IFPI Danmark

The Minds of 99, Nik & Jay, Jada og Sivas spiller til DMA 2019

Danish Music Awards er tilbage. Mere live end nogensinde. Med de største navne i dansk musik.

Danish Music Awards ser igen dagens lys. Det sker d. 17. oktober i K.B. Hallen, hvor en storstilet koncertbegivenhed danner rammen om dansk musiks ældste og mest prestigefyldte prisfest. I næsten to en halv time vil publikum blive mødt af 10 liveoptrædener fra nogle af de største og mest spændende navne i dansk musik.

Samtidig vil musikbranchen hylde en række af Danmarks mest succesrige artister. Det gøres vanen tro med tildeling af den eftertragtede statuette af den lille gyldne bronzefugl, som er blevet symbolet på DMA.

The Minds of 99, Jada, Nik & Jay, Clara, Sivas og NODE har allerede sagt ja til at give publikum en unik musikalsk oplevelse til DMA 2019. Og flere af dansk musiks mest spændende og aktuelle navne vil løbende blive offentliggjort frem mod arrangementet.

Mere live end nogensinde

DMA bliver i år mere live end nogensinde før. Og nogle af de musikalske indslag vil have karakter af minikoncerter, hvor udvalgte navne spiller hele tre numre for de musikglade danskere, som møder op.

Lasse Lindholm, der er formand for DMA-Akademiet og kommunikationsdirektør i musikselskabernes brancheorganisation, uddyber tankerne bag arrangementet:

Vi har valgt at skabe et nyt DMA, hvor oplevelsen af at være til en overdådig stjernebesat koncert er i centrum. Det betyder, at publikum i K.B. Hallen vil komme tættere på artisterne og deres musik. Samtidig er det selvfølgelig vigtigt for os, at den musikalske nerve, de store hits og de rørende øjeblikke når ud til musikelskere i hele landet. Derfor er vi også rigtig glade for, at TV 2 har valgt at vise DMA 2019”

Nabiha bliver vært på DMA

Når højttalere og projektører tændes i K.B. Hallen, bliver det med en markant person fra musikkens egen verden som vært. Sangerinden Nabiha, der selv har optrådt og været nomineret til DMA, har nemlig takket ja til at dirigere slagets gang og binde aftenens hyldester og musikalske indslag sammen.

Nabiha var ikke i tvivl, da hun blev spurgt, om hun i år ville stå i spidsen for dansk musiks ældste og mest prestigefyldte prisfest:

For mig har DMA altid været noget helt særligt, og samtidig sker der så mange spændende ting i dansk musik lige nu. Derfor er der heller ikke noget jeg hellere vil end at stå på DMA-scenen d. 17. oktober og være med til at hylde mine dygtige kollegaer”.

Bag DMA 2019 står musikselskabernes brancheorganisation IFPI og den nye danske musikstreamingtjeneste Moodagent. De nominerede offentliggøres løbende frem mod DMA d. 17. oktober. Da DMA ikke blev afholdt i 2018 vil nomineringsperioden undtagelsesvist være en 2-årig periode fra august 2017 til august 2019.

DMA 2019 vises på TV 2 lørdag d. 19. oktober i en redigeret version og TV 2 Play viser showet i sin fulde længde.

Billetter til arrangementet kan fra d. 6. september kl. 10.00 købes på www.billetlugen.dk.

Information om DMA 2019

DMA 2019

• Danish Music Awards (DMA) er musikbranchens ældste og mest prestigefyldte prisuddeling, som musikselskabernes brancheorganisation IFPI Danmark i 2019 står bag i samarbejde med den danske musikstreamingtjeneste Moodagent.
  • I 2019 afholdes DMA, der omfatter pop/rock og beslægtede genrer, d. 17. oktober kl. 20.00 i K.B. Hallen (Dørene åbner kl. 18.30).
  • I 2019 har Danish Musik Awards 30 års jubilæum. Prisfesten hed i de første år IFPI-prisen. Da dørene d. 25. februar 1989 første gang åbnede til musikbranchens store fest var det ligeledes i den historisk betydningsfulde K.B. Hallen. Dermed vender DMA nu tilbage til stedet, hvor det hele startede.

Om Moodagent

Moodagent er en ny musikstreamingtjeneste, der er skabt af og til musikentusiaster. Moodagent hylder musikken som en vigtig del af vores kultur, dens indflydelse på vores liv og dens evne til at danne fællesskaber. Med afsæt i en patenteret, AI-baseret musikteknologi skaber Moodagent den mest personlige musikstreaming-oplevelse i fællesskab med brugerne.

Den 19. september lanceres Moodagent som full premium service i Danmark, som
det første land. Læs mere om Moodagent på www.moodagent.com

Regelsæt

• Da DMA ikke blev afholdt i 2018 strækker udgivelsesperioden for DMA 2019 sig undtagelsesvist over en 2-årig periode fra fredag d. 4. august 2017 til torsdag d. 8. august 2019.
  • Ved DMA 2019 uddeles i alt 18 priser. 16 af priserne fokuserer på dansk musik.
  • Det er et særligt DMA-Akademi, bestående af centrale personer fra musikbranchen, som udpeger størstedelen af de nominerede og vindere. Akademiet mødes løbende for at diskutere tendenser i dansk musik. Beslutningerne om, hvem der skal nomineres afgøres på såkaldte valgdage, hvor akademimødet først ophæves, når der er opnået enighed i Akademiet. En særjury nedsat af Koda udpeger nominerede og vinder i kategorien ”Årets Danske Sangskriver”. Akademiets sammensætning offentliggøres på aftenen for DMA.
  • Regelsættet for Danish Music Awards 2019 er udarbejdet af IFPI Danmarks sekretariat og sanktioneret af IFPI Danmarks bestyrelse. Læs mere i det samlede regelsæt for DMA 2019, som kan downloades her.

Nominerede til DMA 2019

• Som noget nyt offentliggøres de nominerede løbende frem mod den store aften. Det sker på Danish Music Awards’ sociale platforme.
  • Følg Danish Music Awards 2019 #DMA19 på Facebook og Instagram, hvor de nominerede til Danish Music Awards 2019 løbende frem til prisuddelingen vil blive afsløret.

Billetter til showet

Det officielle billetsalg til Danish Music Awards 2019 starter fredag 6. september kl. 10.00 via billetlugen.dk. Billetprisen er 400 kr. + gebyr.

Kontakter

Lasse Lindholm, formand for DMA-Akademiet og kommunikationsdirektør i musikselskabernes brancheorganisation, IFPI Danmark
Mail: lal@ifpi.dk / Mobil: 26233833

The Minds of 99 (Foto: Daniel Hjorth)