Medvirker børn og unge i dine opslag på sociale medier? Det skal du være opmærksom på
Der gælder en række regler, når børn og unge medvirker i opslag på sociale medier – også når det er dine egne børn. Her kan du læse mere om, hvad du skal være opmærksom på i forhold til arbejdsmiljøloven.

Når unge under 18 år indgår i reklamer og opslag på sociale medier, skal du være opmærksom på, at der kan der være tale om arbejde for en arbejdsgiver i arbejdsmiljølovens forstand – også hvis du bruger dine egne børn.
Det betyder, at du har et ansvar for, at arbejdet er planlagt, tilrettelagt og bliver udført, så der bliver taget hensyn til den unges alder, udvikling og helbred samt indvirkning på skole.
Hvad siger arbejdsmiljøloven?
Unge, der er fyldt 13 år, må ifølge arbejdsmiljøloven, gerne medvirke, deltage eller optræde i fx opslag og film, uden at der skal søges om arbejdstilladelse hos Arbejdstilsynet. Men der er stadig særlige regler for deres arbejde, fordi de er under 18 år.
Børn under 13 år må som udgangspunkt ikke arbejde. Men de må gerne medvirke, deltage eller optræde i reklamer og opslag, hvis der er indhentet en arbejdstilladelse hos os i Arbejdstilsynet.
Bruger du jævnligt dine børn under 13 år i reklamer eller i opslag på sociale medier, skal du derfor sørge for at indhente en arbejdstilladelse.
Du kan læse mere om arbejdstilladelser for børn under 13 år her.
Du kan læse mere om arbejdsmiljøregler for unge under 18 år her.
______________________________________________________________________________________
BOKS
Hvornår skal du indhente arbejdstilladelse til dine egne børn under 13 år?
Reglerne om unges arbejde gælder ikke, hvis der er tale om lejlighedsvist eller kortvarigt arbejde. Det kræver dog, at arbejdet udføres i en privat husholdning, eller i familievirksomheden, hvor der kun er ansat personer fra husholdningen. Det vil sige, at du ikke skal indhente arbejdstilladelse, hvis du bruger dine børn en sjælden gang imellem.
Medvirker eller optræder dit barn som en fast del eller jævnligt i opslag på dine sociale medier, skal du som influent være opmærksom på reglerne om unges arbejde, herunder indhente en arbejdstilladelse, hvis barnet er under 13 år.
BOKS
Markedsføringsloven indeholder forbud mod brug af børn og unge i visse opslag på sociale medier
Hvis din markedsføring retter sig mod børn og unge under 18 år, skal du være særlig opmærksom på, at markedsføringsloven indeholder regler om, hvornår du må bruge børn og unge i dine opslag.
- Hvis din markedsføring retter sig mod børn og unge under 18 år, må du ikke anvende børn og unge under 15 år i markedsføring på sociale medier, medmindre anvendelsen indgår i en naturlig sammenhæng for at illustrere eller vise et produkt. Det er en konkret vurdering, hvornår anvendelsen af børn og unge under 15 år indgår i en naturlig sammenhæng i markedsføringen. Det kan fx være naturligt at anvende børn i markedsføringen, hvis man skal vise børnetøj, børnesko eller legetøj.
- Hvis din markedsføring retter sig mod børn og unge under 18 år, må du ikke vise markedsføring på en profil på et socialt medie, hvis profilen tilhører eller fremstår som om, den tilhører en person under 15 år. Du må heller ikke fra profilen linke til en hjemmeside, hvor selve markedsføringen er.
Du kan læse mere om markedsføring på sociale medier her.
Kontakter
Lars Flindt PedersenPressechef Arbejdstilsynet
Tlf:72209394lfp@at.dkFølg pressemeddelelser fra Arbejdstilsynet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Arbejdstilsynet
Ny kampagne: Unge kan mere. Nu må de også mere.9.9.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Unge under 18 år har fået flere muligheder for fritidsjob, efter at reglerne for unges arbejde i år er blevet ændret. Arbejdstilsynet lancerer i dag en ny kampagne og et nyt ungeunivers på at.dk, der skal udbrede viden om regler og muligheder.
Anbefalinger skal bidrage til at færre kommer til skade, når de arbejder med maskiner i landbruget8.5.2025 11:22:36 CEST | Pressemeddelelse
Regeringens Ekspertgruppe for Arbejdsulykker anbefaler, at aktørerne i branchen går sammen i et partnerskab for at styrke sikkerhedskulturen i landbruget. Det skal understøtte en stabil drift, hvor man ikke går på kompromis med sikkerheden.
Er du sikker på, dine chauffører er sikre nok, når de håndterer gods og varer?31.3.2025 09:00:17 CEST | Pressemeddelelse
Chauffører spiller en afgørende rolle for, at vi kan få fragtet vigtigt gods og varer rundt i Danmark. Men tre chauffører kommer i gennemsnit til skade hver dag, mens de udfører arbejdet. Arbejdstilsynet sætter derfor fokus på god sikkerhedskultur i godstransport med bl.a. nye virksomhedsforløb og opsøgende møder der, hvor chaufførerne læsser af og på.
Hjælp regeringens ekspertgruppe med at forebygge ulykker ved fald fra højden27.2.2025 09:59:20 CET | Pressemeddelelse
Fald fra højden i forbindelse med tagarbejde er hyppigt forekommende i byggebranchen og kan have meget alvorlige konsekvenser – selv fra lav højde. Derfor er fald fra højden ved tagarbejde i fokus hos regeringens Ekspertgruppe for Arbejdsulykker. Ekspertgruppen har brug for hjælp og opfordrer byggebranchen til at deltage i ulykkesundersøgelser, så ulykker med fald fra højden i forbindelse med tagarbejde kan undgås i fremtiden.
Arbejdstilsynet sætter i 2025 fokus på sikkerhed i transport af gods30.1.2025 08:57:18 CET | Pressemeddelelse
En lang række aktører har indflydelse på, om både chauffører og gods når sikkert frem. Bedre sikkerhedsledelse og samarbejde mellem aktørerne er omdrejningspunkterne i en ny indsats fra Arbejdstilsynet, der skal forebygge ulykker i branchen transport af gods.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum