Aalborg Universitet

Sådan kan ældrereformen blive en succes

Del

Læringsledelse er svaret på fremtidens krav til kvalitet og trivsel i ældreplejen. To forskere fra Institut for Kultur og Læring har undersøgt, hvordan ledere i ældreplejen kan navigere i komplekse forandringer. Resultaterne kan læses i en ny bog "Læringsledelse i fremtidens ældrepleje".

Forskere fra AAU har undersøgt, hvordan ledere i ældreplejen kan navigere i komplekse forandringer. God ledelse er nemlig en forudsætning for, at ældrereformen kan blive en succes.
Forskere fra AAU har undersøgt, hvordan ledere i ældreplejen kan navigere i komplekse forandringer. God ledelse er nemlig en forudsætning for, at ældrereformen kan blive en succes. Foto: Colourbox

Ældreplejen står midt i et paradigmeskifte. Med ældrereformen og velfærdsaftalerne mellem kommuner og regeringen om at blive fritaget fra lovgivningen inden for ældreområdet, skal ledere ikke længere blot sikre drift – de skal facilitere læring og udvikling.

Det kræver en ny tilgang til ledelse, lyder det fra forskere ved Aalborg Universitet.

Den nye tilgang er læringsledelse.

“Læringsledelse er ikke en opskrift med faste trin – det er en tilgang, der gør det muligt at møde komplekse problemer med refleksion og fælles udforskning,” siger forsker Anja Overgaard Thomassen, Aalborg Universitet.

Sammen med med sin kollega, adjunkt Birgitte Rohwedder har hun undersøgt, hvordan ledere i ældreplejen praktiserer og tænker ledelse. 

Resultaerne kan læses i bogen Læringsledelse i fremtidens ældrepleje, som udkom 17. november. De to forskere gennemgår i bogen, hvordan ledere i ældreplejen kan navigere i komplekse forandringer.

Du skal selv være forandringsparat som leder

Læringsledelse indebærer blandt andet, at man tør vise, at man selv er i udvikling og også selv tør løbe den risiko, det indebærer at være lærende. En leder formulerer det således i bogen:

”Hvis du ikke selv er forandringsparat som leder, så kan du heller ikke forvente, at dine medarbejdere er det. Det starter hos en selv, og det bliver jeg ved med at sige.”

Ledelse skal understøtte kultur med tryghed, åbenhed og mulighed for læring

“Læringsledelse handler om at understøtte en kultur med tryghed, åbenhed og mulighed for læring – ikke om at følge en manual,” siger Anne-Birgitte Rohwedder.

Bogen bygger på den kendte amerikanske forsker, filosof og pædagog John Deweys pragmatiske læringsteori (kendt for bl.a. ”Learning by doing”) og på samtaler med fire ledere fra både frisatte plejehjem og den kommunale hjemmepleje.

I bogen redegøres for, hvordan ledelse kan skabe rammer for faglig udvikling og trivsel – midt i organisatoriske forandringer.

“Vi leverer ikke færdige løsninger, men tænkeredskaber, som ledere kan bruge til at forstå og handle i deres praksis. Det handler om at lære at lære – og om at kunne tilpasse sig det komplekse og uforudsigelige”, siger Anja Overgaard Thomassen.

Som en leder udtrykker det i bogen:
”Det kræver virkelig rigtig meget at reflektere over, hvad man gør, hvorfor man gør det, og hvorfor man vælger noget andet. Og så tror jeg bare, rent kulturelt, i vores fag, at man i mange år på faggruppens side har tænkt meget i drift, meget i, at opgaverne skal løses, ikke så meget i, hvad vi godt kunne tænke os, og så bagefter også tænkt i løsningsforslagene. Så det har helt klart været noget, vi skulle træne og skal blive ved med at træne.”

Mod er noget af det vigtigste

Med indførelsen af Ældrereformen skal medarbejdere bl.a. sørge for helhedspleje i faste teams og faglig frisættelse. Det stiller nye krav til både medarbejdere og ledere.

 “Ledelse i ældreplejen må gentænkes – og det kræver mod til at stille spørgsmål frem for at give svar, give plads til at medarbejdere reflekterer over deres indsats og at lade medarbejdere arbejde i selvstyrende teams” siger Anja Overgaard Thomassen.

Læs mere om bogen Læringsledelse i fremtidens ældrepleje forlagets hjemmeside.

Læringsledelse
En spørgende og læringsunderstøttende ledelsestilgang: Leder stiller også spørgsmål i stedet for kun at komme med svar. En ledelsesopgave er også at skabe tid, sted og rum, hvor medarbejdere trygt kan dele tanker, bekymringer og ønsker, og på den måde understøtte, at de sociale interaktioner bidrager positivt til opgaveløsningen.

Have medstyrende teams: Ansvar og medindflydelse er blevet en integreret del af medarbejdernes hverdag. Alle får fokus på opgaven: borgeren i centrum, og så bliver det tydeligere, at alle fagligheder er lige vigtige for at lykkes med opgaven.

Lære af sine erfaringer: Medarbejdere skal have mulighed for at reflektere over egen praksis. Ligesom de har været vant til under uddannelsen. Giver mulighed for at lære af sine fejl – og bruge erfaringerne fra det, der gik godt.

Nøgleord

Kontakter

Charlotte Tybjerg SørensenJournalist og presserådgiver, AAU Kommunikation og Public Affairs, Aalborg Universitet

Tlf:93562069ceso@adm.aau.dk

Følg pressemeddelelser fra Aalborg Universitet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Aalborg Universitet

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye