Danmarks Lærerforening

Ny skole-undersøgelse: Storbyerne investerer – landkommunerne står stille

Del

En ny rundspørge fra Danmarks Lærerforening viser, at flere kommuner investerer i folkeskolen – dog særligt i storbyerne, mens landkommunerne står stille. Det er vigtigt, at vi har en stærk folkeskole i hele landet, og derfor må Christiansborg komme på banen, siger Gordon Ørskov Madsen.

Færre beståede afgangsprøver. Flere skolelukninger. Flere elever med behov for specialundervisning.

Det er virkeligheden på folkeskolerne i mange landets kommuner uden for de større byer. Og nu viser en ny rundspørge foretaget af Danmarks Lærerforening blandt foreningens lokale kredsformænd, at den geografiske ulighed i folkeskolen kun ser ud til at vokse.

I de fleste af storbykommunernes budgetaftaler for 2026 investeres der nemlig i folkeskolen, men i hoveddelen af landkommunerne er der udsigt til status quo – og i nogle tilfælde endda besparelser. Det til trods for de seneste to års økonomiaftaler mellem regeringen og KL, der er blevet kaldt ”et sporskifte”:

”Det er en meget bekymrende tendens. Vi har brug for en god folkeskole i alle dele af landet. Det er ikke rimeligt, at ens postnummer har så stor en betydning for ens skoletilbud – og om man overhovedet har en lokal folkeskole. Det er en helt grundlæggende del af vores velfærdssamfund og sammenhængskraft, at alle elever bliver tilbudt en god folkeskole i alle dele af landet”, siger Gordon Ørskov Madsen, formand for Danmarks Lærerforening. 

Siden kommunalreformen i 2007 har særligt Vestsjælland, Sydsjælland, Nordjylland, Vestjylland og Sønderjylland været ramt af skolelukninger. I Hjørring har man mistet 20 skoler, mens man i Næstved har lukket 17. I en stor kommune som Københavns Kommune har man blot lukket fem, mens man på Frederiksberg har lukket en enkelt:

”Skolen er er helt naturligt og vigtigt samlingspunkt i et lokalsamfund. Lukker den lokale skole, ender man nemt i en ond spiral, hvor det også bliver markant sværere at tiltrække og holde på børnefamilierne. Vi er nødt til at sikre, at man også kan drive skole i en landkommune”, siger Gordon Ørskov Madsen.

Skal den geografiske balance i folkeskolen genskabes, kræver det ifølge Gordon Ørskov Madsen, at Christiansborg kommer på banen med nationale løsninger, som sikrer folkeskolen i hele landet:

”De enkelte kommuner kan ikke løse problemet selv. Der er brug for store overgangsinvesteringer til folkeskolen – både til dem i byerne, men også til dem, der i mange år har måttet spare på folkeskolen, som lukker skoler og som fagligt sakker bagud i forhold til andre kommuner”, siger Gordon Ørskov Madsen.

  • I 51 af landets kommuner bliver der tilført flere midler til folkeskolebudgettet i forhold til sidste år. Tre kommuner (Odsherred, Læsø og Lolland) har udsigt til besparelser, mens 42 kommuner ikke har udsigt til væsentlige budgetændringer.
  • I de fleste af storby-kommunerne investeres der massivt, mens der enten er status quo eller besparelser i hoveddelen af landkommunerne.
  • 74 pct. af investeringskommunerne svarer, at kommunalbestyrelsens begrundelse for at prioritere almenområdet er en erkendelse af, at økonomien på skolernes almenområde generelt set er presset.

Kontakter

Følg pressemeddelelser fra Danmarks Lærerforening

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Danmarks Lærerforening

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye