Madværket samler Lidl en lang række af danske leverandører under ét brand.
Download

Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark

Erfaren butikschef er klar til at åbne ny Lidl i Kokkedal: ”Vi vil vinde julehandlen med de laveste priser”25.11.2025 15:07:31 CET | Pressemeddelelse

Når Lidl torsdag d. 4. december åbner dørene til sin nye butik i Kokkedal, bliver det med en butikschef, der både kender området og brænder for at skabe en butik med lokal forankring, lave priser og god stemning. Benjamin Bohn, der bor i Espergærde og har svigerfamilie i Nivå-Kokkedal, ser frem til at byde kunderne velkommen til en moderne butik med et dedikeret team og fokus på kvalitet og service.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye