Frost på vej og travlhed på værkstederne: “Folk risikerer både bøder og farlige situationer”
Den nye lov, der stiller krav til dæktype og -mærkning i glat føre har skabt ekstraordinær travlhed på landets værksteder. Hos Revninge Autoværksted advarer de mod at komme for sent ud af starthullerne - og risikere både bøder og farlige køreforhold, hvis frosten rammer, før dækkene er skiftet

Efteråret er traditionelt set højsæson for hjulskifte hos autoværkstederne. Alligevel er der ualmindeligt meget fart over feltet i disse uger hos mekanikere landet over. Den nye lovgivning, der kræver vinterdæk eller helårsdæk med snefnugmærket ved glatte veje har sendt bilister i samlet flok mod liftene. Alternativet er bøder på 1000 kroner pr. dæk, og det har en effekt. Det ser man tydeligt på kalenderbookingerne hos AutoMester-værkstederne.
En af dem, der mærker presset, er Michael Egmose, der ejer Revninge Autoværksted i Kerteminde:
“Der er tryk på. Vi får mange opkald fra kunder, der først lige er blevet opmærksomme på, at det faktisk kan blive en dyr fornøjelse at køre uden de rigtige dæk i frostvejr - også selvom de kun skal køre få kilometer. Det lader til at være kommet bag på rigtig mange, at det allerede gælder, inden det for alvor er vinter, og mange er stadig i tvivl om reglerne.”
Værkstedet har skiftet mere end 30 sæt hjul på én dag samt haft over 75 henvendelser på én dag fra kunder vedrørende vinterhjul. Det er et billede, man generelt set genkender hos AutoMester, der er landets største værkstedskæde med næsten 400 værksteder.
“Panik før vintertid”
Efterspørgslen på hjulskifte er altid høj, når vintermånederne nærmer sig. Men i år er det startet tidligere - og nogle kunder går nærmest i panik med udsigten til, at temperaturen begynder at dykke.
“Det samme sker hvert år, men i år er det helt ekstremt. Jeg har ikke oplevet noget lignende i mine 31 år som mekaniker. Vi har haft ekstra travlt siden midten af oktober. Og mange vil forståeligt nok bare have det hurtigt klaret, så de har deres på det tørre. Det gør så også, at tiderne bliver hurtigt booket, og at det bliver svært at klare med en dags varsel, som mange forventer,” beretter Michael Egmose, der har været selvstændig mekaniker siden 1999.
Derfor har værkstedsejeren en klar opfordring til danskerne, der stadig mangler “nye sutter på slæden” eller “vintersko på vognen”.
“Det er som med julegaverne. Man tror, man har god tid, og pludselig er alt udsolgt,” siger han med et smil og henstiller så alligevel til at forholde sig til alvoren: “Men her risikerer man altså både bøde og ikke mindst farlige situationer på glatte veje, der er anledning til mange uheld hvert år. For selvom 4000 kroner selvfølgelig er ret så kedeligt at skulle af med, så sætter du også sikkerheden på spil for dig og andre i trafikken. Det er altså ikke det værd. Så book i god tid - og sørg for at få tjekket, at dækkene rent faktisk lever op til kravene.”
Udover at leve op til de nye krav, bør dækkene også være i almindelig god stand, hvilket blandt andet stiller krav til dybden på mønsteret.
Faldgruber: Der gælder andre regler
Samtidig advarer Michael Egmose mod en udbredt misforståelse; nemlig at et snefnugmærke på helårs- eller vinterdæk automatisk skulle betyde, at dækket er lovligt overalt. Det er ikke tilfældet, og derfor skal man sætte sig grundigt ind i reglerne, førend man krydser grænsen med bil, understreger han:
“Kører du for eksempel til Sverige med to milimeter mønster på dækkene, så kan du få en bøde - selvom dækket er lovligt i Danmark. Sverige har nemlig lovkrav om mindst tre milimeter mønster. Tjek derfor altid, at dine dæk lever op til kravene i de lande, du kører på vintertur i.”
Dækproducenterne arbejder på højtryk
Hos dækproducenten Bridgestone oplever man også, at der er rekordstor interesse for nye, vintergodkendte dæk.
“Vi mærker tydeligt den stigende efterspørgsel på helårs- og vinterdæk. Kunderne vil være sikre på, at de kører både sikkert og lovligt,” erfarer Ulrik Uhrenholt, der er landechef hos Bridgestone Danmark. Organisationen havde forudset det og har derfor forberedt sig, siden den nye lovgivning blev indført: “Tidligere på året producerede vi ekstra dæk til lageret, og det viste sig at være en god beslutning. Der er nemlig pres på forsyningskæderne, og vi kører i øjeblikket for fuld kraft for at imødekomme den store efterspørgsel.”
Når frosten bider, så gælder loven
Ifølge Færdselsstyrelsens nye regler må man ikke køre med “åbenbart uegnede dæk”, når der er is, sjap og sne på vejene. Derfor skal bilen være udstyret med helårs- eller vinterdæk, der har snefnugmærket (3PMSF), når der er såkaldt “hårdt vinterføre”. Det er et symbol, der viser tre bjergtoppe med et snefnug indeni. Overtrædelse af dette koster 1000 kroner pr. forkert dæk.
Det er lovpligtigt i Tyskland at bruge dæk med snefnugmærket allerede ved almindeligt vinterføre, og i Sverige at køre med vinterdæk med snefnugmærket i perioden 1. december til 31. marts allerede ved almindeligt vinterføre.
Nøgleord
Kontakter
Lena Britt PedersenMarketing ManagerAutoMester ApS
Tlf:+ 45 63 41 89 88lena.pedersen@automester.dkBilleder
Om AutoMester
AutoMester er Danmarks største værkstedskæde med næsten 400 værksteder. Den prisvindende kæde investerer i grønnere tiltag og nye teknologier, mens de tilbyder service og reparation af alle slags biler - uanset mærke, model og årgang. Fordi det skal være enkelt at være bilejer.
Følg pressemeddelelser fra AutoMester Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra AutoMester Danmark
Lokalt familieværksted er eksperter i elbiler11.11.2025 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Der er historie i væggene og højt humør på gulvet. Aagesen Autoservice har altid tilhørt familien, og værkstedsejer Christian Aagesen investerer gerne i, at medarbejderne føler sig som en del af familien. Nu bliver de AutoMester E+ for at følge med udviklingen
Ny AutoMester vil ændre synet på bilbranchen13.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mange danskere har fordomme om mekanikere - og Jonas Andersen giver dem ret. Han har selv set værksteder, hvor det handler mere om samlebånd og profit end kunderne. Netop derfor er filosofien i hans værksted helt anderledes. “Jeg forsøger altid at gøre noget ekstra”
Første AutoMester-hold gennemfører svendeprøven i Skjern9.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Der er rift om fremtidens mekanikere, der skal kunne håndtere hele bilparken og kundernes bekymringer. I tæt samarbejde med værkstedsindehaverne er et nyt hold klar, fortæller uddannelseschef
Pers Auto bliver en del af Autocentrum Rudkøbing8.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Jesper Ejlersen har overtaget værkstedet på Mjølbyvej. Det bliver markeret med åbent hus d. 10. oktober, hvor kunder inviteres forbi det nyistandsatte værksted, der er bygget på fællesskab
Uldum Auto lytter til byen: Sætter strøm til værkstedet30.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
39-årige Claus Lauritzen har altid været klar over, at han skulle lave biler som sin onkel. Men at bilerne skulle køre på el, havde han ikke forestillet sig, da drømmen først spirede. Nu bliver hans værksted en del af AutoMester E+ og dermed også bedre rustet til at håndtere kundernes el- og hybridbiler
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum





