Ny mediestøtteordning bør anerkende magasiners brede publicistiske rolle

Del

Story House Egmont hilser generelt en modernisering af mediestøtten velkommen. Det er nødvendigt med en mediestøttemodel, som matcher medieudviklingen og i større grad sidestiller publicistiske medier.

Magasiner fra Story House Egmont
Magasiner fra Story House Egmont Foto: Klaus Rudbæk

Udvalg om Fremtidens Mediestøtte har offentliggjort deres anbefalinger til en ny mediestøttemodel. Her foreslås mediestøtten samlet i én ordning om redaktionel produktionsstøtte, hvor blandt andet Magasinpuljen, som støtter publicistiske magasiner, nedlægges. Magasiner vil således skulle søge redaktionel produktionsstøtte på lige fod med øvrige publicistiske medier.

”Det er vigtigere end nogensinde at holde fast i stærke, frie medier og et stærkt lokalt kvalitetsindhold som modvægt til techgiganterne. Magasiner og ugeblade spiller en afgørende rolle for publicistisk mangfoldighed og når meget bredt ud til befolkningen i hele landet – også målgrupper som ikke ellers læser andre publicistiske medier som f.eks. aviser. Derfor anerkender vi også udvalgets arbejde med at sidestille publicistiske medier i en ny mediestøttemodel,” siger Frank Vilstrup, der er direktør for Consumer Magazines i Story House Egmont.

Samtidig har Story House Egmont en bekymring for, om oplægget til en ny mediestøttemodel vil betyde, at der indføres for snævre kriterier og definitioner, som betyder, at en række publicistiske magasiner igen bliver udelukket fra at modtage støtte, og at der dermed reelt ikke skabes større ligestilling mellem magasiner og traditionelle nyhedsmedier som f.eks. aviser – trods magasiner og ugeblades publicistiske samfundsbidrag.

Story House Egmont alene har 1 mio. læsere på print og 1,5 mio. læsere på digitale platforme om måneden. Trykte magasiner og ugeblade fra landets tre største magasinudgivere dækker årligt 1,4 mio. danskere – svarende til 28 pct. af befolkningen – som ikke læser en trykt avis eller en e-avis (jf. data fra Index Danmark/Gallup Marketing 2024/2025)

”Et politisk flertal har i den seneste medieaftale vedtaget den midlertidige magasinpulje med ønsket om at give redaktionel produktionsstøtte til en mangfoldighed af publicistiske magasiner. Vi er meget taknemmelige for denne støtte, som har stor betydning for driften og udviklingen af magasiner. Derfor er vi selvfølgelig også optagede af, at kriterierne i en ny, forenklet ordning fortsat tilgodeser en bred vifte af publicistiske magasiner. Vi ser nu frem til en konstruktiv dialog med politikere, udvalget og øvrige interessenter om støtten til magasiner,” siger Frank Vilstrup. 

Story House Egmont har i mere end 100 år udgivet magasiner og ugeblade, som formidler aktualitet og relevans inden for emner som kultur, samfund, politik, livsstil og sundhed. Titlerne tæller bl.a. Euroman, ALT for damerne, Eurowoman, RUM, Hjemmet, Gastro, Hendes Verden, Boligliv, Alt.dk og HER&NU. Udgivelserne sætter indhold ind i en dansk kontekst og står på mål for danske værdier og kultur, der skaber forståelse og sammenhold.

Kontakter

Billeder

Magasiner fra Story House Egmont
Magasiner fra Story House Egmont
Foto: Klaus Rudbæk
Download
Frank Vilstrup, direktør for Consumer Magazines, Story House Egmont
Frank Vilstrup, direktør for Consumer Magazines, Story House Egmont
Foto: Klaus Rudbæk
Download

Om Story House Egmont

Story House Egmont står bag stærke mediebrands, e-handelsforretninger og agencies. Vi er publicister af hjertet og en del af den nordiske mediekoncern Egmont, som hvert år uddeler omkring 100 millioner kroner til børn og unge med svære livsvilkår. We bring stories to life.

Følg pressemeddelelser fra Story House Egmont

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Story House Egmont

Royal Design Group styrker organisationen – Sander Gjøls-Andersen bliver ny indkøbschef4.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Royal Design Group, en af Nordens førende e-handelsaktører inden for design, møbler og boligindretning, fortsætter sin udviklingsrejse og styrker organisationen med Sander Gjøls-Andersen som ny Chief Purchasing Officer (CPO). Han bliver en del af virksomhedens ledelsesteam og får ansvar for at drive koncernens strategiske indkøbsarbejde fremad for brandsene Royal Design, Rum21 og AndLight.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye