Danmarks største ladeanlæg til elbiler åbner i landets højeste bygning
13.11.2025 06:00:00 CET | OK | Pressemeddelelse
Den grønne omstilling når endnu en milepæl i Aarhus Kommune. Energiselskabet OK åbner nu Danmarks største ladeanlæg til elbiler i Aarhus' vartegn Lighthouse, der er landets højeste bygning. Borgmester Anders Winnerskjold og rådmand Nikolaj Bang indvier anlægget i dag.

Nu åbner Danmarks hidtil største opladningsanlæg til elbiler. Anlægget er installeret i Lighthouse, som er Danmarks højeste bygning.
Elbilsladerne er resultatet af en ambitiøs indsats for at fremme grøn omstilling og elbilisme anført af Lighthouse, foreningen LightCharge og energiselskabet OK.
Det højteknologiske nye ladeanlæg kan oplade op til 324 elbiler og 9 elmotorcykler samtidigt og bygger på den nyeste teknologi inden for balancerede opladningssystemer. Anlægget kan udvides til at håndtere flere biler ad gangen i takt med, at behovet opstår.
Derudover er ladestanderanlægget udstyret med avancerede sikkerhedsforanstaltninger, som er endnu mere robuste, end det der kræves efter den nuværende lovgivning.
Nye standarder for opladning af elbiler
Dermed er ladeanlægget i Lighthouse både fremtidssikret og teknologisk førende i Danmark.
Det sætter således nye standarder for opladning af elbiler.
"Efter en grundig evaluering valgte vi OK som hovedleverandør, da de både kunne tilbyde den mest omkostningseffektive løsning samt teknologi, der sætter nye standarder inden for opladning af elbiler," siger Rune Ravn, der er bestyrelsesformand for foreningen LightCharge, der står i spidsen for at etablere ladepladser i Lighthouse.
Også hos energiselskabet OK er der glæde over det nye og topmoderne ladeanlæg.
"Vi er stolte af at levere fremtidssikret og effektiv opladning til så mange danskere som muligt. Et fintmasket ladenetværk gør det endnu mere attraktivt at skifte til elbil og vil dermed bidrage til den grønne omstilling og lavere CO2-udledning. Det er et vigtigt led i OK’s samlede ambition om at gøre den grønne omstilling let og enkel for danskerne," siger Michael Løve, adm. direktør i OK.
Ladeanlægget er opført i samarbejde med Bravida.
Borgmester og rådmand indvier nyt anlæg
Det nye ladeanlæg indvies torsdag den 13. november, hvor Aarhus’ borgmester Anders Winnerskjold (S) og rådmand for Teknik og Miljø i Aarhus, Nicolaj Bang (C) klipper snoren til det nye ladeanlæg.
Sammen med OK’s direktør, Michael Løve, vil de to toppolitikere tænde for ladestanderne i Lighthouse og starte den første opladning af elbiler i Danmarks højeste bygning.
Alle er velkomne til indvielsen.
Program for indvielsen
11:00 – 11:05 Velkomst, Rune Ravn, Bestyrelse formand for LightCharge.
11:05 – 11:10 Tale, Michael Løve, adm. direktør, OK
11:10 – 11:15 Tale, Anders Winnerskjold, borgmester, Aarhus Kommune
11:15 – 11:20 Tale, Nicolaj Bang, rådmand for Teknik og Miljø, Aarhus Kommune
11:20 – 11:30 Klip af snor, start af anlæg og opladning af de første elbiler i Lighthouse
Praktisk
Dato: 13. november
Adresse: Helga Pedersens Gade 79, 8000 Aarhus C
Yderligere info: Kommunikationschef i OK, Jens Bomholt, jebm@ok.dk eller 50 60 53 52
Nøgleord
Kontakter
Jens BomholtPresse- og kommunikationschef
Tlf:22 13 86 01jebm@ok.dk- OK er et bredt funderet energiselskab for private og erhverv. På hylderne er alt fra brændstof og ladestandere til grøn el og varmepumper.
- OK er desuden en af de største elleverandører i Danmark
- OK er et dansk andelsselskab med datterselskaber som Coop, Kamstrup, Enity og GodEnergi.
- OK omfatter mere end 680 tankstationer, mere end 250 svanemærkede vaskehaller samt mere end 85 truckstationer, og OK er således Danmarks største tankstationskæde.
- OK har mere end 4.100 offentligt tilgængelige ladepunkter til elbiler fordelt over hele landet.
- OK støtter over 3.600 lokale klubber og foreninger over hele landet.
Følg pressemeddelelser fra OK
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra OK
Trafikkaos og kø venter: Sommerferietrafikken i Tyskland bliver en tålmodighedstest - igen19.6.2026 06:10:00 CEST | Pressemeddelelse
Sommerferietrafikken bliver igen i år tæt på de mest populære ruter ned gennem Tyskland på vej mod Sydeuropa. Danskere på kør-selv-ferie kan se frem til kø og ventetid, særligt hvis turen går til Italien. Men lidt planlægning kan gøre underværker for turen.
400.000 har nu en ladeboks i indkørslen: Flere og flere oplader elbilen hjemme10.6.2026 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Antallet af elbilister, der kan oplade bilen hjemme, stiger hastigt. Over 400.000 danskere har nu fået installeret en ladeboks hjemme i indkørslen. Urolighederne i Mellemøsten og de stigende brændstofpriser har skubbet yderligere på interessen for billig hjemmeladning.
Næsten hver tredje elbilist lader ”for meget”: Sådan lader du mest effektivt på farten8.6.2026 06:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Mange elbilister lader batteriet helt op, selvom det ikke nødvendigvis er det bedste, hvis man vil hurtigt og effektivt frem.
Hormuzstrædet har været lukket i 100 dage – sådan har energipriserne udviklet sig5.6.2026 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Det er 100 dage siden, krigen i Iran brød ud og effektivt satte en stopper for transport af energi ind og ud af Hormuzstrædet. Det har sat sig i priserne på både brændstof, gas og strøm. Se her, hvordan energipriserne har udviklet sig.
I årets dyreste måneder har det kostet 300 kr. om måneden at oplade elbilen3.6.2026 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Det er billigt at køre elbil. Især hvis man kan lade hjemme. I de første måneder af året – som typisk er de dyreste – har det kostet elbilister med et almindeligt kørselsbehov ca. 300 kr. om måneden at oplade bilen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum