Øresundslinjen vil skabe grøn korridor
Med konverteringen af den tredje færge til ren batteridrift fortsætter Øresundslinjen sin ambition om at skabe en helt grøn søfartskorridor mellem Danmark og Sverige. Færgen Hamlet er netop taget på værftsophold i Landskrona, hvor den lægger sine dieselmotorer fra sig til fordel for batterier.

Når Hamlet i begyndelsen af december forlader værftet Oresund Drydocks i Landskrona efter tre ugers dokning, markerer færgen en historisk milepæl - Hamlet er blevet konverteret fra fossile brændstoffer til en fuldt elektrisk drift med bæredygtig strøm fra vind, vand og sol.
Med snart tre elektriske passagerfærger på overfarten mellem Helsingborg og Helsingør kan Øresundslinjen kalde sig en sejlende grøn søfartskorridor med flere skibe. Dette vil reducere overfartens samlede klimapåvirkning på Øresund yderligere.
Siden 2018 har færgen Aurora og Tycho Brahe sejlet i batteridrift over strædet, og med en batterikapacitet på 6.400 kWh installerede Tycho Brahe verdens største batteripakke i efteråret 2021. Øresundlinjen var verdens første rederi til at drive elektriske Ro-Pax-færger på en højfrekvent rute.
Konverteringen har været forberedt i flere år.
”Gennem to ophold i dok har vi forstærket de dæk, som skal holde batteripakken, og vi har forberedt de mange tekniske opdateringer og træk af kabler. Nu kan vi fuldende processen med at installere de 2800 kWh i fire battericontainere på dæk 6 samt de ABB-moduler, som sikrer ladning på begge sider af sundet”, forklarer Molslinjens CEO, Kristian Durhuus.
Overfarten mellem Helsingborg og Helsingør havde tidligere en årlig udledning på 37.800 tons CO2. Siden de to første ombygninger, fra konventionel dieselmotor til batteridrift i 2018, er den årlige CO2-emission blevet reduceret til 10.200 tons i 2024.
Med konverteringen af Hamlet bliver den årlige CO2-emission på overfarten yderligere mindsket til 2.500 når driften af Hamlet i batteri er fuldt indfaset. Så hele konverteringen af de tre færger vil fjerne 35.300 ton CO2 årligt.
”I det omfang det er muligt, renoverer og moderniserer vi eksisterende fartøjer. Så ved at opgradere med den nyeste teknologi har vores fartøjer - Tycho Brahe (1991), Aurora (1992)
og Hamlet (1997) - fået forlænget levetid og kan sejle bæredygtigt og sikkert i mange år fremover", siger Kristian Durhuus.
Det er svenske Echandia, som leverer batteripakken til Hamlet – samme firma, som har leveret batterier til Molslinjens færger på Alslinjen og på Samsølinjen.
”Det er med stolthed, at vi slutter cirklen på det banebrydende bæredygtighedsprojekt, som vi påbegyndte i 2018. Et projekt, som har krævet beslutsomhed og store investeringer – men som også vil medvirke til et bedre miljø i havet og for Øresundsregionens indbyggere”, siger Kristian Durhuus.
Hamlet vil være tilbage i drift den 15. december 2025.
Kontakter
Jesper MaackPR & Communication Manager
Tlf:+4520196215jma@molslinjen.dkOm Molslinjen
Molslinjen er Danmarks største indenrigs færgeselskab med en flåde på 21 skibe, som årligt transporterer mere end 15 millioner gæster. Med 10 overfarter fordelt på Alslinjen, Bornholmslinjen, Fanølinjen, Langelandslinjen, Molslinjen, Samsølinjen og Øresundslinjen forbinder færgerne Danmark, Sverige og Tyskland.
Bornholmslinjen og Molslinjen betjenes af nogle af verdens største katamaran-færger, og det gør Molslinjen til et af verdens største hurtigfærge-rederier.
I samarbejde med Herning Turist driver Molslinjen busruten Kombardo Expressen, herunder også Bornholm Expressen i samarbejde med Vikingbus. Busserne kører direkte til København fra Aarhus, Randers, Aalborg, Viborg, Herning, Silkeborg og Rønne samt en række andre jyske byer.
Molslinjen beskæftiger i dag mere end 1800 medarbejdere.
Mere info: www.molslinjen.dk
Andre sprog
Følg pressemeddelelser fra Molslinjen A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Molslinjen A/S
Dansk julöl gav full fart på färjorna11.11.2025 09:53:45 CET | Pressemeddelelse
Den danska J-dagen, då julölen officiellt har premiär i Danmark, skapade en ovanligt intensiv helgtrafik på Öresundslinjens färjor. Från fredag till söndag reste 8 400 fler gående passagerare jämfört med samma helg förra året. Och faktum är att det nog inte bara handlade om öl.
Danske juleøl gav vild færgetravlhed11.11.2025 09:53:45 CET | Pressemeddelelse
Den danske J-dag, hvor juleøllen officielt bliver frigivet, skabte vild weekend-travlhed på Øresundslinjens færger fredag til søndag. 8.400 flere gående passagerer end sidste år benyttede J-dagene til en tur med færgen. Og faktisk handler det nok slet ikke om øl.
Tyrfing i modvind på vej mod Danmark31.10.2025 12:47:18 CET | Pressemeddelelse
Samsølinjens nye elfærge kæmper sig i disse dage mod Danmark. Modvind, høje bølger og dårligt vejr i Middelhavet har været skibets følgesvend på hele den første del af turen - og derfor tog kaptajnen en beslutning om at gå i havn i går.
Samsølinjens elfærge sejler hjem23.10.2025 08:23:59 CEST | Pressemeddelelse
Samsølinjens kommende elfærge, Tyrfing, begynder nu sin lange tur hjem fra vandet ved værftet Cemre Shipyard lige syd for Istanbul i Tyrkiet. Her er den sidste af Molslinjens to nye elfærger til Alslinjen og til Samsølinjen netop meldt klar til at sejle mod Danmark.
Starkt höstlov för Molslinjen20.10.2025 14:29:32 CEST | Pressemeddelelse
Molslinjen hade fullt upp under höstlovet – eller efterårsferien, som den kallas i Danmark. Många valde sjövägen, och rederiets tio färjelinjer var bara 363 passagerare från att slå rekordet från 2019 – det senaste normala året före pandemin. Den starka hösttrafiken följde på en intensiv sommar, då över fem miljoner passagerare reste med Molslinjen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum