
Danskerne vil hellere modtage end give en second hand-julegave
Ny undersøgelse fra Sellpy afslører, at frygten for modtagerens reaktion ofte er ubegrundet.

En ny rapport fra Sellpy viser, at danskerne i stigende grad tager cirkulær julehandel til sig. Hele 83,9 % er positive over for at modtage en second hand-julegave – men kun 74,5 % kan forestille sig selv at give en. Den forskel kalder Sellpy Julekløften.
”Skønt at se, at flere end man skulle tro, værdsætter en cirkulær gave under træet. Mange er bekymrede for, hvordan en brugt gave bliver modtaget – men ofte helt unødvendigt,” siger Michael Arnör, CEO hos Sellpy.
Klima og økonomi driver udviklingen
Klimaet er fortsat den stærkeste drivkraft bag danskernes interesse for brugte julegaver, men inflationen spiller en stadig større rolle. Næsten halvdelen (47,7 %) svarer, at den økonomiske situation har gjort dem mere villige til at købe brugt, mens 48 % motiveres af klimaet.
Pris, bæredygtighed og unikke fund topper
De danskere, der gerne køber julegaver second hand, motiveres især af:
- Billigere priser (50,6 %)
- Muligheden for at finde unikke gaver (61 %)
- Et ønske om mere bæredygtige gaver (38,9 %)
Samtidig viser rapporten, at 43,3 % tøver, fordi de frygter, at modtageren ikke vil sætte pris på en brugt gave – selvom de fleste faktisk vil blive glade for en.
Tøj og boligindretning under træet
Når danskerne vælger brugte julegaver, ligger tøj, accessories og boligindretning øverst på ønskelisten – både som gaver at give og modtage. Bøger, spil og vinylplader følger lige efter som populære valg.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen blev gennemført i oktober 2025 blandt Sellpys danske kunder. I alt deltog 1.150 personer, hvoraf 90 % kvinder. Formålet var at kortlægge danskernes holdning til bæredygtighed, forbrugsvaner og second hand-trends i forbindelse med julegaver.
Nøgleord
Kontakter
Andrea MaricicSellpy
press@sellpy.seBilleder
Vedhæftede filer
Følg pressemeddelelser fra Sellpy
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.




