IFPI Danmark

Flere kvindelige artister på hitlisterne end nogensinde før

Del

Nye tal viser markant fremgang i kønsbalancen i toppen af dansk musik

Andelen af kvindelige artister på de danske hitlister er steget markant de seneste 10 år. Det viser nye data fra musikselskabernes brancheorganisation IFPI, baseret på en ny analyse fra HBS Economics.

I 2016 udgjorde kvindelige hovedartister blot 4 % af hitlisterne – i dag er tallet 20 %. Det svarer til en femdobling. Fra 2023 til 2025 er antallet af kvinder på hitlisterne fordoblet, og i 2025 er kvindelige artister repræsenteret på i alt 37 af årets 100 mest populære sange.

Halvdelen af radiohits har kvindelig repræsentation

Ser man på kvindelige artisters repræsentation i radioen er fremgangen endnu tydeligere.  Andelen af sange med en kvindelig hovedkunstner er steget fra 23 % i 2016 til 36 % i 2025, med et højdepunkt på 39 % i 2024. Når man medregner sange, hvor kvinder optræder som en del af et band eller som feature, har halvdelen af alle radiohits nu kvindelig repræsentation. I 2024 knækkede kurven for første gang i kvindernes favør, hvor 55 % af de mest spillede sange i radioen havde kvindeligt islæt.

Branchen bevæger sig – og nye forbilleder vokser frem

Udviklingen afspejler en positiv bevægelse i hele musikbranchen, hvor arbejdet med lige adgang, talentudvikling og tryggere rammer begynder at slå igennem.

”Vi ser nu et tydeligt bevis på, at den samlede indsats i branchen virker. Flere kvindelige artister tager plads – og det kan mærkes helt op i toppen af hitlisterne,” siger Casper Bengtson, bestyrelsesleder i IFPI Danmark og administrerende direktør i Universal Music Danmark.
”Der er stadig et stykke vej til fuld balance, men tallene viser, at udviklingen går den rigtige vej. De kvinder, der lige nu indtager hitlisterne, bliver samtidig forbilleder for den næste generation.”

Målrettede indsatser skaber forandring

IFPI Danmark har de seneste år intensiveret indsatsen for at fremme diversitet og inklusion, og hitlisteanalysen indgår som en del af arbejdet med at dokumentere kønsbalancen i den kommercielle del af musiklivet.  Brancheorganisationen har desuden gennemført lederuddannelser og talentprogrammer for medarbejdere på musikselskaberne, arbejdet med kvotering i nomineringerne til Danish Music Awards og sikret 50/50-kønsbalance i IFPI’s egen bestyrelse. Senest har IFPI – i samspil med musikselskaber og liveaktører – lanceret en fælles branchestandard mod diskrimination og krænkende adfærd.

”Vi har virkelig lagt os i selen for at se os selv efter i sømmene og sætte ind der, hvor vi kan gøre en forskel,” siger Rikke Johan Bak, kommunikations- og public affairs-direktør i IFPI Danmark.

- ”Vi har samtidig prioriteret at gå sammen med både eksperter og aktører på tværs af branchen, for sammen står vi stærkest. Det er i fællesskab at vi skal gøre en forskel for nuværende og fremtidige generationer. Og netop derfor, er det virkelig opløftende at se, at musikbranchen faktisk kan forandre sig, når vi står sammen.”

Fremgang – men stadig langt til ligestilling

Selvom udviklingen går den rigtige vej, er der fortsat betydelige ubalancer i musikbranchen.  

Det er dog vigtigt at understrege, at vi på ingen måde er i mål. De seneste års fremskridt viser, at vi kan skabe forandring – men også, at det kræver vedvarende fokus, målrettede initiativer og samarbejde. Vi skal fortsat arbejde for en branche, hvor køn hverken begrænser karriere, kreativitet eller tryghed.”

Læs hele rapporten her: Kvinder på de danske musikhitlister

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Rikke Johan Bak, kommunikations- og public affairs-direktør i IFPI Danmark.
Rikke Johan Bak, kommunikations- og public affairs-direktør i IFPI Danmark.
Download

Vedhæftede filer

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye