Ny skole-undersøgelse: Storbyerne investerer – landkommunerne står stille
En ny rundspørge fra Danmarks Lærerforening viser, at flere kommuner investerer i folkeskolen – dog særligt i storbyerne, mens landkommunerne står stille. Det er vigtigt, at vi har en stærk folkeskole i hele landet, og derfor må Christiansborg komme på banen, siger Gordon Ørskov Madsen.
Færre beståede afgangsprøver. Flere skolelukninger. Flere elever med behov for specialundervisning.
Det er virkeligheden på folkeskolerne i mange landets kommuner uden for de større byer. Og nu viser en ny rundspørge foretaget af Danmarks Lærerforening blandt foreningens lokale kredsformænd, at den geografiske ulighed i folkeskolen kun ser ud til at vokse.
I de fleste af storbykommunernes budgetaftaler for 2026 investeres der nemlig i folkeskolen, men i hoveddelen af landkommunerne er der udsigt til status quo – og i nogle tilfælde endda besparelser. Det til trods for de seneste to års økonomiaftaler mellem regeringen og KL, der er blevet kaldt ”et sporskifte”:
”Det er en meget bekymrende tendens. Vi har brug for en god folkeskole i alle dele af landet. Det er ikke rimeligt, at ens postnummer har så stor en betydning for ens skoletilbud – og om man overhovedet har en lokal folkeskole. Det er en helt grundlæggende del af vores velfærdssamfund og sammenhængskraft, at alle elever bliver tilbudt en god folkeskole i alle dele af landet”, siger Gordon Ørskov Madsen, formand for Danmarks Lærerforening.
Siden kommunalreformen i 2007 har særligt Vestsjælland, Sydsjælland, Nordjylland, Vestjylland og Sønderjylland været ramt af skolelukninger. I Hjørring har man mistet 20 skoler, mens man i Næstved har lukket 17. I en stor kommune som Københavns Kommune har man blot lukket fem, mens man på Frederiksberg har lukket en enkelt:
”Skolen er er helt naturligt og vigtigt samlingspunkt i et lokalsamfund. Lukker den lokale skole, ender man nemt i en ond spiral, hvor det også bliver markant sværere at tiltrække og holde på børnefamilierne. Vi er nødt til at sikre, at man også kan drive skole i en landkommune”, siger Gordon Ørskov Madsen.
Skal den geografiske balance i folkeskolen genskabes, kræver det ifølge Gordon Ørskov Madsen, at Christiansborg kommer på banen med nationale løsninger, som sikrer folkeskolen i hele landet:
”De enkelte kommuner kan ikke løse problemet selv. Der er brug for store overgangsinvesteringer til folkeskolen – både til dem i byerne, men også til dem, der i mange år har måttet spare på folkeskolen, som lukker skoler og som fagligt sakker bagud i forhold til andre kommuner”, siger Gordon Ørskov Madsen.
- I 51 af landets kommuner bliver der tilført flere midler til folkeskolebudgettet i forhold til sidste år. Tre kommuner (Odsherred, Læsø og Lolland) har udsigt til besparelser, mens 42 kommuner ikke har udsigt til væsentlige budgetændringer.
- I de fleste af storby-kommunerne investeres der massivt, mens der enten er status quo eller besparelser i hoveddelen af landkommunerne.
- 74 pct. af investeringskommunerne svarer, at kommunalbestyrelsens begrundelse for at prioritere almenområdet er en erkendelse af, at økonomien på skolernes almenområde generelt set er presset.
Kontakter
Emil Hee StenstrupPressekonsulent
Tlf:33 69 64 34emhs@dlf.orgFølg pressemeddelelser fra Danmarks Lærerforening
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danmarks Lærerforening
Lærerne i ny undersøgelse: Inklusionen er underfinansieret7.11.2025 06:16:11 CET | Pressemeddelelse
I en ny undersøgelse foretaget af Danmarks Lærerforening peger et stort flertal af lærerne på, at der mangler ressourcer til inklusionsopgaven, og at det går ud over elevernes undervisning. Det er muligt at lykkes med inklusionen, men det kræver investeringer, mener formand for Danmarks Lærerforening, Gordon Ørskov Madsen
Danmarks Lærerforening tager godt imod klarere regler for fysisk indgriben3.11.2025 22:06:32 CET | Pressemeddelelse
Nyt lovforslag lægger op til klarere regler for fysisk indgriben i folkeskolen – det tager DLF’s formand meget positivt imod, men han savner en decideret pligt til forebyggelse, som man har indført i Norge.
Danmarks Lærerforening: Finansloven viser, hvor skoen trykker i folkeskolen, men mangler løsningerne23.10.2025 15:36:46 CEST | Pressemeddelelse
Regeringen og Konservative sætter med finansloven fingeren på nogle af folkeskolens store udfordringer, men de langsigtede løsninger mangler, lyder det fra Danmarks Lærerforening.
Danmarks Lærerforening: Lærerne skal kunne gribe ind, når der opstår uro eller konflikter i klassen9.10.2025 13:18:34 CEST | Pressemeddelelse
Folketinget skal til februar tage stilling til fysisk indgriben i folkeskolen. DLF ser frem til arbejdet med at få skabt tydelige regler og rammer, der gør, at lærerne kan sætte tidligt ind.
Statsministeren åbnede Folketinget med fokus på folkeskolen7.10.2025 15:04:01 CEST | Pressemeddelelse
Folkeskolen og respekten for lærerne var i fokus, da statsminister Mette Frederiksen holdt åbningstale i Folketinet. Danmarks Lærerforenings formand er glad for, at skolen fyldte i talen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum